3.9.2016 Matkailu Vertailussa lentoyhtiöiden luottokortit Perinteinen lentokentän lepopaikka ei pärjää uutuudelle millään mittarilla. Penkki on toki kylmää lattiaa parempi vaihtoehto, mutta ei pedin veroinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon matkaavalle lentoyhtiön luottokortti voi tuoda mukavia lisäetuja. Suomalaiset matkustavat brittiläisen The Daily Telegraph lehden mukaan eniten koko maailmassa. Keskiverto suomalainen tekee jopa 7,5 reissua vuosittain, johon laskettu mukaan myös kotimaan matkat. Lentoyhtiöt ovat myös huomanneet suomalaisten olevan ahkeria matkaajia ja ovat alkaneet tarjota kanta-asiakkaille pisteohjelmia, joiden avulla saa rahanarvoisia etuja. Pisteohjelmat toimivat niin, että kanta-asiakas tekee lentoluottokortilla ostoksia ja jokaisesta tehdystä ostoksesta kertyy pisteitä. Perinteisesti lentopisteitä saa lentokilometrien mukaan, mutta palkintopisteitä ansaitsee myös ostamalla lentoyhtiökumppaneiden tuotteita tai palveluita. Esimerkiksi autovuokraamo Herz tarjoaa jokaiselle Finnair Plus asiakkaalle 500 lisäpistettä jokaista vuokrattua autoa kohti.Lentoyhtiöiden lentoluottokortit poikkeavat hieman toisistaan etujen ja vuosimaksujen osalta. Tyypillisesti pisteitä kertyy yksi jokaisesta kulutetusta eurosta. Lentoluottokorteissa on myös muita etuja, kuten esimerkiksi matkavakuutus tai pääsy lentokenttä-loungeihin. Rahoitustuotteiden vertailuun erikoistunut sivusto VertaaEnsin.fi selvitti, mikä on paras lentoluottokortti erityyppisille matkaajille.Finnair Plus Diners Club on eriomainen kortti pisteiden haalimiseen, sillä se on ainoa kortti, joka tarjoaa kaksi pistettä jokaista kulutettua eroa kohti. Kortti sopii myös perheille, sillä rinnakkaiskortin avulla perheenjäsenet voivat kerätä pisteitä yhteiselle tilille. Kortti oikeuttaa myös pääsyyn Diners Club loungeihin ympäri maailmaa, mutta matkaajan täytyy pulittaa 19 euroa per vierailu. Kortin miinuspuolena on matkavakuutuksen puuttuminen, joka löytyy vertailun muista korteista.Finnair Plus MasterCard tai Finnair Plus Visa sopivat hyvin matkaajan ainoaksi luottokortiksi, sillä MasterCard ja Visa ovat tunnetusti maailman yleisimmin hyväksytyt luottokortit. Molempiin kortteihin sisältyy matkavakuutus sekä kortinhaltijalle että mukana matkustaville perheenjäsenille edellyttäen, että matka on maksettu luottokortilla. Finnair Plus Mastercard sisältää myös käteisnostoturvan. Täytyy kuitenkin muistaa, että luoton käteisnostoihin kuuluu ylimääräisiä kuluja.Finnair Plus Visa Gold on vertailun ainoa premium-kortti. Luottokorttiin sisältyy kattava matkavakuutus, Hole in One -turva golffaajalle sekä S.O.S International matkahätäpalvelu, joka luottokortin kadotessa antaa tarvittaessa hätäkäteistä. Kortissa on vertailun kallein vuosimaksu, mutta kortinhaltija voi säästää vakuutusmaksuissa, sillä matkaajan ei tarvitse erikseen hankkia jatkuvaa matkavakuutusta reissuja varten. Lisäksi kortinhaltija saa ylimääräiset 10 000 Finnair Plus -pistettä joka vuosi. Pisteitä kertyy valtava määrä automaattisesti, jolloin kortti sopii erityisesti paljon matkustavalle henkilölle.Finnairin luottokortit eivät ole ainoat vaihtoehdot, jos haluaa kerätä pisteitä luottokorttiostoksista. SAS Eurobonus Diners Club -kortilla ansaitsee SAS Eurobonus -pisteitä, joita voi käyttää samantyyppisiin etuihin kuin Finnairin pisteitä. Palkinto-ohjelmat eivät kuitenkaan ole identtiset, sillä ohjelmilla on eri yhteistyökumppanit, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää. SAS Eurobonus Diners Club -kortti tarjoaa matkavakuutuksen ja pääsyn Diners Club loungeihin. Jos Finnairin pisteohjelma ei vaikuta miellyttävältä, on SAS EuroBonus Diners Club-kortti varteenotettava vaihtoehto.Hyödynnä lentopisteet oikeinLentopisteitä voi päänsääntöisesti käyttää erilaisten lentopalveluiden hankkimiseen, kuten esimerkiksi matkustusluokan korotuksiin, lounge-palveluihin tai vaikkapa ilmaislentoihin. Kanta-asiakasohjelmilla on myös yhteistyökumppaneita, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää.Tärkeää on kuitenkin huomioida, mihin pisteitä on järkevää käyttää. Monia saattaa houkuttaa palkintolento Eurooppaan, mutta tällöin matkaajalle jää maksettavaksi lentokenttäverot, jotka voivat olla pahimmassa tapauksessa jopa puolet “ilmaismatkan” hinnasta. Yhdensuuntainen palkintolento Pohjois-Eurooppaan maksaa 12 000 pistettä, jolloin pistehyöty on ainoastaan 100 euroa. Tässä tapauksessa matkaajalle jää myös maksettavaksi 16 euroa lentokenttäveroja.Matkustusluokkaa korottamalla saa paremman hyödyn lentopisteistä, sillä business-luokan lippu on normaalisti 3-5 kertaa turistiluokan lippua kalliimpi. Esimerkiksi menopaluu Helsingistä Hampuriin maksaa business-luokassa 1 327 euroa, mutta turistiluokan lipun saa jo 248 eurolla. Euroopan sisäisillä lennoilla 10 000 pistettä riittää matkustusluokan korotukseen yhteen suuntaan ja samalla matkustaja saa kaikki business-luokan edut, kuten esimerkiksi ylimääräisen matkatavaran ja ilmaisen sisäänpääsyn lentokenttä-loungeen.Kanta-asiakasohjelmien pisteitä ei tarvitse aina käyttää matkustamiseen. Finnarin ja SAS Eurobonuksen verkkokaupasta pisteitä voi käyttää myös verkko-ostoksia varten. Esimerkiksi Finnairin verkkokaupasta saa esimerkiksi jo tuhannella pisteellä 83 euron alennuksen Fatboy Buggle-up säkkituolista, mikä on erittäin tehokas tapa hyödyntää palkintopisteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 3.3.2025 Matkailu La Gomera – patikoijan unelmakohde 2.3.2025 Matkailu Ars Electronica -tiedekeskus Linzissä – koko perheen löytöretki 2.3.2025 Matkailu Roadtrip Japaniin – autoilevan turistin Japani näyttää erilaiselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle