3.11.2021 Matkailu Viking Glory tuo joogan ja hikitreenit Itämerelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Matkustajat kaipaavat yhä enemmän rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmottelua.” Moni kaipaa risteilyiltä yhä sitä tuttua: siistiä hyttiä, notkuvia ruokapöytiä ja iltarientoja, mutta toivekirjo on laventumassa ja merimatkojen odotukset ovat osittaisessa muutostilassa. Itämerta kyntävien alusten on vastattava uusiin toiveisiin sekä mukauduttava myös tila- ja palveluratkaisuiltaan yhä vaativampien matkustajien toiveisiin.Punaisilla laivoilla on lähdetty kunnianhimoisesti ja rohkeastikin uusimaan risteilymatkustamista kohti uudenlaista elämyksellisyyttä, jonka yhdistävä teema kiteytyy sanaan hyvinvointi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoogaa saaristomaisemissaVarustamon ylpeys on uusi Viking Glory -alus, joka aloittaa ensi maaliskuussa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä. Aluksen se jokin on uusi Archipelago Spa & Wellness -osasto. Siellä voi merimatkan aikana joogata ja treenata saaristomaisemien äärellä.Viking Gloryn lanseerauspäällikkö Lotta Lindroos kertoo, että ihmisten laivamatkaan kohdistuvat toiveet ovat muutoksessa.– Monelle paras hetki on katsella merta hiljaisuudessa. Yhä useampi haluaa panostaa laivamatkan aikana hyvinvointiinsa, Lindroos kiteyttää trendin, johon Viking Linella on herätty asiakaskohtaamisten ja asiakastutkimusten voimauttamana.– Matkustajat haluavat laivamatkalta luksusta aivan kuten ennenkin – mutta luksuksen käsite on monimuotoistunut. Yhä useammalle se merkitsee rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmotteluhoitoja.Lindroos kertoo, että myös yritykset ovat koko ajan kiinnostuneempia liikuntapalveluista osana kokousristeilyn ohjelmaa.Virtuaalisia liikuntatuntejaViking Gloryn Archipelago Spa & Wellness -osasto on laivayhtiön mukaan Itämeren ensimmäinen kuntosali. Tarjolla on virtuaalisesti ohjattuja liikuntatunteja sekä joogasali, jonka maisemaikkunat ulottuvat lattiasta kattoon.Treenivalikoima on runsas, sillä matkustaja voi valita 21 vaihtoehdosta. Hikeä voi irrotella ja jäseniä notkistella rentouttavan joogan, vauhdikkaiden tanssituntien, erilaisten lihaskuntosessioiden tai palauttavien stretching- ja pilatesharjoitusten avulla.Tunnit on suunniteltu yhteistyössä Pohjoismaiden suurimman sisäliikuntakeskus Esportin kanssa. Tunnit varataan paikan päällä laivalla.Kylpykeidas huipullaViking Gloryn huipulla, kannella 11 sijaitsevan kylpyläosaston uutuus on, että pariskunnat ja ystävät voivat varata yhteisen hieronnan tai hemmotteluhoidon.Löylyttelyn ystäville kerrottakoon, että panoraamasaunan lisäksi tarjolla on kaksi tavallista saunaa, höyrysauna, vilvoitteluun tarkoitettu lumiluola sekä kolme poreallasta.Osaston myymälässä on tarjolla kauneudenhoitotuotteita, treenimuotia, uimapukuja ja muita wellness-tuotteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHälyltä omaan rauhaanAluksen sisätilojen ilme on nimekkään tukholmalaisen arkkitehtitoimisto Konceptin luomus. Uudella aluksella on kiinnitetty huomiota myös matkustavaisten mahdollisuuksiin paeta hälyltä ja väkijoukoilta. Alukselta löytyy useita alueita, joissa edes musiikki ei häiritse rauhaa kaipaavaa.Hyttiluokkia on neljä, ja löytyypä alukselta neljä teemasviittiäkin: Sunset, Blue Water,The Cliffs ja The Forest.Myös unen laatua on mietitty, sillä hyteissä on erikoispatjat ja muhkeat peitot yöunta takaamassa.– Kun ennen laivalle tultiin bilettämään, nyt moni haluaa myös levätä. Ihmiset pakenevat merelle kiirettä ja hälyistä arkea. Paras hetki laivamatkalla saattaakin olla se, kun saa istua hiljaisuudessa ja katsella merelle, Lindroos pohtii.Makuelämyksiä unohtamattaSkandinaavisen keittiön parhaisiin perinteisiin nojaava buffet on risteilyelämys, jolla on sijansa varmasti hamaan tulevaisuuteen. Monelle merelliset klassikot kuten katkaravut ja kylmät kalaruoat ovat matkan ja vatsan täyttymys.Buffetin lisäksi Gloryllä on tarjota runsaasti uusia ratkaisuja ja ruokailuvaihtoehtoja. Market esimerkiksi tarkoittaa 8 eri ruokakojun kokonaisuutta, jossa on tarjolla paikan päällä syötäväksi tai mukana otettavaksi kotiruokaa, pitsaa, salaatteja, kansainvälisten keittiöiden makuja ja aluksen oman leipomon suolaisia ja makeita tuotteita.Uutta ajattelua on myös – etenkin kesäkuukausina – matkustajia palveleva 11. kannen lasitettu kattoterassibaari, jossa voi käydä aamiaisella tai huikopalalla illan myöhäisinä tunteina. Tuulen tuiverruksilta suojaava lasitus ja infrapunalämmitys pidentää kattoterassin käyttökautta.Pää pyörälleJa jos haluaa järjestää 12 hengen päivälliset ja pään pyörälle – muustakin kuin kuohuvista maljoista – voi varata Fyren-kabinetin, joka on intiimi lasitettu ja pyörivä ruokailutila. Näin ruokailun yhteydessä jokainen aterioitsija voi nauttia vuorollaan merimatkan näkymistä pyöreästä pöydästä nousematta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy222-metrinen alusAluksen teknisistä yksityiskohdista kiinnostuneille kerrottakoon, että Kiinassa Xiamenin telkalla rakennetun Viking Gloryn pituus on 222,55 metriä, leveys 35 metriä ja matkanopeus 22,1 solmua. Miehistöä on 200 henkeä ja matkustajia mahtuu maksimissaan 2 800 henkeä.Itämeren uusimpaan alukseen voi tutustua myös virtuaalisten videoiden avulla. Pihisti edeten, päästöjä kuristaen, sähköä merellä tuottaen Uusi Viking Glory kyntää merta maailman nykyaikaisimmin moottorein. Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit hyödyntävät pääosin nesteytettyä maakaasua (LNG). Voimanlähteiden kerrotaan olevan huipputehokkaita, pihejä ja vähäpäästöisiä, joten ne laskevat osaltaan polttoainekuluja ja ympäristöjalanjälkeä. Voimanlähteistä lisää täällä. Aluksella hyödynnetään myös ruotsalaista kaasuturbiiniosaamista. Climeonin energiankierrätysjärjestelmän hyödyntää moottorien hukkalämpöä ja käyttää sitä osaksi aluksen lämmittämiseen, mutta myös puhtaan sähkön tuottamiseen. Järjestelmän avulla voidaan Climeon tuottaa jopa 40 prosenttia matkustajatoimintoihin laivalla tarvittavasta sähköstä. Viking Line tulee olemaan maailman ensimmäinen varustamo, joka asentaa Climeonin höyryturbiinit hyödyntämään palamisprosessissa muodostuvien kaasujen hukkalämmön. Uuden tekniikan arvioidaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä yhteensä vähintään 4 000 tonnia vuodessa. – Polttoaine on Viking Linen toiseksi suurin menoerä, mutta energiatehokkuus ei tarkoita pelkästään säästöjä. Meille tärkeintä on, että toimimme ympäristöä säästävän merenkulun puolesta, Viking Gloryn projektipäällikkö Kari Granberg kertoo. Kuten Moottori kertoi jo aiemmin Gloryyn asennetaan sveitsiläis-ruotsalaisen ABB:n Azipod -ruoripotkurijärjestelmä – ensimmäistä kertaa tämänkaltaiseen matkustajalaivaan asennettuna. Potkurit sijoitetaan moottoreineen pystyakselien varaan perärungon alle. Alusta ohjaillaan kääntelemällä potkureita akseleiden varassa tarvittaessa vaikka täysi 360 asteen kierros. Järjestelmä on nimensä mukaisesti ruoripotkuri. Azipodeilla varustettuna Glorylla kuluu yksinkertaisesti vähemmän aikaa kurveihin niin satamissa kuin ahtaassa saaristossakin Turusta Ahvenanmaan kautta perille Tukholmaan. Gloryn suunnittelussa onkin kiinnitetty erityistä huomiota ohjattavuuteen sekä siihen, miten saaristojen läpi pujottelusta tulisi entistä taloudellisempaa., kun käännökset voidaan optimoida entistä tarkemmin sekä tehon että kulman osalta. Azipodien ansiosta myös itse rungosta on voitu tehdä aiempaa dynaamisempi. Tämän kaiken luvataan vähentävän kaasun kulutusta kahdeksalla prosentilla. Uuden aluksen tekniikasta lisää täällä. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Havainnekuvat: Viking LineLisää aiheestaMatka: Tukholman joulutorit – tunnelmaa ja löytöjä pukinkonttiin Merellä maistuu ruoka – ja jouluherkut Risteilymatkustus elpyy – matkustajat uskaltautuvat jo laivoille Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisasMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen