3.11.2021 Matkailu Viking Glory tuo joogan ja hikitreenit Itämerelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Matkustajat kaipaavat yhä enemmän rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmottelua.” Moni kaipaa risteilyiltä yhä sitä tuttua: siistiä hyttiä, notkuvia ruokapöytiä ja iltarientoja, mutta toivekirjo on laventumassa ja merimatkojen odotukset ovat osittaisessa muutostilassa. Itämerta kyntävien alusten on vastattava uusiin toiveisiin sekä mukauduttava myös tila- ja palveluratkaisuiltaan yhä vaativampien matkustajien toiveisiin.Punaisilla laivoilla on lähdetty kunnianhimoisesti ja rohkeastikin uusimaan risteilymatkustamista kohti uudenlaista elämyksellisyyttä, jonka yhdistävä teema kiteytyy sanaan hyvinvointi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoogaa saaristomaisemissaVarustamon ylpeys on uusi Viking Glory -alus, joka aloittaa ensi maaliskuussa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä. Aluksen se jokin on uusi Archipelago Spa & Wellness -osasto. Siellä voi merimatkan aikana joogata ja treenata saaristomaisemien äärellä.Viking Gloryn lanseerauspäällikkö Lotta Lindroos kertoo, että ihmisten laivamatkaan kohdistuvat toiveet ovat muutoksessa.– Monelle paras hetki on katsella merta hiljaisuudessa. Yhä useampi haluaa panostaa laivamatkan aikana hyvinvointiinsa, Lindroos kiteyttää trendin, johon Viking Linella on herätty asiakaskohtaamisten ja asiakastutkimusten voimauttamana.– Matkustajat haluavat laivamatkalta luksusta aivan kuten ennenkin – mutta luksuksen käsite on monimuotoistunut. Yhä useammalle se merkitsee rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmotteluhoitoja.Lindroos kertoo, että myös yritykset ovat koko ajan kiinnostuneempia liikuntapalveluista osana kokousristeilyn ohjelmaa.Virtuaalisia liikuntatuntejaViking Gloryn Archipelago Spa & Wellness -osasto on laivayhtiön mukaan Itämeren ensimmäinen kuntosali. Tarjolla on virtuaalisesti ohjattuja liikuntatunteja sekä joogasali, jonka maisemaikkunat ulottuvat lattiasta kattoon.Treenivalikoima on runsas, sillä matkustaja voi valita 21 vaihtoehdosta. Hikeä voi irrotella ja jäseniä notkistella rentouttavan joogan, vauhdikkaiden tanssituntien, erilaisten lihaskuntosessioiden tai palauttavien stretching- ja pilatesharjoitusten avulla.Tunnit on suunniteltu yhteistyössä Pohjoismaiden suurimman sisäliikuntakeskus Esportin kanssa. Tunnit varataan paikan päällä laivalla.Kylpykeidas huipullaViking Gloryn huipulla, kannella 11 sijaitsevan kylpyläosaston uutuus on, että pariskunnat ja ystävät voivat varata yhteisen hieronnan tai hemmotteluhoidon.Löylyttelyn ystäville kerrottakoon, että panoraamasaunan lisäksi tarjolla on kaksi tavallista saunaa, höyrysauna, vilvoitteluun tarkoitettu lumiluola sekä kolme poreallasta.Osaston myymälässä on tarjolla kauneudenhoitotuotteita, treenimuotia, uimapukuja ja muita wellness-tuotteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHälyltä omaan rauhaanAluksen sisätilojen ilme on nimekkään tukholmalaisen arkkitehtitoimisto Konceptin luomus. Uudella aluksella on kiinnitetty huomiota myös matkustavaisten mahdollisuuksiin paeta hälyltä ja väkijoukoilta. Alukselta löytyy useita alueita, joissa edes musiikki ei häiritse rauhaa kaipaavaa.Hyttiluokkia on neljä, ja löytyypä alukselta neljä teemasviittiäkin: Sunset, Blue Water,The Cliffs ja The Forest.Myös unen laatua on mietitty, sillä hyteissä on erikoispatjat ja muhkeat peitot yöunta takaamassa.– Kun ennen laivalle tultiin bilettämään, nyt moni haluaa myös levätä. Ihmiset pakenevat merelle kiirettä ja hälyistä arkea. Paras hetki laivamatkalla saattaakin olla se, kun saa istua hiljaisuudessa ja katsella merelle, Lindroos pohtii.Makuelämyksiä unohtamattaSkandinaavisen keittiön parhaisiin perinteisiin nojaava buffet on risteilyelämys, jolla on sijansa varmasti hamaan tulevaisuuteen. Monelle merelliset klassikot kuten katkaravut ja kylmät kalaruoat ovat matkan ja vatsan täyttymys.Buffetin lisäksi Gloryllä on tarjota runsaasti uusia ratkaisuja ja ruokailuvaihtoehtoja. Market esimerkiksi tarkoittaa 8 eri ruokakojun kokonaisuutta, jossa on tarjolla paikan päällä syötäväksi tai mukana otettavaksi kotiruokaa, pitsaa, salaatteja, kansainvälisten keittiöiden makuja ja aluksen oman leipomon suolaisia ja makeita tuotteita.Uutta ajattelua on myös – etenkin kesäkuukausina – matkustajia palveleva 11. kannen lasitettu kattoterassibaari, jossa voi käydä aamiaisella tai huikopalalla illan myöhäisinä tunteina. Tuulen tuiverruksilta suojaava lasitus ja infrapunalämmitys pidentää kattoterassin käyttökautta.Pää pyörälleJa jos haluaa järjestää 12 hengen päivälliset ja pään pyörälle – muustakin kuin kuohuvista maljoista – voi varata Fyren-kabinetin, joka on intiimi lasitettu ja pyörivä ruokailutila. Näin ruokailun yhteydessä jokainen aterioitsija voi nauttia vuorollaan merimatkan näkymistä pyöreästä pöydästä nousematta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy222-metrinen alusAluksen teknisistä yksityiskohdista kiinnostuneille kerrottakoon, että Kiinassa Xiamenin telkalla rakennetun Viking Gloryn pituus on 222,55 metriä, leveys 35 metriä ja matkanopeus 22,1 solmua. Miehistöä on 200 henkeä ja matkustajia mahtuu maksimissaan 2 800 henkeä.Itämeren uusimpaan alukseen voi tutustua myös virtuaalisten videoiden avulla. Pihisti edeten, päästöjä kuristaen, sähköä merellä tuottaen Uusi Viking Glory kyntää merta maailman nykyaikaisimmin moottorein. Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit hyödyntävät pääosin nesteytettyä maakaasua (LNG). Voimanlähteiden kerrotaan olevan huipputehokkaita, pihejä ja vähäpäästöisiä, joten ne laskevat osaltaan polttoainekuluja ja ympäristöjalanjälkeä. Voimanlähteistä lisää täällä. Aluksella hyödynnetään myös ruotsalaista kaasuturbiiniosaamista. Climeonin energiankierrätysjärjestelmän hyödyntää moottorien hukkalämpöä ja käyttää sitä osaksi aluksen lämmittämiseen, mutta myös puhtaan sähkön tuottamiseen. Järjestelmän avulla voidaan Climeon tuottaa jopa 40 prosenttia matkustajatoimintoihin laivalla tarvittavasta sähköstä. Viking Line tulee olemaan maailman ensimmäinen varustamo, joka asentaa Climeonin höyryturbiinit hyödyntämään palamisprosessissa muodostuvien kaasujen hukkalämmön. Uuden tekniikan arvioidaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä yhteensä vähintään 4 000 tonnia vuodessa. – Polttoaine on Viking Linen toiseksi suurin menoerä, mutta energiatehokkuus ei tarkoita pelkästään säästöjä. Meille tärkeintä on, että toimimme ympäristöä säästävän merenkulun puolesta, Viking Gloryn projektipäällikkö Kari Granberg kertoo. Kuten Moottori kertoi jo aiemmin Gloryyn asennetaan sveitsiläis-ruotsalaisen ABB:n Azipod -ruoripotkurijärjestelmä – ensimmäistä kertaa tämänkaltaiseen matkustajalaivaan asennettuna. Potkurit sijoitetaan moottoreineen pystyakselien varaan perärungon alle. Alusta ohjaillaan kääntelemällä potkureita akseleiden varassa tarvittaessa vaikka täysi 360 asteen kierros. Järjestelmä on nimensä mukaisesti ruoripotkuri. Azipodeilla varustettuna Glorylla kuluu yksinkertaisesti vähemmän aikaa kurveihin niin satamissa kuin ahtaassa saaristossakin Turusta Ahvenanmaan kautta perille Tukholmaan. Gloryn suunnittelussa onkin kiinnitetty erityistä huomiota ohjattavuuteen sekä siihen, miten saaristojen läpi pujottelusta tulisi entistä taloudellisempaa., kun käännökset voidaan optimoida entistä tarkemmin sekä tehon että kulman osalta. Azipodien ansiosta myös itse rungosta on voitu tehdä aiempaa dynaamisempi. Tämän kaiken luvataan vähentävän kaasun kulutusta kahdeksalla prosentilla. Uuden aluksen tekniikasta lisää täällä. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Havainnekuvat: Viking LineLisää aiheestaMatka: Tukholman joulutorit – tunnelmaa ja löytöjä pukinkonttiin Merellä maistuu ruoka – ja jouluherkut Risteilymatkustus elpyy – matkustajat uskaltautuvat jo laivoille Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisasMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Matkailu Saksalaissotilaiden hautausmaalla Rovaniemen Norvajärvellä lepää 2683 kaatunutta 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta