3.11.2021

Viking Glory tuo joogan ja hikitreenit Itämerelle

”Matkustajat kaipaavat yhä enemmän rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmottelua.”

Moni kaipaa risteilyiltä yhä sitä tuttua: siistiä hyttiä, notkuvia ruokapöytiä ja iltarientoja, mutta toivekirjo on laventumassa ja merimatkojen odotukset ovat osittaisessa muutostilassa. Itämerta kyntävien alusten on vastattava uusiin toiveisiin sekä mukauduttava myös tila- ja palveluratkaisuiltaan yhä vaativampien matkustajien toiveisiin.

Punaisilla laivoilla on lähdetty kunnianhimoisesti ja rohkeastikin uusimaan risteilymatkustamista kohti uudenlaista elämyksellisyyttä, jonka yhdistävä teema kiteytyy sanaan hyvinvointi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Joogaa saaristomaisemissa

Varustamon ylpeys on uusi Viking Glory -alus, joka aloittaa ensi maaliskuussa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä. Aluksen se jokin on uusi Archipelago Spa & Wellness -osasto. Siellä voi merimatkan aikana joogata ja treenata saaristomaisemien äärellä.

Viking Gloryn lanseerauspäällikkö Lotta Lindroos kertoo, että ihmisten laivamatkaan kohdistuvat toiveet ovat muutoksessa.

– Monelle paras hetki on katsella merta hiljaisuudessa. Yhä useampi haluaa panostaa laivamatkan aikana hyvinvointiinsa, Lindroos kiteyttää trendin, johon Viking Linella on herätty asiakaskohtaamisten ja asiakastutkimusten voimauttamana.

– Matkustajat haluavat laivamatkalta luksusta aivan kuten ennenkin – mutta luksuksen käsite on monimuotoistunut. Yhä useammalle se merkitsee rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmotteluhoitoja.

Lindroos kertoo, että myös yritykset ovat koko ajan kiinnostuneempia liikuntapalveluista osana kokousristeilyn ohjelmaa.

Virtuaalisia liikuntatunteja

Viking Gloryn Archipelago Spa & Wellness -osasto on laivayhtiön mukaan Itämeren ensimmäinen kuntosali. Tarjolla on virtuaalisesti ohjattuja liikuntatunteja sekä joogasali, jonka maisemaikkunat ulottuvat lattiasta kattoon.

Treenivalikoima on runsas, sillä matkustaja voi valita 21 vaihtoehdosta. Hikeä voi irrotella ja jäseniä notkistella rentouttavan joogan, vauhdikkaiden tanssituntien, erilaisten lihaskuntosessioiden tai palauttavien stretching- ja pilatesharjoitusten avulla.

Tunnit on suunniteltu yhteistyössä Pohjoismaiden suurimman sisäliikuntakeskus Esportin kanssa. Tunnit varataan paikan päällä laivalla.

Kylpykeidas huipulla

Viking Gloryn huipulla, kannella 11 sijaitsevan kylpyläosaston uutuus on, että pariskunnat ja ystävät voivat varata yhteisen hieronnan tai hemmotteluhoidon.

Löylyttelyn ystäville kerrottakoon, että panoraamasaunan lisäksi tarjolla on kaksi tavallista saunaa, höyrysauna, vilvoitteluun tarkoitettu lumiluola sekä kolme poreallasta.

Osaston myymälässä on tarjolla kauneudenhoitotuotteita, treenimuotia, uimapukuja ja muita wellness-tuotteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hälyltä omaan rauhaan

Aluksen sisätilojen ilme on nimekkään tukholmalaisen arkkitehtitoimisto Konceptin luomus. Uudella aluksella on kiinnitetty huomiota myös matkustavaisten mahdollisuuksiin paeta hälyltä ja väkijoukoilta. Alukselta löytyy useita alueita, joissa edes musiikki ei häiritse rauhaa kaipaavaa.

Hyttiluokkia on neljä, ja löytyypä alukselta neljä teemasviittiäkin: Sunset, Blue Water,The Cliffs ja The Forest.

Myös unen laatua on mietitty, sillä hyteissä on erikoispatjat ja muhkeat peitot yöunta takaamassa.

– Kun ennen laivalle tultiin bilettämään, nyt moni haluaa myös levätä. Ihmiset pakenevat merelle kiirettä ja hälyistä arkea. Paras hetki laivamatkalla saattaakin olla se, kun saa istua hiljaisuudessa ja katsella merelle, Lindroos pohtii.

Viking Line_joulubuffet

Makuelämyksiä unohtamatta

Skandinaavisen keittiön parhaisiin perinteisiin nojaava buffet on risteilyelämys, jolla on sijansa varmasti hamaan tulevaisuuteen. Monelle merelliset klassikot kuten katkaravut ja kylmät kalaruoat ovat matkan ja vatsan täyttymys.

Buffetin lisäksi Gloryllä on tarjota runsaasti uusia ratkaisuja ja ruokailuvaihtoehtoja. Market esimerkiksi tarkoittaa 8 eri ruokakojun kokonaisuutta, jossa on tarjolla paikan päällä syötäväksi tai mukana otettavaksi kotiruokaa, pitsaa, salaatteja, kansainvälisten keittiöiden makuja ja aluksen oman leipomon suolaisia ja makeita tuotteita.

Uutta ajattelua on myös – etenkin kesäkuukausina – matkustajia palveleva 11. kannen lasitettu kattoterassibaari, jossa voi käydä aamiaisella tai huikopalalla illan myöhäisinä tunteina. Tuulen tuiverruksilta suojaava lasitus ja infrapunalämmitys pidentää kattoterassin käyttökautta.

Viking Line Gabriella

Pää pyörälle

Ja jos haluaa järjestää 12 hengen päivälliset ja pään pyörälle – muustakin kuin kuohuvista maljoista – voi varata Fyren-kabinetin, joka on intiimi lasitettu ja pyörivä ruokailutila. Näin ruokailun yhteydessä jokainen aterioitsija voi nauttia vuorollaan merimatkan näkymistä pyöreästä pöydästä nousematta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

222-metrinen alus

Aluksen teknisistä yksityiskohdista kiinnostuneille kerrottakoon, että Kiinassa Xiamenin telkalla rakennetun Viking Gloryn pituus on 222,55 metriä, leveys 35 metriä ja matkanopeus 22,1 solmua. Miehistöä on 200 henkeä ja matkustajia mahtuu maksimissaan 2 800 henkeä.

Itämeren uusimpaan alukseen voi tutustua myös virtuaalisten videoiden avulla.

Pihisti edeten, päästöjä kuristaen, sähköä merellä tuottaen

Uusi Viking Glory kyntää merta maailman nykyaikaisimmin moottorein. Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit hyödyntävät pääosin nesteytettyä maakaasua (LNG). Voimanlähteiden kerrotaan olevan huipputehokkaita, pihejä ja vähäpäästöisiä, joten ne laskevat osaltaan polttoainekuluja ja ympäristöjalanjälkeä. Voimanlähteistä lisää täällä.

Aluksella hyödynnetään myös ruotsalaista kaasuturbiiniosaamista. Climeonin energiankierrätysjärjestelmän hyödyntää moottorien hukkalämpöä ja käyttää sitä osaksi aluksen lämmittämiseen, mutta myös puhtaan sähkön tuottamiseen. Järjestelmän avulla voidaan  Climeon tuottaa jopa 40 prosenttia matkustajatoimintoihin laivalla tarvittavasta sähköstä.

Viking Line tulee olemaan maailman ensimmäinen varustamo, joka asentaa Climeonin höyryturbiinit hyödyntämään palamisprosessissa muodostuvien kaasujen hukkalämmön. Uuden tekniikan arvioidaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä yhteensä vähintään 4 000 tonnia vuodessa.

– Polttoaine on Viking Linen toiseksi suurin menoerä, mutta energiatehokkuus ei tarkoita pelkästään säästöjä. Meille tärkeintä on, että toimimme ympäristöä säästävän merenkulun puolesta, Viking Gloryn projektipäällikkö Kari Granberg kertoo.

Kuten Moottori kertoi jo aiemmin Gloryyn asennetaan sveitsiläis-ruotsalaisen ABB:n Azipod -ruoripotkurijärjestelmä – ensimmäistä kertaa tämänkaltaiseen matkustajalaivaan asennettuna. Potkurit sijoitetaan moottoreineen pystyakselien varaan perärungon alle. Alusta ohjaillaan kääntelemällä potkureita akseleiden varassa tarvittaessa vaikka täysi 360 asteen kierros. Järjestelmä on nimensä mukaisesti ruoripotkuri.

Azipodeilla varustettuna Glorylla kuluu yksinkertaisesti vähemmän aikaa kurveihin niin satamissa kuin ahtaassa saaristossakin Turusta Ahvenanmaan kautta perille Tukholmaan. Gloryn suunnittelussa onkin kiinnitetty erityistä huomiota ohjattavuuteen sekä siihen, miten saaristojen läpi pujottelusta tulisi entistä taloudellisempaa., kun käännökset voidaan optimoida entistä tarkemmin sekä tehon että kulman osalta. Azipodien ansiosta myös itse rungosta on voitu tehdä aiempaa dynaamisempi. Tämän kaiken luvataan vähentävän kaasun kulutusta kahdeksalla prosentilla.

Uuden aluksen tekniikasta lisää täällä. 

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Havainnekuvat: Viking Line

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat