25.3.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: ekorengas säästää, mutta pitää märällä huonommin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksan kesärenkaan testimme osoitti, että alhaisen vierintävastuksen rengas todella vähentää polttonesteen kulutusta. Vastapainona on kuitenkin heikompi pito sateella. Tuoreimmassa rengastestissämme, johon ottavat osaa markkinoiden taloudellisimmat kesärenkaat, mittasimme renkaiden paremmuutta usealla osa-alueella – niin kuivalla kuin märälläkin asvaltilla.Kuivalla arvostelimme renkaiden ajettavuutta erilaisissa ajotilanteissa sekä mittasimme jarrutusmatkat nopeusvälillä 80–5 km/h. Märällä kokeet käsittivät vastaavien ajettavuus- ja jarrutuskokeiden ohella vesiliirtokokeet niin suoralla kuin kaarteessa. Lisäksi mittasimme renkaiden vierintävastuksen sekä melutason.Näistä vierintävastusmittaukset sekä kostealla pinnalla tehdyt kokeet nousivat odotetusti pääosaan, sillä kuten jo ensimmäisessä ennakkojutussa kerroimme, alhaista vierintävastusta ja märän kelin pitoa on perinteisesti ollut hankala yhdistää yhteen ja samaan renkaaseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulutussäästö yli 6 prosenttiaTestirenkaiden vierintävastukset mitattiin uusina Nokian Renkaiden testilaboratorion vierintävastusrummulla, joka on hyväksytty renkaiden EU-rengasmerkintöjen mittaamiseen (ISO 28580:2018).Kärkinelikon muodostivat odotetusti vierintävastukseltaan A-luokituksen saaneet renkaat. Vastaavasti märkäkokeissa parhaiten menestyneet renkaat jäivät peränpitäjiksi.Asialla on merkitystä autoilijan lompakolle, sillä parhaiten rullaava rengas kuluttaa kokeen perusteella 6 prosenttia vähemmän polttoainetta huonoimmin sijoittuneeseen verrattuna.Vesiliirrossa yli 10 km/h eroKolikon toinen puoli tuli esiin märän kelin kokeissa. Osa vierintävastukseltaan A-luokituksen renkaista sietää vesiliirtoa selvästi B-luokan renkaita huonommin, ja myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi.Esimerkiksi suoralla tehdyssä vesiliirtokokeessa huonoin rengas menetti otteensa tienpinnasta jo 74,5 km/h nopeudessa, kun paras rengas vastusti liirtoa aina 85,5 km/h nopeuteen saakka.Se, miten tämä kaikki vaikuttaa testin lopputulokseen ja mistä renkaasta leivotaan voittaja, selviää Moottorin numerossa 4/2020 julkaistavasta täydellisestä testiraportista. Lehden ilmestymisen (25.3.) jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Turanza T005 Continental Eco Contact 6 Goodyear Efficient Grip 2 Kumho Wattrun VS31 Michelin Energy Saver + Michelin Primacy 4 Nokian Hakka Blue 2 Pirelli Cinturato P7 Blue Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa