25.3.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: ekorengas säästää, mutta pitää märällä huonommin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksan kesärenkaan testimme osoitti, että alhaisen vierintävastuksen rengas todella vähentää polttonesteen kulutusta. Vastapainona on kuitenkin heikompi pito sateella. Tuoreimmassa rengastestissämme, johon ottavat osaa markkinoiden taloudellisimmat kesärenkaat, mittasimme renkaiden paremmuutta usealla osa-alueella – niin kuivalla kuin märälläkin asvaltilla. Kuivalla arvostelimme renkaiden ajettavuutta erilaisissa ajotilanteissa sekä mittasimme jarrutusmatkat nopeusvälillä 80–5 km/h. Märällä kokeet käsittivät vastaavien ajettavuus- ja jarrutuskokeiden ohella vesiliirtokokeet niin suoralla kuin kaarteessa. Lisäksi mittasimme renkaiden vierintävastuksen sekä melutason. Näistä vierintävastusmittaukset sekä kostealla pinnalla tehdyt kokeet nousivat odotetusti pääosaan, sillä kuten jo ensimmäisessä ennakkojutussa kerroimme, alhaista vierintävastusta ja märän kelin pitoa on perinteisesti ollut hankala yhdistää yhteen ja samaan renkaaseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kulutussäästö yli 6 prosenttia Testirenkaiden vierintävastukset mitattiin uusina Nokian Renkaiden testilaboratorion vierintävastusrummulla, joka on hyväksytty renkaiden EU-rengasmerkintöjen mittaamiseen (ISO 28580:2018). Kärkinelikon muodostivat odotetusti vierintävastukseltaan A-luokituksen saaneet renkaat. Vastaavasti märkäkokeissa parhaiten menestyneet renkaat jäivät peränpitäjiksi. Asialla on merkitystä autoilijan lompakolle, sillä parhaiten rullaava rengas kuluttaa kokeen perusteella 6 prosenttia vähemmän polttoainetta huonoimmin sijoittuneeseen verrattuna. Vesiliirrossa yli 10 km/h ero Kolikon toinen puoli tuli esiin märän kelin kokeissa. Osa vierintävastukseltaan A-luokituksen renkaista sietää vesiliirtoa selvästi B-luokan renkaita huonommin, ja myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi. Esimerkiksi suoralla tehdyssä vesiliirtokokeessa huonoin rengas menetti otteensa tienpinnasta jo 74,5 km/h nopeudessa, kun paras rengas vastusti liirtoa aina 85,5 km/h nopeuteen saakka. Se, miten tämä kaikki vaikuttaa testin lopputulokseen ja mistä renkaasta leivotaan voittaja, selviää Moottorin numerossa 4/2020 julkaistavasta täydellisestä testiraportista. Lehden ilmestymisen (25.3.) jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Turanza T005 Continental Eco Contact 6 Goodyear Efficient Grip 2 Kumho Wattrun VS31 Michelin Energy Saver + Michelin Primacy 4 Nokian Hakka Blue 2 Pirelli Cinturato P7 Blue Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe