8.2.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Karma Revero – joko vihdoin tänä vuonna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hieman surullisenkuuluisan Fisker Karman raunioille syntyi automalli nimeltä Karma Revero. Kalifornialais-kiinalainen Karma Automotive on jo vuosia koittanut saada Reveroa oikeasti tuotantoon. Vielä ei ole onnistanut, mutta entä vuonna 2023? Fisker Karman historia on varsinkin autotuotantovolyymeihin nähden hurjan pitkä, mutta tiivistetty kertaus lienee paikallaan tähän alkuun. Fisker Karma on täynnä mystiikkaa, mutta suomalaisittainhan se on vielä aivan erityisen kiinnostava siitä nimenomaisesta syystä, että sitä valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaalla.Fisker Karman takana on tanskalaissyntyinen automuotoilija Henrik Fisker. Fisker Automotiven ensimmäinen tuote, nelipaikkainen Karma-sedan näytti vuonna 2011 aivan ufolta, ja niin se tekee edelleen. Erikoisen ulkokuoren alta löytyi sarjalataushybridivoimalinja, jonka voi jälkikäteen sanoa olleen aikamoinen edelläkävijä. Siinä pyöriä pyöritettiin sähkömoottorilla, kun taas Opel Insigniasta lainatun 2-litraisen bensiinimoottorin tehtävä oli jauhaa sähköä.Fisker Karma omasi erityisiä ratkaisuja myös sisätilojen muotoilun ja verhoilumateriaalien osalta.Hienoista ominaisuuksistaan huolimatta Fisker Karman tie oli lyhyt ja kivinen. Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa alle parissa vuodessa vaivaiset 2 000 autoa, kunnes valmistus jouduttiin muun muassa liian vähäisen kysynnän vuoksi lopettamaan. Välittömäksi syyksi muodostuivat akustojen toimitusten pysähtyminen A123 Systemsin mentyä konkurssiin.VLF Destino ei ehkä ollut maailman ekoin auto. Henrik Fisker järjesti loput Karman rungot ulos Uudestakaupungista toisen yrityksen kautta, jossa hän oli mukana. Tuloksena oli VLF Destino, ei vähempää kuin Fisker Karma GM:n 6,2-litraisella V8:lla. Fisker Automotive laittoi pillit pussiin vuonna 2014, ja Henrik Fisker jatkoi siitä toiseen omaa sukunimeään kantavaan autonvalmistajaan, Fisker Inc.:iin, jonka ensimmäinen tuote on sähkökatumaasturi Ocean.Karma Revero '18Ekoautona Karman elämä jatkui vastaperustetun Karma Automotiven siipien suojissa. Kiinalaisomisteinen, mutta vahvasti Yhdysvaltoihin tukeutunut valmistaja löysi autolle uuden tuotantopaikan Kalifornian Moreno Valley'stä, ja nimesi sen Karma Reveroksi. Vuoden 2016 Karma Revero ei eronnut oikeastaan millään mainittavalla tavalla vuoden 2011 Fisker Karmasta. Edelleenkään se ei saanut tuulta purjeisiinsa.Uusi alku: Revero GTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStatus quo vuodesta 2021Lähemmäs vuosikymmen Fisker Karman esiinmarssin jälkeen Karma toteutti merkittävähköjä päivityksiä Reveroon. Faceliftin ohella siinä uusiksi meni koko voimalinja, johon lainattiin tällä kertaa BMW i8:ssa käytetty 1,5-litrainen kolmisylinterinen polttomoottori. Myös sähkömoottorit ja akusto (nyt 28 kWh) menivät uusiksi, samalla kun omamassaa vähennettiin lähes 200 kilolla.Huippumalli Revero GT:n voimalinja tuottaa 536 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa noin 130 ponin lisäystä vanhaan verrattuna. Huippuvääntö sen sijaan on tullut roimasti alaspäin, ollen silti kuitenkin varsin riittävät 745 newtonmetriä. Suorituskyky on parantunut niin, että nollasta sataan päästään Sport-ajotilassa 4,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu samaan 201:een kilometriin tunnissa. Toimintamatka sähköllä kasvoi 130 kilometriin.Vuonna 2021 Revero GT sai seurakseen GS-6- ja GSe-6 -mallit. Ne perustuvat Reveroon, mutta ovat sitä tuntuvastikin edullisempia, ja nuoremmalle ostajakunnalle suunnattuja. GSe-6 tarkoittaa myös ensimmäistä täyssähköistä Karmaa. Siinä on jopa 105 kilowattitunnin akusto, ja virtaa riittää 500 kilometrin paremmalle puolelle.Revero GT:n diginäytöillä näkyvät tasokkaammat materiaalit sekä diginäyttöjen suomensukuinen käyttöjärjestelmä.Hämyinen tulevaisuusMaanosien laajuisen Karma-myyntiverkoston kehittämisen ja kaksi vuotta viimeisimpienkin päivitysten jälkeen Reveron ja GS-6 -mallien myynti ja tuotanto antavat edelleenkin odottaa itseään. Jos puolessatoista vuodessa valmistettiin 2 000 Fisker Karmaa, ei sen jälkeisten 11 vuoden aikana ole valmistettu kuin joitain satoja Karma Reveroita, nekin jo useita vuosia sitten.Karma Automotivelta on nähty myös urheiluautokonsepteja, kuten yli tuhannen hevosvoiman SC2, ja lisäksi yhtiön piti jo viime vuonna lanseerata täyssähköinen katumaasturi GX-1. Tästäkään ei ole sen koommin kuulunut mitään.Vaikka henkilöautotuotanto vaikuttaakin Karmalla takkuavan pahasti, voi yritys silti ilmeisen hyvin muihin sähköisiin voimalinjoihin keskittyvien liiketoimintojensa ansiosta. Karma Automotiven uutisoitiin myös vuonna 2024 aloittavan B-Onin sähköisten jakeluautojen kontrahtivalmistuksen tehtaallaan Kaliforniassa. Lisäksi Karmalla on verkkokauppa, jonka kautta se myy omalla brändillään lifestyle-tuotteita, kuten pienelektroniikkaa, vaatteita ja parfyymeja.Ehtiikö Karma sitten tämän kaiken keskellä ajatella Henrik Fiskerin luomusta 15 vuoden takaa, ja saada automaailman pisimpään odottaneen konseptin vielä joskus tuotantoon, onkin sitten toinen juttu. Nyt alkaisi varmasti olla korkea aika.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Karma Automotive, Motor Trend, Motor Biscuit, Car and Driver Kuvat: Karma Automotive, Fisker Automotive, VLF Automotive Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”