Ajoneuvot | Uutinen | 1.12.2019

Älä unohda kokemustasi yli tuhannen hevosvoiman kanssa – Karma SC2 taltioi kaiken

Kiinalais-kalifornialaisen Karman tuorein, Los Angelesissa esitelty sähköautokonsepti on luvuiltaan varsin hurja tapaus. 1 085 hevosvoimaa ja 1,9 sekuntia vakuuttanee enemmistön vauhdinnälkäisistäkin.

Jaa artikkeli

Suomen Uudessakaupungissa autonsa valmistuttaneen, sittemmin erinäisten ongelmien myötä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen Fisker Karman raunioille perustettu Karma Automotives väläyttelee sähkötekniikan potentiaalia hyperautojen saralla SC2-konseptin muodossa.

Hurja konseptiauto esiteltiin Los Angelesin autonäyttelyssä. Erittäin pitkä keula tuo mieleen vanhat muskeliautot, jotka vaativat pitkän keulan suurine, useasylinterisine moottoreineen.

Tulevaisuuden pitkäkeulassa moottoreita on kuitenkin kaksi, ja ne molemmat toimivat sähköllä. Moottoritilasta huolimatta moottorit eivät ole suinkaan molemmat keulalla, vaan toinen moottoreista on sijoitettu auton takaosaan.

Uudenlaista nostalgiaa

Lisää hienostunutta nostalgiaa Karma tarjoaa jättimäisten lokinsiipiovien muodossa. Konseptiautoon kuuluva futuristisuus jatkuu auton matalien ulkolinjojen lisäksi myös sisällä. Nelikulmiomainen ratti on muotoilultaan myös hieno osoitus siitä, ettei sen täydy olla täynnä erilaisia painikkeita antaakseen vau-efektiä futurisuudellaan.

Tehoa kaksipaikkaisesta hypersähköautosta kerrotaan löytyvän 1 085 hevosvoimaa, painoa ei kerrota, mutta auto saavuttaa sadan kilometrin tuntinopeuden paikallaan lähdettäessä 1,9 sekunnissa. Vakuuttavista suorituskykylukemista huolimatta SC2:n normaaliksi toimintamatkaksi ilmoitetaan yli 560 kilometriä.

Hulppean tehomäärän hallintaan tarvitaan luonnollisesti myös muuten toimiva auto. Vetoa jaetaan valmistajan mukaan jokaisen pyörän kesken torque vectoring -tekniikalla. ja vauhtia vähennetään hiilikeraamisilla jarruilla.

Perinteisten ajo-ominaisuuksiin vaikuttavien tekijöiden lisäksi Karman konseptista löytyy useita erikoisia järjestelmiä. Auton käyttöön ottaminen sormenjälki- tai kasvotunnistuksella, biometriset istuimet ja ohjaus ja 3D-musiikkijärjestelmä, jolla matkustajat voivat kuunnella kumpainenkin haluamaansa musiikkia, näin esimerkkinä.

Parhaat ajokokemukset uusintana

Karma SC2:ssä on myös tuulilasin alle sijoitettu kamera, joka tallentaa jokaisen matkan kaikki yksityiskohdat, nopeuden, kiihtyvyyden, kääntymis- ja jarruttamistiedot, äänet, ulkoilman lämpötilan ja musiikkisoittolistan. Jälkikäteen matkakokemuksen voi uusia auton laserprojektorin avulla, valmistajan mukaan tämä toiminto muuttaa auton ’’ajosimulaatioksi’’.

Mikäli kaveripiiristä löytyisi useampikin SC2:n omistaja, omia ajokokemuksiaan voisi jakaa heidän kanssaan ja nauttia myös muiden käyttäjien ajokokemuksista itsekin.

Tuleeko Karma SC2 koskaan valmistukseen, ei ole vahvistettu, mutta mielenkiintoisen konseptin pohjalle uskoisi luotavan edes jonkinmoinen omin avuin liikkuva ajoneuvo.

Jaa artikkeli

Keskustelu