Ajoneuvot | Esittely | Moottoripyörät | 9.11.2019

Verge – suomalainen 1000 newtonmetrin sähkömoottoripyörä vaihtoi nimensä

Uusi nimi, poikkeuksellinen tekniikka ja 1000 newtonmetrin vääntö. Näillä eväillä suomalainen Verge-sähkömoottoripyörä aikoo valloittaa maailman.

Jaa artikkeli

Teemu Saukkion unelma sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan asenteellisemmasta sähkömoottoripyörästä on ottanut jälleen seuraavan askeleen eteenpäin. Pyörän tuotantomalli on ensimmäistä kertaa esillä Milanon EICMA-moottoripyöränäyttelyssä.

Verge

Vaikka viime talvena Helsingin MP19-messuilla esillä olleen sähkömoottoripyörän ulkonäkö näyttää edelleen samalta, niin yllätyksenä tulee pyörän nimeäminen kokonaan uudelleen sekä uudet entistä komeammat teho- ja vääntölukemat.

Erottuvampi nimi

Personaallinen punainen sähkömoottoripyörä on tunnettu tähän asti nimellä RMK E2 ja sen ympärille on perustettu yhtiö nimeltä RMK Vehicle Corporation. Milanon moottoripyöränäyttelyn aattopäivänä yritys julkaisi tiedotteen, jossa se kertoi, että yrityksen nimi vaihtuu ja uusi nimi on Verge Motorcycles.

Verge

Yhtenä syynä nimenvaihdokseen on se, että lyhenne RMK on maailmalla yleisesti käytössä useammallakin kansainvälisellä yrityksellä. Toisena syynä vaihdokselle kerrottiin, että tilalle haluttiin erottuvampi, ammattimaisempaa asennetta ja korkeaa teknistä tasoa kuvaava nimi.

Yrityksen nimen lisäksi myös itse tuotteen nimi muuttuu mukana. Tuotantomallin nimi on Verge TS, jossa mallimerkintä TS viittaa pyörän alkuperäiseen ideoijaan ja muotoilijaan Teemu Saukkioon.

Vääntölukema kolminkertaistui kerralla

Ja jotta huomio maailman suurimmilla moottoripyörämessuilla olisi taattu, myös tekniikkaa oli prototyyppivaiheesta kehitetty selvästi. Vielä viime talvena teholukemaksi kerrottiin 50 kilowattia ja vääntölumaksi 320 newtonmetriä. Nyt uusiksi lukemiksi kerrottiin 80 kilowattia ja 1000 newtonmetriä!

Verge

Verge TS:n ainutlaatuisuus kilpailijoihin nähden perustuu takapyörän sisäkehälle sijoitettuun vannemoottoriin. Ratkaisun ansiosta pyörä ei tarvitse lainkaan vaihteistoa eikä voimansiirtohäviöitä tuottavaa kardaani-, hihna- tai ketjuvetoa. Samalla osien ja huoltotarpeen määrä vähenee. Kasvaneesta tehosta huolimatta pyörän paino ja toimintamatka yhdellä latauksella on saatu pidettyä ennallaan.

Verge

Painoksi kerrotaan noin 225 kiloa. Kaupunkiajossa toimintamatka on 300 kilometriä ja maantiellä 200 kilometriä. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan alle neljä sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. Akkujen lataus tyhjästä täyteen sujuu 4,5 tunnissa. Myöhemmin luvassa on tehokkaampi pikalaturi. Pyörä on jo ennakkotilattavissa.

Jaa artikkeli

Keskustelu