27.8.2020

Nimi muutettu: Tiesitkö, että ”japanilaisena Ikeana” pidetty Muji on myynyt autoa – joskaan ei niin siistiä, kuin luulit

Muji Car Nissan Micra

Tuotemerkittömyydestä brandin tehnyt Muji voisi kokeilla automyyntiä tänäänkin.

Japanilainen Muji nousi otsikoihin yhtiön avattua suuren myymälän Helsingin Kamppiin. Brandittömyydestä tuotemerkin tehnyt yhtiö myy kaikkea sisustustavaroista vaatteisiin ja elintarvikkeisiinkin.

Vierailu yhtiön myymälässä kertoo nopeasti mistä on kyse: tuotteet ovat yksinkertaisen pelkistettyjä ja laadukkailta vaikuttavia – monella tapaa kuin kaukaisia japanilaisia sukulaisia kotimaiselle laatudesignille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muji ja Nissan

Kerran Muji teki myös henkilöauton. Se ei kuitenkaan ollut mikään minimalistinen applemainen tilapelkistys, vaan ihan tavallinen Nissan Micra.

Vuonna 2001 esitelty Muji+Car 1000 oli tuhannen kappaleen erä K11-sukupolven Nissan Micraa, jotka maalattiin harmittomaan beigeen, jota voisi myös kuulolaitteenkeltaiseksi tai proteesinvalkeaksi kutsua.

Pelkistettyä beigeä

Varustetaso oli pelkistystyyliin suppea. Puskurit olivat mustaa muovia, vanteet peltiä ja Micran keulamaskin tilalla oli pelkkä vaakarivoitus. Ulkoiset logot tietysti puuttuivat, mutta beigellä verhoillusta ohjaamosta Nissanin logon löysi ohjauspyörästä. Japanilaismarkkinoille tarjotun auton tiedot jäävät suureksi osin kielimuurin taakse, mutta useamman käännösjutun perusteella Muji+Car 1000:n takaistuin oli vinyyliä, ja sen kaatomekanismi oli lainattu meille vieraasta Micran farmariversiosta. Moottorina oli 997 kuutiosenttinen rivinelonen, jonka 60 hevosvoimaa ohjattiin tiehen nelivaihteisen automaatin läpi.

Myytiin vain netissä

Jalopnikin artikkelin mukaan tämä Muji+Car 1000 myytiin 164 yhdysvaltain dollaria Nissanin omaa Micraa (tai Marchia, kuten auto Japanissa tunnetaan) edullisemmin. Auto oli sikäli aikaansa edellä, että sitä myytiin vain Mujin verkkokaupassa.

Mujin autokokeilu oli aikaansa edellä ja vaatimattomasti tehty: vaikka Micra oli aikansa parhaimpia pikkuautoja, oli se kuitenkin Nissanin eikä Mujin näkemys henkilöautosta. Värit ja pienet varuste-erot eivät perustaa muuttaneet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Millainen Muji-auto olisi tänään?

Olisi mielenkiintoista nähdä millaisen auton Muji tekisi tänään. Vuosituhannenvaihteesta automaailma on muuttunut valtavasti brändikeskeisemmäksi, vaikka samalla tekniset toteutuserot ja jopa muotoilulliset seikat ovat jatkuvasti lähestyneet toisiaan – ei kaksikymmentävuotta sitten olisi uskonut, että BMW tarjoaa suoran kilpailijan 5-oviselle Toyota Corollalle. Eikä silloin olisi uskonut, että ylivoimaisesti menestyvimmät autot ovat tänään tietynlaista ylimääräisyyttä edustavia katumaastureita, vaikka elämme hyvin ympäristökeskeisessä maailmassa.

Ehkä maailma olisi tänään valmiimpi Mujin kaltaiselle autolle, joka loisi tuotemerkkinsä käytännönläheisyydestä ja vaatimattomuudesta?

Muji moiseen tuskin ryhtyy, sillä nyt yhtiön kiinnostus on autonomisessa liikkumisessa: se on suomalaisten voitto, sillä Muji on tehnyt autonomisesti kulkevan Gacha-bussin suuomalaisen Sensible4:n kanssa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Jalopnik, Wikipedia, Siguangma.com

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat