12.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Touring Superleggera Sciàdipersia – mitä, missä, miksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Carrozzeria Touring Superleggera pitää yllä perinteisen koriräätälöinnin perinnettä. Tämä vuoden 2019 Maserati GranTurismoon perustunut Sciàdipersia piti yllä myös Persian shaahin perinnettä. Jos kauniiden autojen historiasta puhutaan, Carrozzeria Touring Superleggera on toimijana ohittamaton. Vuonna 1925 Milanossa perustettu koriräätäli on tehnyt töitä kauniiden autojen eteen kohta vuosisadan ajan, ja jälki on ollut sen mukaista.Varmasti Touringin tunnetuimmat yksittäiset projektit juontuvat 1960-luvulle. Tuolloin italialaisräätäli kutsuttiin Isoon-Britanniaan ei enemmän eikä vähemmän kuin vastaamaan Aston Martinin DB-sarjalaisten korien suunnittelusta ja valmistuksesta. Tuolta ajalta ovat peräisin paitsi Astonin DB4, -5 ja -6, myös Superleggeran (ital. "superkevyt") nimi, jota Aston on saanut nykypäivään asti käyttää.2010-luvulla Touring Superleggera on toiminut hieman salaperäisinkin ottein perinteisenä koriräätälinä, ja tehnyt loistoautoista omia näkemyksiään, välillä hyvinkin omia näkemyksiään. Touringin huomattavimpia projekteja noin vuosikymmenen haarukalla taaksepäin ovat olleet Alfa Romeo 8C:hen perustunut Disco Volante ("lentävä lautanen"), shooting brake -versiot Bentley Continentalista ja Maserati Quattroportesta sekä yrityksen 95-vuotista taivalta juhlistanut Arese RH95 vuodelta 2021, perustuen oletettavasti Ferrari F8 Tributoon. Väliin mahtuu myös maailman erikoisimmin nimetty Maserati GranTurismo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy5000 GT:n ja shaahin jalanjäljissäVuonna 2018 Touring Superleggera otti projektikseen Maserati GranTurismon, tavoitteenaan nostaa modenalaisvalmistajan historiasta ehkä vähän vähemmän tunnettu sivujuonne.Iran on ollut vuoden 1979 islamilaisesta vallankumouksesta lähtien hyvin autoritäärinen ja länsivastainen islamilainen valtio, mutta sitä ennen valtio tunnettiin nimellä Persia, ja sitä hallitsi vähän vähemmän autoritäärinen ja huomattavan länsimyönteinen kuningas eli shaahi Mohammad Reza Pahlavi (1919 - 1980), joka joutui vallankumouksen myötä maanpakoon. Kaiken muun ohella Pahlavi tunnettiin kovana automiehenä.Shaahilla oli itse asiassa melkoisen paljon vaikutusvaltaa eurooppalaisessa automaailmassa. Pahlavi oli esimerkiksi suurin myötävaikuttaja siihen, miksi Mercedes-Benz päätti aikanaan ottaa G-sarjan tuotantoon, joka on jatkunut nyt tauotta 44 vuotta. Urheiluautomaailmassa shaahi ihastui 50-luvun lopulla Maserati 3500 GT:hen, mutta kelpuutti sellaisen omakseen vasta pienten muokkausten jälkeen.Maserati 5000 GT Sciàdipersia vuodelta 1959Shaahin vaatimusten mukaisesti Maserati päivitti 3500 GT:n 3,5-litraisen rivi-6:n 4,9-litraiseen V8:aan. Kahdeksansylinterinen lainattiin suoraan Maserati 450S:stä, joka oli italialaisvalmistajan Le Mans -kärki 50-luvun puolessavälissä. Iskutilavuutensa mukaan lopputulos nimettiin 5000 GT:ksi. Ensimmäiset autot olivat Touringin käsialaa, ja ne saivat lisänimen Sciàdipersia, "Persian shaahi".Perinteisin menetelminKun sitten Touring Superleggeralla ryhdyttiin muovaamaan GranTurismosta omalla brändinimellä Persian shaahia, haluttiin kori saada oikeasti muistuttamaan esikuvan aikakauden tyylisuuntia.Touring Superleggera Sciàdipersia oli virallisesti tarkoitettu olemaan esikuvansa 60-vuotisjuhlamalli ja eräänlainen retromalli. Ajoitus osui kuitenkin niin täydellisesti siihen hetkeen, kun Iranin islamilaisesta vallankumouksesta tuli kuluneeksi 40 vuotta, että "Persian shaahi" -erikoismallin julkistaminen tuskin oli siinäkään mielessä täysin sattumaa.Ainoastaan 15 kappaletta valmistettu Sciàdipersia julkistettiin Geneven autonäyttelyssä 2018. Ensin Carrozzerialla tehtiin 10 GranTurismoon perustunutta kovakattoista Sciàdipersiaa, ja sitten vielä viisi avokattoista Maserati GranCabrion pohjalta.Touringille viedyistä Maserateista muokattiin Sciàdipersioita hiljalleen kuusi kuukautta kestäneessä käsityöprosessissa niin, ettei yksikään ulkoinen osa ollut enää alkuperäinen. Sisälläkin personointia riitti, mutta sisäilme on tunnistettavissa GranTurismoksi.Tekniikkakin oli täysin vastaavaa Maseratia eli puhumme 4,7-litraisesta V8:sta ja turvallisista 480 hevosvoimasta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Carrozzeria Touring Superleggera, MotorTrend Kuvat: Carrozzeria Touring Superleggera, Aston Martin, MaseratiLisää aiheestaNimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat Nimi muutettu: Cizeta-Moroder V16T: tältä Lamborghini Diablon olisi pitänyt suunnittelijansa mielestä näyttää – 16 sylinterin keraMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää