18.1.2022

Nissan Qashqai -kansanmaasturi Moottorin puolen vuoden käyttötestiin

Nissan Qashqai käyttötesti

Moottorin uusin käyttötestiauto on katumaasturien perinteinen myyntiykkönen Nissan Qashqai. Seuraava puolivuotinen kertoo, kuinka uudistettu malli pelaa arjessa.

Teimme kolmannen polven Qashqaille täydellisen autotestin viime syksynä . Vaikka tutustuminen tapahtuikin perusteellisissa merkeissä, mieleen jäi kytemään ajatus, että aiheeseen olisi syytä palata vieläkin syvällisemmin – onhan malli käytännössä hallinnut kohtuuhintaisten katumaasturien luokkaa viimeisten reilun kymmenen vuoden ajan.

Nissan Qashqai

Testiin myydyin malliversio Käyttötestiin tulevan Qashqai-version valinta oli varsin yksinkertaista, mistä kiitos kuuluu toisaalta ytimekkäälle mallivalikoimalle, toisaalta myyntitilastojen tuottamalle datalle.

Qashqait kulkevat aina 1,3-litraisen ahdetun bensiinimoottorin voimin. Tehoja kahdesta eri viritysasteesta lähtee joko 103 tai 116 kW (140 tai 158 hv), ja jos tahtoo autonsa automaattina, valinta kohdistuu suoraan siihen tehokkaampaan. Testiauto edustaa jälkimmäistä sorttia yhdistettynä etuvetoon: tämä on ollut ylivoimaisesti Qashqain suosituin vetotapa, vaikka nelivetokin on edelleen saatavilla.

Voimalinjan jälkeen jää valittavaksi sopivin varustetaso viidestä vaihtoehdosta: automme on noista keskimmäinen eli N-Connecta, josta maahantuoja odottaa malliston myydyintä.

Olemukseltaan Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic N-Connecta 2WD, kuten käyttötestiauton koko nimi kuuluu, on varsin maanläheinen puoliksi analogisine mittaristoineen ja tummanharmaine kangasverhoiluineen. Arkisen asiallinen kokonaisuus istuu osuvasti yhteen testiauton ainoan lisävarusteen, hopeanharmaan metallivärin kanssa – kas siinä osuvimmat mahdolliset lähtökohdat sulautua tavallisten suomalaisten autonkäyttäjien massaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monta mielenkiinnon kohdetta

Mikään karvalakkimalli N-Connecta ei kuitenkaan ole. Vakiovarustukseen kuuluvat nykyautoille tyypillisten perusmukavuuksien ohella muun muassa kosketusnäyttö navigaattorilla ja langattomalla Apple CarPlaylla, puhelimen langaton lataus, parkkitutkat edessä ja takana peruutus- ja 360 asteen kameroilla, mukautuva vakionopeudensäädin, avaimeton käyttö, sadetunnistin sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili. Siis varsin mukavasti tavaraa testiauton 36 000 euron hintaluokkaan nähden.

Nissan Qashqai käyttötesti

Lukuisat, Qashqai-maailmassa uudet aktiiviset turvavarusteet ovat niin ikään läsnä, ja tietenkin myös automaatti-ilmastoinnin sekä istuinten, ohjauspyörän ja tuulilasin lämmittimien toiminnat joutuvat talvella tarkkailun alle.

N-Connectan vakiorengaskoko on 235/55 R18, mutta testiauton nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat edustavat järkevämpää 215/65 R17 -kokoa, joka on vakiona kahdessa edullisemmassa varustetasossa. Leveämpi koko, ja sen mahdolliset muutokset ajettavuuteen sekä mukavuuteen, astuu syyniin kesärengaskelien myötä, joita Qashqaimme ehtii niellä reilusti ennen kuin se saavuttaa heinäkuussa käyttötestin maalin.

Väliraportteja käyttötestistä on luvassa paitsi jokaiseen lehtemme numeroon myös sähköisiin kanaviimme, joten pysykää katumaasturitaajuudella.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat