18.1.2022 Ajoneuvot Nissan Qashqai -kansanmaasturi Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin uusin käyttötestiauto on katumaasturien perinteinen myyntiykkönen Nissan Qashqai. Seuraava puolivuotinen kertoo, kuinka uudistettu malli pelaa arjessa. Teimme kolmannen polven Qashqaille täydellisen autotestin viime syksynä . Vaikka tutustuminen tapahtuikin perusteellisissa merkeissä, mieleen jäi kytemään ajatus, että aiheeseen olisi syytä palata vieläkin syvällisemmin – onhan malli käytännössä hallinnut kohtuuhintaisten katumaasturien luokkaa viimeisten reilun kymmenen vuoden ajan.Testiin myydyin malliversio Käyttötestiin tulevan Qashqai-version valinta oli varsin yksinkertaista, mistä kiitos kuuluu toisaalta ytimekkäälle mallivalikoimalle, toisaalta myyntitilastojen tuottamalle datalle.Qashqait kulkevat aina 1,3-litraisen ahdetun bensiinimoottorin voimin. Tehoja kahdesta eri viritysasteesta lähtee joko 103 tai 116 kW (140 tai 158 hv), ja jos tahtoo autonsa automaattina, valinta kohdistuu suoraan siihen tehokkaampaan. Testiauto edustaa jälkimmäistä sorttia yhdistettynä etuvetoon: tämä on ollut ylivoimaisesti Qashqain suosituin vetotapa, vaikka nelivetokin on edelleen saatavilla.Voimalinjan jälkeen jää valittavaksi sopivin varustetaso viidestä vaihtoehdosta: automme on noista keskimmäinen eli N-Connecta, josta maahantuoja odottaa malliston myydyintä.Olemukseltaan Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic N-Connecta 2WD, kuten käyttötestiauton koko nimi kuuluu, on varsin maanläheinen puoliksi analogisine mittaristoineen ja tummanharmaine kangasverhoiluineen. Arkisen asiallinen kokonaisuus istuu osuvasti yhteen testiauton ainoan lisävarusteen, hopeanharmaan metallivärin kanssa – kas siinä osuvimmat mahdolliset lähtökohdat sulautua tavallisten suomalaisten autonkäyttäjien massaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonta mielenkiinnon kohdettaMikään karvalakkimalli N-Connecta ei kuitenkaan ole. Vakiovarustukseen kuuluvat nykyautoille tyypillisten perusmukavuuksien ohella muun muassa kosketusnäyttö navigaattorilla ja langattomalla Apple CarPlaylla, puhelimen langaton lataus, parkkitutkat edessä ja takana peruutus- ja 360 asteen kameroilla, mukautuva vakionopeudensäädin, avaimeton käyttö, sadetunnistin sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili. Siis varsin mukavasti tavaraa testiauton 36 000 euron hintaluokkaan nähden.Lukuisat, Qashqai-maailmassa uudet aktiiviset turvavarusteet ovat niin ikään läsnä, ja tietenkin myös automaatti-ilmastoinnin sekä istuinten, ohjauspyörän ja tuulilasin lämmittimien toiminnat joutuvat talvella tarkkailun alle.N-Connectan vakiorengaskoko on 235/55 R18, mutta testiauton nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat edustavat järkevämpää 215/65 R17 -kokoa, joka on vakiona kahdessa edullisemmassa varustetasossa. Leveämpi koko, ja sen mahdolliset muutokset ajettavuuteen sekä mukavuuteen, astuu syyniin kesärengaskelien myötä, joita Qashqaimme ehtii niellä reilusti ennen kuin se saavuttaa heinäkuussa käyttötestin maalin.Väliraportteja käyttötestistä on luvassa paitsi jokaiseen lehtemme numeroon myös sähköisiin kanaviimme, joten pysykää katumaasturitaajuudella.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen