18.6.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Juuri nyt on tieliikenteen vaarallisin aika Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka kesäiset tieolosuhteet olisivat sinällään turvalliset, kesäliikenteen riski syntyy erilaisista tienkäyttäjäryhmistä, suuremmista liikennemääristä ja ehkä myös kesän mukanaan tuomasta huolettomuudesta. Hyvät ajo-olosuhteet, aurinko, lämpö ja lomatunnelma ovat yllättävän vaarallinen yhdistelmä liikenteessä. Kesäkuukausina vakavien onnettomuuksien määrä on yleensä huipussaan.Vaikka kesäiset tieolosuhteet olisivat sinällään turvalliset, kesäliikenteen riski syntyy erilaisista tienkäyttäjäryhmistä, suuremmista liikennemääristä ja ehkä myös kesän mukanaan tuomasta huolettomuudesta. Moottoripyörät, mopot ja erilaiset sähköavusteiset kulkupelit pääsääntöisesti puuttuvat ympärivuotisesta liikenteestä. Samoin polkupyörien, mönkijöiden ja peräkärryjen määrä lisääntyy kesäaikaan. Liikenne on vilkasta, liikenteessä on hyvin erilaisia ja eri tavoin liikkuvia ajoneuvoja ja myös eri-ikäisiä tienkäyttäjiä. Lasten osuus liikennevirrassa eroaa merkittävästi koulujen lukuvuoden aikaisesta, oppituntien rytmittämästä liikkumisesta.Liikenneturvallisuuden puolesta puhujat aloittavat yleensä jo varhain keväällä varoittelun siitä, että polkupyöräilijät, motoristit ja mökkiliikenne peräkärryineen tuovat uusia huomioitavia asioita tien päälle. Varoitukset ovat aiheellisia, ja ne ovat paikallaan läpi kesän. Liikenneturvallisuus perustuu pitkälti siihen, että jokainen tienkäyttäjä toimii osaltaan oikein ja ennakoitavasti sekä näkee ja huomioi muut liikkujat. Mitä enemmän ja erilaisempia kulkupelejä liikenteessä on, sitä enemmän se vaatii tilanteen hahmottamista meiltä kaikilta.Sade ja urainen tie on vaarallinen yhdistelmä, ja sen riskin tunnistaminen on kohtalaisen helppoa. Vaikeampi on ymmärtää sitä, että kirkas auringonpaiste ja lämmin sää voi olla vielä vaarallisempaa, koska niiden aiheuttamaa riskiä on vaikeampi tunnistaa. Kirkas aurinko voi sokaista kuljettajan juuri väärällä hetkellä ja lämmin sää voi uuvuttaa kenet tahansa, jolloin riski kohtalokkaisiin virheisiin kasvaa.Näennäisen hyvät ajo-olosuhteet voivat olla petollisia erityisesti kokemattomille kuljettajille. Kuiva ja pitävä tienpinta ei muistuta kokematonta kuljettajaa iäkkään ajoneuvon puutteista tai tehokkaan auton vaatimasta erityisestä huolellisuudesta. Tehokas auto ja nuori, kokematon kuljettaja on ollut aina riskiä lisäävä yhdistelmä, mutta sähköautojen yleistymisen myötä siitäkin on tullut myös piilossa oleva riskitekijä. Tavanomaisen perheauton näköinen ajoneuvo voi sähköautona kätkeä sisäänsä käsittämättömän tehopotentiaalin, mikä voi kokemattoman kuljettajan käsissä muuttua todelliseksi vaaraksi.Listaa kesäliikenteen riskeistä voisi jatkaa, mutta oleellisinta on, että me kaikki tunnistamme piilevätkin vaaratilanteet ja osaamme toimia oikein. Kesäliikenteestä tehdään turvallista oikealla asenteella, muiden huomioimisella, ennakoinnilla ja keskittymisellä omaan ajotehtävään ja muun liikenteen tarkkailuun. Tänä kesänä voisimme ottaa nämä työkalut jatkuvaan käyttöön, eikö vain? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster