6.7.2022 Pääkirjoitus: Latausjono – uusi ilmiö Suomessakin Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edelleen laajentuva latauspisteverkosto palvelee arjen liikennettä tällä hetkellä jo varsin hyvin lähes koko Suomessa. Mutta ruuhkahuippuihin se ei pysty vastaamaan. Kaunis juhannussää sai tiet ja taukopaikat täyttymään autoista. Perinteisesti juhannusliikenteeseen lähdettäessä yritetään ennakoida liikenteen sujuvuutta ja välttää tietöitä. Jos suinkin mahdollista, reitti ja lähtöaika valitaan pienimmän haitan periaatteella.Tänä vuonna oli ensimmäinen kerta, kun ruuhkahuippujen aikaan suosituimmilla reiteillä nousi konkreettisesti esiin autojen sähköistymisestä johtuva uudenlainen suunnittelua ja ennakointia vaativa tilanne.Latauspisteverkosto on laajentunut viime aikoina kiitettävästi ja laajenee edelleen. Se palvelee arjen liikennettä tällä hetkellä jo varsin hyvin lähes koko Suomessa. Mutta ruuhkahuippuihin se ei pysty vastaamaan. Juhannuksen meno- ja paluuliikenteessä jonoja kertyi suosituimmille latauspisteille ja toisaalta epäkuntoiset yksittäiset latauspisteet nostattivat harmia.Epäkuntoisista latauspisteistä voi aina laittaa palautetta palveluntarjoajille ja pidemmällä tähtäimellä kilpailu johtanee siihen, että asiakkaat etsiytyvät luotettavien palveluntarjoajien asiakkaiksi ja epäluotettavat latauspisteet jäävät toissijaisiksi käyttöpaikoiksi. Se kannustanee operaattoreita huolehtimaan huoltotöistä.Jonoutuminen suosituilla latauspaikoilla onkin erilainen haaste. Se haastaa nimenomaan kuljettajaa ja matkan suunnittelua.Sähköautoilija, joka on aloittanut lajiin tutustumisen pari vuotta sitten, kun latausverkosto oli merkittävän harva verrattuna nykyiseen, muistaa hyvin sen suunnitelmallisuuden mitä tarvittiin pidemmille matkoille lähdettäessä. Reitti ja pysähdykset suunniteltiin niin, että latausta riittää perille asti. Kun latauspisteverkosto tihentyy, ei suunnitelmallisuutta normaalin liikenteen aikaan niin paljon tarvita. Ruuhka-aikoina tilanne on toinen. Nokkela sähköautoilija bongaakin ne uusimmat latauspisteet, joita useimmat eivät vielä ole löytäneet. Varautuminen latauksiin vähemmän liikennöidyillä reiteillä voi myös auttaa.Kun lataus väistämättä joskus jonoutuu, ovat hyvät pelisäännöt tarpeen. Esimerkiksi hybridin voisi jättää lataamatta silloin, kun pelkkää sähköä käyttävät odottavat latausvuoroaan. Tai jättää ne viimeiset prosentit hivuttamatta etanavauhdilla, tai jättää oman kiireettömän latauksen seuraavaan päivään, tai valita latauspisteen oman auton latauskyvyn mukaan. Ja sanomattakin selvää lienee jo, että täyteen latautunutta autoa ei unohdeta töpselin jatkoksi pitkän tauon ajaksi.Ja sitten se jono. Jonottamiseen ei ole suunniteltu vielä missään varsinaista järjestelmää eikä edes tilaa. Jonotus muodostuu milloin mitenkin, ja valitettavasti tilanne on omiaan synnyttämään väärinkäsityksiä ja antaa sijaa myös röyhkeydelle.Lomaliikenteessä latausruuhkia esiintyy muulloinkin kuin juhannuksena. Niihin kannattaa varautua maltilla ja muita sähköautoilijoita kunnioittavalla asenteella. Keskimääräiselle kuormitukselle rakennettu latausverkosto vaatii käyttäjältään jatkossakin kärsivällisyyttä silloin, kun liikkujia on tavanomaista enemmän. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä - Audi A6 Sedan C9 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan