6.7.2022 Pääkirjoitus: Latausjono – uusi ilmiö Suomessakin Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edelleen laajentuva latauspisteverkosto palvelee arjen liikennettä tällä hetkellä jo varsin hyvin lähes koko Suomessa. Mutta ruuhkahuippuihin se ei pysty vastaamaan. Kaunis juhannussää sai tiet ja taukopaikat täyttymään autoista. Perinteisesti juhannusliikenteeseen lähdettäessä yritetään ennakoida liikenteen sujuvuutta ja välttää tietöitä. Jos suinkin mahdollista, reitti ja lähtöaika valitaan pienimmän haitan periaatteella.Tänä vuonna oli ensimmäinen kerta, kun ruuhkahuippujen aikaan suosituimmilla reiteillä nousi konkreettisesti esiin autojen sähköistymisestä johtuva uudenlainen suunnittelua ja ennakointia vaativa tilanne.Latauspisteverkosto on laajentunut viime aikoina kiitettävästi ja laajenee edelleen. Se palvelee arjen liikennettä tällä hetkellä jo varsin hyvin lähes koko Suomessa. Mutta ruuhkahuippuihin se ei pysty vastaamaan. Juhannuksen meno- ja paluuliikenteessä jonoja kertyi suosituimmille latauspisteille ja toisaalta epäkuntoiset yksittäiset latauspisteet nostattivat harmia.Epäkuntoisista latauspisteistä voi aina laittaa palautetta palveluntarjoajille ja pidemmällä tähtäimellä kilpailu johtanee siihen, että asiakkaat etsiytyvät luotettavien palveluntarjoajien asiakkaiksi ja epäluotettavat latauspisteet jäävät toissijaisiksi käyttöpaikoiksi. Se kannustanee operaattoreita huolehtimaan huoltotöistä.Jonoutuminen suosituilla latauspaikoilla onkin erilainen haaste. Se haastaa nimenomaan kuljettajaa ja matkan suunnittelua.Sähköautoilija, joka on aloittanut lajiin tutustumisen pari vuotta sitten, kun latausverkosto oli merkittävän harva verrattuna nykyiseen, muistaa hyvin sen suunnitelmallisuuden mitä tarvittiin pidemmille matkoille lähdettäessä. Reitti ja pysähdykset suunniteltiin niin, että latausta riittää perille asti. Kun latauspisteverkosto tihentyy, ei suunnitelmallisuutta normaalin liikenteen aikaan niin paljon tarvita. Ruuhka-aikoina tilanne on toinen. Nokkela sähköautoilija bongaakin ne uusimmat latauspisteet, joita useimmat eivät vielä ole löytäneet. Varautuminen latauksiin vähemmän liikennöidyillä reiteillä voi myös auttaa.Kun lataus väistämättä joskus jonoutuu, ovat hyvät pelisäännöt tarpeen. Esimerkiksi hybridin voisi jättää lataamatta silloin, kun pelkkää sähköä käyttävät odottavat latausvuoroaan. Tai jättää ne viimeiset prosentit hivuttamatta etanavauhdilla, tai jättää oman kiireettömän latauksen seuraavaan päivään, tai valita latauspisteen oman auton latauskyvyn mukaan. Ja sanomattakin selvää lienee jo, että täyteen latautunutta autoa ei unohdeta töpselin jatkoksi pitkän tauon ajaksi.Ja sitten se jono. Jonottamiseen ei ole suunniteltu vielä missään varsinaista järjestelmää eikä edes tilaa. Jonotus muodostuu milloin mitenkin, ja valitettavasti tilanne on omiaan synnyttämään väärinkäsityksiä ja antaa sijaa myös röyhkeydelle.Lomaliikenteessä latausruuhkia esiintyy muulloinkin kuin juhannuksena. Niihin kannattaa varautua maltilla ja muita sähköautoilijoita kunnioittavalla asenteella. Keskimääräiselle kuormitukselle rakennettu latausverkosto vaatii käyttäjältään jatkossakin kärsivällisyyttä silloin, kun liikkujia on tavanomaista enemmän. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja