6.7.2022 Pääkirjoitus: Latausjono – uusi ilmiö Suomessakin Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edelleen laajentuva latauspisteverkosto palvelee arjen liikennettä tällä hetkellä jo varsin hyvin lähes koko Suomessa. Mutta ruuhkahuippuihin se ei pysty vastaamaan. Kaunis juhannussää sai tiet ja taukopaikat täyttymään autoista. Perinteisesti juhannusliikenteeseen lähdettäessä yritetään ennakoida liikenteen sujuvuutta ja välttää tietöitä. Jos suinkin mahdollista, reitti ja lähtöaika valitaan pienimmän haitan periaatteella.Tänä vuonna oli ensimmäinen kerta, kun ruuhkahuippujen aikaan suosituimmilla reiteillä nousi konkreettisesti esiin autojen sähköistymisestä johtuva uudenlainen suunnittelua ja ennakointia vaativa tilanne.Latauspisteverkosto on laajentunut viime aikoina kiitettävästi ja laajenee edelleen. Se palvelee arjen liikennettä tällä hetkellä jo varsin hyvin lähes koko Suomessa. Mutta ruuhkahuippuihin se ei pysty vastaamaan. Juhannuksen meno- ja paluuliikenteessä jonoja kertyi suosituimmille latauspisteille ja toisaalta epäkuntoiset yksittäiset latauspisteet nostattivat harmia.Epäkuntoisista latauspisteistä voi aina laittaa palautetta palveluntarjoajille ja pidemmällä tähtäimellä kilpailu johtanee siihen, että asiakkaat etsiytyvät luotettavien palveluntarjoajien asiakkaiksi ja epäluotettavat latauspisteet jäävät toissijaisiksi käyttöpaikoiksi. Se kannustanee operaattoreita huolehtimaan huoltotöistä.Jonoutuminen suosituilla latauspaikoilla onkin erilainen haaste. Se haastaa nimenomaan kuljettajaa ja matkan suunnittelua.Sähköautoilija, joka on aloittanut lajiin tutustumisen pari vuotta sitten, kun latausverkosto oli merkittävän harva verrattuna nykyiseen, muistaa hyvin sen suunnitelmallisuuden mitä tarvittiin pidemmille matkoille lähdettäessä. Reitti ja pysähdykset suunniteltiin niin, että latausta riittää perille asti. Kun latauspisteverkosto tihentyy, ei suunnitelmallisuutta normaalin liikenteen aikaan niin paljon tarvita. Ruuhka-aikoina tilanne on toinen. Nokkela sähköautoilija bongaakin ne uusimmat latauspisteet, joita useimmat eivät vielä ole löytäneet. Varautuminen latauksiin vähemmän liikennöidyillä reiteillä voi myös auttaa.Kun lataus väistämättä joskus jonoutuu, ovat hyvät pelisäännöt tarpeen. Esimerkiksi hybridin voisi jättää lataamatta silloin, kun pelkkää sähköä käyttävät odottavat latausvuoroaan. Tai jättää ne viimeiset prosentit hivuttamatta etanavauhdilla, tai jättää oman kiireettömän latauksen seuraavaan päivään, tai valita latauspisteen oman auton latauskyvyn mukaan. Ja sanomattakin selvää lienee jo, että täyteen latautunutta autoa ei unohdeta töpselin jatkoksi pitkän tauon ajaksi.Ja sitten se jono. Jonottamiseen ei ole suunniteltu vielä missään varsinaista järjestelmää eikä edes tilaa. Jonotus muodostuu milloin mitenkin, ja valitettavasti tilanne on omiaan synnyttämään väärinkäsityksiä ja antaa sijaa myös röyhkeydelle.Lomaliikenteessä latausruuhkia esiintyy muulloinkin kuin juhannuksena. Niihin kannattaa varautua maltilla ja muita sähköautoilijoita kunnioittavalla asenteella. Keskimääräiselle kuormitukselle rakennettu latausverkosto vaatii käyttäjältään jatkossakin kärsivällisyyttä silloin, kun liikkujia on tavanomaista enemmän. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen