27.4.2022 Pääkirjoitus: Roolipeliä pelataan tukevan kivijalan päällä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen rengasostoksille menoa kannattaa käyttää tovi aikaa rengastestien tulosten arviointiin. Moottori on testannut viimeisen parin vuoden aikana renkaita ja niiden ominaisuuksia monesta näkökulmasta. Roolijako renkaiden valinnassa pitäisi olla selvä. Ulkonäkö saa sivuroolin, mutta pääosa menee ajettavuudelle ja turvallisuudelle. Näinhän se pitäisi olla, mutta kevät herättää helposti halun vähän petrata oman auton ulkonäköäkin. Renkailla se onnistuu helposti. Se on myös järkevää, etenkin jos uusien komeiden kumien tieltä väistyvät kierrätykseen ikäloput vanhat rinkulat.Jotta tiedät, mitä ostat, kannattaa ennen ostoksille menoa kuitenkin käyttää tovi aikaa rengastestien tulosten arviointiin. Moottori on testannut viimeisen parin vuoden aikana renkaita ja niiden ominaisuuksia monesta näkökulmasta. On verrattu halpoja ja kalliita, merkkirenkaita ja haastajia, uusia ja vanhoja. Uusinta testiä esitellään tässä numerossa, mutta vanhempienkin testien keskeisiin tuloksiin pääsee tutustumaan moottori.fi -sivuillamme julkaistuissa jutuissa.Uusimmassa testissä paneudutaan leveämmän ja kapeamman renkaan eroihin. Onko leveämpi rengas herkempi vesiliirtoon kuin kapeampi? Testimme vastaus: kyllä, mutta ei aina.Renkaan päätehtävä on tukea kuljettajan ajotehtävää parhaalla mahdollisella tavalla. Koska olosuhteet vaihtelevat, vaihtelee myös kuljettajan renkaaltaan saama vastine. Aina ei ole kyse renkaan heikkoudesta. Sateet tekevät kesän ajo-olosuhteista helposti haastavia. Vesikelissä suoriutumiseen vaikuttaa renkaan leveys ja pintamalli, mutta myös urasyvyys, rengaspaineet ja ajoneuvon kunto. Luonnollisesti merkitystä on silläkin, kuinka paljon vettä ajolinjalla on.Ajettavuuden ja turvallisuuden näkökulmasta kulutuspinta on kriittinen tekijä. Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 millimetrin urasyvyyttä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on nimenomaan lain määrittämä minimi. Kulutuspinnaltaan minimikunnossa olevat renkaat ovat minimikunnossa myös ajettavuudeltaan, mutta silloinkin ne ovat keskeisessä roolissa ajoneuvon hallinnan kannalta. Vastaavasti ikäloppu rengas voi silmämääräisesti näyttää hyvältä kulutuspintansa osalta, mutta vanhentuessaan kumi kovettuu ja lopputuloksena on erittäin petollinen rengas.Rengaspaineiden seuranta on helppo unohtaa, kun alle on saatu uudet renkaat. Ei kannattaisi unohtaa. Oikeilla paineilla ajaminen on mukavaa ja turvallisinta – silloin rengas toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Yli- tai alipaineilla ajo-ominaisuudet muuttuvat ja sitä kautta jopa ajolinjat saattavat laventua, auto puoltaa tai viettää kurvissa leveäksi. Ilo hyvistä renkaista käytännössä katoaa väärillä paineilla.Kevään innoittamana auton ilmeen kohottamisen voisikin aloittaa ihan perusasioista. Onko ajoneuvo itsessään kunnossa ja huollettu? Vallitseeko auton sisällä talven jäljiltä tympeän pölyinen tunnelma, joka vaatisi kunnollista sisäsiivousta? Ja sitten katse niihin renkaisiin. Kun erilaisten renkaiden ominaisuudet ovat tiedossa ja kuljettaja ymmärtää niiden merkityksen myös vaikeissa ajo-olosuhteissa, voi ulkonäölle antaa mahdollisuuden. Näyttävyys valintakriteerinä toimii renkaidenkin osalta, jos perusta on kunnossa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”