27.4.2022 Pääkirjoitus: Roolipeliä pelataan tukevan kivijalan päällä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen rengasostoksille menoa kannattaa käyttää tovi aikaa rengastestien tulosten arviointiin. Moottori on testannut viimeisen parin vuoden aikana renkaita ja niiden ominaisuuksia monesta näkökulmasta. Roolijako renkaiden valinnassa pitäisi olla selvä. Ulkonäkö saa sivuroolin, mutta pääosa menee ajettavuudelle ja turvallisuudelle. Näinhän se pitäisi olla, mutta kevät herättää helposti halun vähän petrata oman auton ulkonäköäkin. Renkailla se onnistuu helposti. Se on myös järkevää, etenkin jos uusien komeiden kumien tieltä väistyvät kierrätykseen ikäloput vanhat rinkulat.Jotta tiedät, mitä ostat, kannattaa ennen ostoksille menoa kuitenkin käyttää tovi aikaa rengastestien tulosten arviointiin. Moottori on testannut viimeisen parin vuoden aikana renkaita ja niiden ominaisuuksia monesta näkökulmasta. On verrattu halpoja ja kalliita, merkkirenkaita ja haastajia, uusia ja vanhoja. Uusinta testiä esitellään tässä numerossa, mutta vanhempienkin testien keskeisiin tuloksiin pääsee tutustumaan moottori.fi -sivuillamme julkaistuissa jutuissa.Uusimmassa testissä paneudutaan leveämmän ja kapeamman renkaan eroihin. Onko leveämpi rengas herkempi vesiliirtoon kuin kapeampi? Testimme vastaus: kyllä, mutta ei aina.Renkaan päätehtävä on tukea kuljettajan ajotehtävää parhaalla mahdollisella tavalla. Koska olosuhteet vaihtelevat, vaihtelee myös kuljettajan renkaaltaan saama vastine. Aina ei ole kyse renkaan heikkoudesta. Sateet tekevät kesän ajo-olosuhteista helposti haastavia. Vesikelissä suoriutumiseen vaikuttaa renkaan leveys ja pintamalli, mutta myös urasyvyys, rengaspaineet ja ajoneuvon kunto. Luonnollisesti merkitystä on silläkin, kuinka paljon vettä ajolinjalla on.Ajettavuuden ja turvallisuuden näkökulmasta kulutuspinta on kriittinen tekijä. Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 millimetrin urasyvyyttä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on nimenomaan lain määrittämä minimi. Kulutuspinnaltaan minimikunnossa olevat renkaat ovat minimikunnossa myös ajettavuudeltaan, mutta silloinkin ne ovat keskeisessä roolissa ajoneuvon hallinnan kannalta. Vastaavasti ikäloppu rengas voi silmämääräisesti näyttää hyvältä kulutuspintansa osalta, mutta vanhentuessaan kumi kovettuu ja lopputuloksena on erittäin petollinen rengas.Rengaspaineiden seuranta on helppo unohtaa, kun alle on saatu uudet renkaat. Ei kannattaisi unohtaa. Oikeilla paineilla ajaminen on mukavaa ja turvallisinta – silloin rengas toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Yli- tai alipaineilla ajo-ominaisuudet muuttuvat ja sitä kautta jopa ajolinjat saattavat laventua, auto puoltaa tai viettää kurvissa leveäksi. Ilo hyvistä renkaista käytännössä katoaa väärillä paineilla.Kevään innoittamana auton ilmeen kohottamisen voisikin aloittaa ihan perusasioista. Onko ajoneuvo itsessään kunnossa ja huollettu? Vallitseeko auton sisällä talven jäljiltä tympeän pölyinen tunnelma, joka vaatisi kunnollista sisäsiivousta? Ja sitten katse niihin renkaisiin. Kun erilaisten renkaiden ominaisuudet ovat tiedossa ja kuljettaja ymmärtää niiden merkityksen myös vaikeissa ajo-olosuhteissa, voi ulkonäölle antaa mahdollisuuden. Näyttävyys valintakriteerinä toimii renkaidenkin osalta, jos perusta on kunnossa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”