27.4.2022 Pääkirjoitus: Roolipeliä pelataan tukevan kivijalan päällä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen rengasostoksille menoa kannattaa käyttää tovi aikaa rengastestien tulosten arviointiin. Moottori on testannut viimeisen parin vuoden aikana renkaita ja niiden ominaisuuksia monesta näkökulmasta. Roolijako renkaiden valinnassa pitäisi olla selvä. Ulkonäkö saa sivuroolin, mutta pääosa menee ajettavuudelle ja turvallisuudelle. Näinhän se pitäisi olla, mutta kevät herättää helposti halun vähän petrata oman auton ulkonäköäkin. Renkailla se onnistuu helposti. Se on myös järkevää, etenkin jos uusien komeiden kumien tieltä väistyvät kierrätykseen ikäloput vanhat rinkulat.Jotta tiedät, mitä ostat, kannattaa ennen ostoksille menoa kuitenkin käyttää tovi aikaa rengastestien tulosten arviointiin. Moottori on testannut viimeisen parin vuoden aikana renkaita ja niiden ominaisuuksia monesta näkökulmasta. On verrattu halpoja ja kalliita, merkkirenkaita ja haastajia, uusia ja vanhoja. Uusinta testiä esitellään tässä numerossa, mutta vanhempienkin testien keskeisiin tuloksiin pääsee tutustumaan moottori.fi -sivuillamme julkaistuissa jutuissa.Uusimmassa testissä paneudutaan leveämmän ja kapeamman renkaan eroihin. Onko leveämpi rengas herkempi vesiliirtoon kuin kapeampi? Testimme vastaus: kyllä, mutta ei aina.Renkaan päätehtävä on tukea kuljettajan ajotehtävää parhaalla mahdollisella tavalla. Koska olosuhteet vaihtelevat, vaihtelee myös kuljettajan renkaaltaan saama vastine. Aina ei ole kyse renkaan heikkoudesta. Sateet tekevät kesän ajo-olosuhteista helposti haastavia. Vesikelissä suoriutumiseen vaikuttaa renkaan leveys ja pintamalli, mutta myös urasyvyys, rengaspaineet ja ajoneuvon kunto. Luonnollisesti merkitystä on silläkin, kuinka paljon vettä ajolinjalla on.Ajettavuuden ja turvallisuuden näkökulmasta kulutuspinta on kriittinen tekijä. Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 millimetrin urasyvyyttä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on nimenomaan lain määrittämä minimi. Kulutuspinnaltaan minimikunnossa olevat renkaat ovat minimikunnossa myös ajettavuudeltaan, mutta silloinkin ne ovat keskeisessä roolissa ajoneuvon hallinnan kannalta. Vastaavasti ikäloppu rengas voi silmämääräisesti näyttää hyvältä kulutuspintansa osalta, mutta vanhentuessaan kumi kovettuu ja lopputuloksena on erittäin petollinen rengas.Rengaspaineiden seuranta on helppo unohtaa, kun alle on saatu uudet renkaat. Ei kannattaisi unohtaa. Oikeilla paineilla ajaminen on mukavaa ja turvallisinta – silloin rengas toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Yli- tai alipaineilla ajo-ominaisuudet muuttuvat ja sitä kautta jopa ajolinjat saattavat laventua, auto puoltaa tai viettää kurvissa leveäksi. Ilo hyvistä renkaista käytännössä katoaa väärillä paineilla.Kevään innoittamana auton ilmeen kohottamisen voisikin aloittaa ihan perusasioista. Onko ajoneuvo itsessään kunnossa ja huollettu? Vallitseeko auton sisällä talven jäljiltä tympeän pölyinen tunnelma, joka vaatisi kunnollista sisäsiivousta? Ja sitten katse niihin renkaisiin. Kun erilaisten renkaiden ominaisuudet ovat tiedossa ja kuljettaja ymmärtää niiden merkityksen myös vaikeissa ajo-olosuhteissa, voi ulkonäölle antaa mahdollisuuden. Näyttävyys valintakriteerinä toimii renkaidenkin osalta, jos perusta on kunnossa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä