25.1.2023 Pääkirjoitus: Tilastojen piilot saatava auki Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virallisen tilaston mukaan vuonna 2020 tieliikenneonnettomuuksissa loukkaantui vakavasti vain 408 ihmistä. Valitettavasti tilasto näyttää paljon kauniimmalta kuin todellisuus. Uusien autojen yhä parempi turvatekniikka auttaa vähentämään liikennekuolemia ja tietenkin myös loukkaantumisia. Toisaalta säästetty henki voi merkitä vakavaa loukkaantumista, mikä vaatii pitkän ja kalliin toipumisajan ja aiheuttaa myös huomattavaa henkistä kärsimystä. Tehokkaiden liikenteen turvallisuutta parantavien toimenpiteiden kehittämisen edellytys on laadukas tilastoihin pohjaava tieto. Lisäksi tuo tieto pitää olla kehittäjien käytettävissä mahdollisimman tuoreena, jotta havaittuihin ongelmiin voidaan puuttua nopeasti ja tehokkaasti. Vakavat loukkaantumiset on saatava yhtä järjestelmällisen seurannan ja kehittämistyön kohteeksi kuin liikenteessä tapahtuneet kuolemat.Kun valtaosa liikenteen vakavista loukkaantumisista jää liikenneturvallisuuden kehittämisen kannalta pimentoon, vaatii tilanne pikaista kehittämistä.Viralliset tilastot myös valmistuvat hitaasti. Yli vuoden viive on pitkä aika. Tilannetta voidaan korjata entistä kattavammalla ennakkotietojen käytöllä.Virallisen tilaston mukaan vuonna 2020 tieliikenneonnettomuuksissa loukkaantui vakavasti vain 408 ihmistä. Valitettavasti tilasto näyttää paljon kauniimmalta kuin todellisuus. Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi, että todellinen tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrä voi olla jopa 1 500 ihmistä. Jos todellisuus on kolminkertainen verrattuna tilaston kertomaan, on tilanne kehitystyön näkökulmasta todella heikko. Ero virallisen tilaston ja arvioidun todellisuuden välillä johtuu siitä, että Tilastokeskuksen ylläpitämä virallinen tilasto perustuu vain poliisin tietoon tulleisiin tapauksiin. Kun poliisi ei kaikilla onnettomuuspaikoilla käy, jää myös tärkeää tietoa loukkaantumisista ja niiden vakavuudesta piiloon.Eivätkä tässä ole vielä kaikki haasteet. Lisää kirjavuutta tilastoinnin koukeroihin tuo se, että tietoja on hajallaan eri tahojen omissa tilastoissa ja eri tahot myös kirjaavat niitä osin toisistaan eroavilla tavoilla. Loukkaantumisten vakavuutta kirjataan eri tavoin eri järjestelmissä, mutta erityisesti taustatietojen puute on haaste liikenneturvallisuuden kehittämisen näkökulmasta. Loukkaantumisen laadun lisäksi on saatava mahdollisimman kattavat tiedot tapahtumapaikasta ja olosuhteista, jotta kehittämistyölle on todellista pohjaa.Vallitsevat haasteet ovat olleet tiedossa pitkään ja niihin on myös yritetty etsiä ratkaisuja. Tällä hetkellä näyttää lupaavimmalta työ, jota tehdään Onnettomuustietoinstituutin johdolla. Tietoja keräävillä tahoilla on tahto saada tilastointia kehitetyksi ja yhteistyötä tehdään. Kullakin taholla työtä tehdään kuitenkin muun työn ohessa, eikä tähän projektiin ole osoitettu erikseen resursseja. Valitettavasti tarpeellinen tilastoinnin kehitys eri tahojen keräämien tietojen yhteen saattamiseksi tullee näin ollen viemään paljon aikaa. Resursseja ei ole koskaan liikaa, mutta silti toivoisi, että löytyisi tapa osoittaa tälle projektille resurssit ja selkeä tavoiteaikataulu. Siitä hyötyisi koko liikenneturvallisuustyö. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”