22.3.2023 Pääkirjoitus: Tolkkua yhteisen rahan käyttöön Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miten liikennejärjestelmän yhteiskunnallinen tehokkuus paranee, kun nopeusrajoituksia joudutaan alentamaan teiden kehnon kunnon vuoksi? Entistä vähemmän päällystyskilometrejä, lisää huonokuntoisia teitä, lisää alennettuja nopeusrajoituksia. Tämä on tieverkon kehittämisen suunta juuri nyt. Onko suunta oikea?Huonokuntoisia teitä on tällä hetkellä Suomessa niin paljon, että joka vuosi pitäisi päällystää noin 4 000 tiekilometriä, jotta korjausvelka ei kasvaisi. Kustannusten nousu ja valtion budjetin niukka linja teiden kunnostusrahoissa ovat johtaneet siihen, että uutta päällystettä saa vain puolet niistä teistä, missä sitä tarvittaisiin. Historian valossa olemme siis nyt teiden päällystämisen osalta 1970-luvun tasolla.Tilanne on erikoinen. Meillä on Liikenne 12 -suunnitelma, jonka tarkoituksena on ollut luoda liikenneverkon kehittämiselle pitkäjänteisyyttä ja tehokkuutta. Vuonna 2020 parlamentaarinen ohjausryhmä linjasi suunnitelman tavoitteiksi muun muassa, että liikennejärjestelmä takaa koko Suomen saavutettavuuden ja vastaa elinkeinojen, työssäkäynnin ja asumisen tarpeisiin. Tavoitteena on myös liikennejärjestelmän yhteiskunnallisen tehokkuuden paraneminen.Helmikuun lopulla oli lausuntokierroksella valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2024–2031. Investointiohjelma painottuu tukevasti raideliikenteeseen. Se on vähintäänkin erikoista, koska tieliikenne välittää 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja noin 90 prosenttia tavaraliikenteestä. Henkilöliikenteen matkasuoritteesta 80 prosenttia toteutuu henkilöautoilla.Tammikuussa valtiovarainministeriö julkaisi selvityksen suurten ratahankkeiden rahoituksesta ja investoinneista. Selvityksen perusteella kolmen suuren ratahankkeen (Turun tunnin juna, Suomi-rata ja Itärata) toteuttaminen edellyttäisi huomattavaa julkisen sektorin taloudellista panostusta, sillä vaikka muita tulonlähteitä voidaan tunnistaa, on niiden suuruus verrattain pieni suhteessa investointeihin. Ministeriö muistuttaa myös, että suurten ratahankkeiden toteuttamisella on monenlaisia mahdollisia vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntatalouteen ja talouteen laajemminkin. Mahdollisten investointipäätösten yhteydessä tulisi punnita investointikustannusten ja operointikustannusten lisäksi myös näitä vaikutuksia.Vähintäänkin erikoista on myös se, että näitä uusia ratahankkeita on ajettu voimakkaasti eteenpäin, vaikka niiden hyöty-kustannussuhde on onneton.Elinkeinoelämän järjestöjen yhteinen näkemys vuosiksi 2025–2050 kiteytyy jo heidän väylävisionsa otsikossa: Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi. Suomen täytyy olla valmiina modernisoimaan keskeiset osat pääteistään ja radoistaan tulevaisuuden tarpeisiin. Uusien väylien rakentamisen perään ei haikailla.Samalla linjalla on Autoliitto. Nykyisellä rahoituksella kaikki varat tulisi käyttää olemassa olevan väyläverkon ylläpitoon ja korjaamiseen sen sijaan, että rakennetaan uutta. Tämä hidastaisi väylien kiihtyvää rapautumista ja siten vähentäisi riskiä entistä kalliimpien korjauskustannusten syntyyn.Nyt on meidän äänestäjien aika vaikuttaa.Miten jatkuvasti lisääntyvät huonokuntoiset tiet vastaavat elinkeinojen, työssäkäynnin ja asumisen tarpeisiin? Miten liikennejärjestelmän yhteiskunnallinen tehokkuus paranee, kun nopeusrajoituksia joudutaan alentamaan teiden kehnon kunnon vuoksi? Onko meillä todella varaa jakaa niukkaa rahoitusta hankkeisiin, joiden hyöty-kustannus -suhde on miinuksella? Vai pitäisikö sittenkin pitää huolta nykyisistä väylistä ja varmistaa, että edes ne palvelevat meitä jatkossakin?Miten sinun ehdokkaasi suhtautuu näihin kysymyksiin? Millaisia ratkaisuja hän lupaa ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja