31.5.2023 Pääkirjoitus: Virallisten vaatimusten puute kostautuu Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toistaiseksi, kun virallisia vaatimuksia ei ole, kuljetustelineen ostajan kannattaa harkita tarkoin, millaiseen telineeseen uskaltaa luottaa. Joskus työ yllättää tekijänsä. Näin kävi tällä kertaa Moottorin testiryhmälle, joka testasi edullisia auton vetokoukkuun kiinnitettäviä polkupyörien kuljetustelineitä.Telineiden hintahaitari markkinoilla on laaja, ja yksi edullisempien telineiden testaamisen ajatus oli: onko halpa kuljetusteline hyvä? Kuluttajan on käytännössä mahdotonta tietää telinettä ostaessaan, miten se kestää, jos liikenteessä tulee eteen äkillinen väistötilanne. Suljetulla alueella tehdyssä testissä se selviää.Kuormattunakin kaikki telineet halvimmasta alkaen vaikuttivat ennen testiä riittävän tukevilta. Testiryhmän suurin huoli olikin, saadaanko testissä edes näkymään mitään eroja telineiden välillä. Valitettavasti huoli ”liian hyvästä” tuloksesta osoittautui turhaksi. Yhtä lukuun ottamatta kaikki telineet vaurioituivat 80 km/h -nopeudella tehdyssä väistössä käyttökelvottomiksi. Tulos oli surkea ja nosti esiin tärkeän turvallisuushuolen. Jos vastaava tilanne olisi sattunut mökkikansaa täynnä olevalla moottoritiellä tai maantiellä kevyen liikenteen lähellä, olisivat seuraukset voineet olla todella ikäviä.Harva joutuu liikenteessä tällä nopeudella äkilliseen väistötilanteeseen, mutta jos joutuu, silloin on tärkeää, että ajoneuvo kuormineen pysyy koossa ja hallinnassa. Polkupyörien kuljetukseen myydään tällä hetkellä kuitenkin varusteita, jotka selvästi eivät pärjää ääritilanteessa.Testi paljasti merkittävän turvallisuuspuutteen, mutta samalla se paljasti myös valvonnan puutteen. Polkupyö-rien kuljetukseen tarkoitetuille laitteille ei tällä hetkellä ole mitään teknisiä vaatimuksia eikä niiltä vaadita hyväksyntää tai mitään läpäistyä testausta ennen markkinoille tuloa. Testaus ja laatu on vain valmistajan ja maahantuojan vapaaehtoisen harkinnan varassa.Kysyimme testin jälkeen eri viranomaistahoilta, miten on mahdollista, että selkeän turvallisuuspuutteen omaavia varusteita on markkinoilla. Vastauksissa vastuuta tarjottiin viranomaiselta toiselle, mutta kukin osaltaan kieltäytyi ottamaan vastuuta itselleen. On ilmeistä, että vetokoukkuun kiinnitettäviä polkupyörien kuljetustelineitä ei säädellä mitenkään eikä niiden laatua myöskään valvo mikään viranomainen. Ainoa poikkeus näyttää olevan poliisi, joka valvoo kuorman kiinnityksen ohella sitä, että teline tai pyörät eivät saa peittää auton valoja tai rekisterikilpeä eikä kuljetus saa ylittää auton leveyttä. Mahdollista ääritilannekestävyyttä poliisikaan ei kykene valvomaan.Lakeja ja määräyksiä ei siis ole rikottu, mutta nyt on mahdollisuus parantaa lainsäädäntöä. Pyöräilyn suosion kasvaessa teillä liikkuu yhä enemmän polkupyöriä kuljettavia autoja. Lisäksi sähköpyörien suosio nostaa näiden kuljetusten painoa merkittävästi. Entistä isompi merkitys on sillä, millaisella telineellä pyörää kuljetetaan. Kuluttajan avuksi tarvitaan ennakkotarkastuksia ja vaatimukset, mitkä telineen on täytettävä tullakseen hyväksytyksi markkinoille. Kuluttaja ei saa joutua tilanteeseen, missä polkupyörien kuljetusteline pettää rakenteellisten puutteiden vuoksi ja aiheuttaa vakavan onnettomuuden.Toistaiseksi, kun virallisia vaatimuksia ei ole, kuljetustelineen ostajan kannattaa harkita tarkoin, millaiseen telineeseen uskaltaa luottaa. Halpa voi joskus olla hyvä, mutta polkupyörän kuljettamiseen ei kannata valita halvinta auton vetokoukkuun kiinnitettävää telinettä ainakaan testimme perusteella.Testimme herätti monia jatkokysymyksiä ja palaamme niihin vielä seuraavassakin Moottorin numerossa. Jo tämän numeron ilmestyessä verkkosivullamme moottori.fi julkaistaan jatkojuttuja testimme tulosten pohjalta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja