25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä POP Vakuutus julkisti juuri kolaridatansa vuosilta 2021–2024 ja kärkeen kiilasi vihdoin uusi merkki. Vakuutusyhtiön mukaan Tesloille sattuu poikkeuksellisen paljon kolarivahinkoja. Yleensä tilastojen kärjessä keikkuneella BMW:llä ei ole mitään jakoja uutta kuninkuusmerkkiä vastaan, sillä Teslalle sattuu 60 prosenttia enemmän kolareita kuin baijerilaiselle.– Lukemia selittänee osaltaan se, että vaikkapa kolhut parkkipaikalla betoniporsaan kanssa kirjataan kolarivahingoksi. Sama osuma vanhemmassa Skodassa ei välttämättä päädy tilastoon lainkaan, jos korvausta ei kaskovakuutuksen kolariturvasta haeta, POP Vakuutuksen palvelujohtaja Tommi Lehmusvirta kertoo.Teslojen suurta edustusta vahinkotilastoissa selitetään POP Vakuutuksen mukaan myös sillä, että Teslat ovat erityisen suosittuja kaupunkiliikenteessä, jossa vahinkoja sattuu keskimääräistä enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota yllättää negatiivisestiKolarivahinkojen kärkipäässä ovat tutut merkit, sillä Teslan ja BMW:n lisäksi sitä täydentävät kaksi muutakin saksalaismerkkiä: Audi ja Mercedes-Benz. Saksalaisten laatumerkkien läsnäolo ei yllätä POP Vakuutuksen edustajaa.– Premium-autoissa arvostetaan usein suorituskykyä, mukavuutta ja teknologiaa, mutta liikenteessä nämä ominaisuudet eivät aina takaa vahingotonta matkaa, Lehmusvirta pohtii.Vahinkotilastolistan kärjestä löytyy myös yllätysmerkki, sillä Toyota kiilaa kolaritilaston viidennelle sijalle ja Mercedes-Benzin ohi. Yleensä japanilaismerkin kuskit ovat harkitsevaista porukkaa, mutta Toyotan listalle päätymiseen saattaa olla hyvin yksinkertainen syy: Toyota on ollut jo vuosikausia Suomen suosituin automerkki ja liikenteessä on erityisen paljon merkin kalustoa.Listan häntäpäässä on merkkejä, joiden sinne olettaisikin päätyvän. Kaikkein vähiten vahinkoja nimittäin sattuu Saab-kuskeille. Sanonta ”Saabismi on sairautta”, ei ainakaan näy pätevän kolarimielessä. Kun verrataan Saabia tilastokärki Teslaan, on kolarivahingoissa peräti 350 prosentin ero Saabin hyväksi.Listan häntäpäästä löytyvät ruotsalaismerkin lisäksi Citroën, Seat ja Skoda. Näillä merkeillä vahinkoja sattuu erittäin paljon vähemmän kuin listan piikkipaikkaa pitelevillä. Tai sitten ne eivät vain päädy onnettomuustilastoihin, sillä ehkä kolhut vain kaunistavat. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita Kommentit (2) Kun näitä tilastoja referoidaan, niin ihan alkeismatematiikan mukaan kolaridata pitäisi luonnollisesti indeksoida sekä autokannan suuruuteen, että ajettuhin kilometreihin. Molemmat tiedot on helppo hakea julkisista lähteistä. On turhauttavaa viitata ”Toyota yllättää negatiivisesti” ihan otsikkotasolla ellei kolarien lukumäärää ole suhteutettu ajoneuvojen lukumäärään. BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista. JARMO GILLBERG: ”BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista.” Paljon pitkiä työmatkoja viikottain ajavana ja runsaat 30 vuotta tien päällä olleena allekirjoitan Jarmon kommentin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää