25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä POP Vakuutus julkisti juuri kolaridatansa vuosilta 2021–2024 ja kärkeen kiilasi vihdoin uusi merkki. Vakuutusyhtiön mukaan Tesloille sattuu poikkeuksellisen paljon kolarivahinkoja. Yleensä tilastojen kärjessä keikkuneella BMW:llä ei ole mitään jakoja uutta kuninkuusmerkkiä vastaan, sillä Teslalle sattuu 60 prosenttia enemmän kolareita kuin baijerilaiselle.– Lukemia selittänee osaltaan se, että vaikkapa kolhut parkkipaikalla betoniporsaan kanssa kirjataan kolarivahingoksi. Sama osuma vanhemmassa Skodassa ei välttämättä päädy tilastoon lainkaan, jos korvausta ei kaskovakuutuksen kolariturvasta haeta, POP Vakuutuksen palvelujohtaja Tommi Lehmusvirta kertoo.Teslojen suurta edustusta vahinkotilastoissa selitetään POP Vakuutuksen mukaan myös sillä, että Teslat ovat erityisen suosittuja kaupunkiliikenteessä, jossa vahinkoja sattuu keskimääräistä enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota yllättää negatiivisestiKolarivahinkojen kärkipäässä ovat tutut merkit, sillä Teslan ja BMW:n lisäksi sitä täydentävät kaksi muutakin saksalaismerkkiä: Audi ja Mercedes-Benz. Saksalaisten laatumerkkien läsnäolo ei yllätä POP Vakuutuksen edustajaa.– Premium-autoissa arvostetaan usein suorituskykyä, mukavuutta ja teknologiaa, mutta liikenteessä nämä ominaisuudet eivät aina takaa vahingotonta matkaa, Lehmusvirta pohtii.Vahinkotilastolistan kärjestä löytyy myös yllätysmerkki, sillä Toyota kiilaa kolaritilaston viidennelle sijalle ja Mercedes-Benzin ohi. Yleensä japanilaismerkin kuskit ovat harkitsevaista porukkaa, mutta Toyotan listalle päätymiseen saattaa olla hyvin yksinkertainen syy: Toyota on ollut jo vuosikausia Suomen suosituin automerkki ja liikenteessä on erityisen paljon merkin kalustoa.Listan häntäpäässä on merkkejä, joiden sinne olettaisikin päätyvän. Kaikkein vähiten vahinkoja nimittäin sattuu Saab-kuskeille. Sanonta ”Saabismi on sairautta”, ei ainakaan näy pätevän kolarimielessä. Kun verrataan Saabia tilastokärki Teslaan, on kolarivahingoissa peräti 350 prosentin ero Saabin hyväksi.Listan häntäpäästä löytyvät ruotsalaismerkin lisäksi Citroën, Seat ja Skoda. Näillä merkeillä vahinkoja sattuu erittäin paljon vähemmän kuin listan piikkipaikkaa pitelevillä. Tai sitten ne eivät vain päädy onnettomuustilastoihin, sillä ehkä kolhut vain kaunistavat. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 28.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Aixam Mega Tjaffer 4×4 ’97 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentit (2) Kun näitä tilastoja referoidaan, niin ihan alkeismatematiikan mukaan kolaridata pitäisi luonnollisesti indeksoida sekä autokannan suuruuteen, että ajettuhin kilometreihin. Molemmat tiedot on helppo hakea julkisista lähteistä. On turhauttavaa viitata ”Toyota yllättää negatiivisesti” ihan otsikkotasolla ellei kolarien lukumäärää ole suhteutettu ajoneuvojen lukumäärään. BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista. JARMO GILLBERG: ”BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista.” Paljon pitkiä työmatkoja viikottain ajavana ja runsaat 30 vuotta tien päällä olleena allekirjoitan Jarmon kommentin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?