25.4.2025

Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla

Kuva Moottorin arkisto

POP Vakuutus julkisti juuri kolaridatansa vuosilta 2021–2024 ja kärkeen kiilasi vihdoin uusi merkki.

Vakuutusyhtiön mukaan Tesloille sattuu poikkeuksellisen paljon kolarivahinkoja. Yleensä tilastojen kärjessä keikkuneella BMW:llä ei ole mitään jakoja uutta kuninkuusmerkkiä vastaan, sillä Teslalle sattuu 60 prosenttia enemmän kolareita kuin baijerilaiselle.

– Lukemia selittänee osaltaan se, että vaikkapa kolhut parkkipaikalla betoniporsaan kanssa kirjataan kolarivahingoksi. Sama osuma vanhemmassa Skodassa ei välttämättä päädy tilastoon lainkaan, jos korvausta ei kaskovakuutuksen kolariturvasta haeta, POP Vakuutuksen palvelujohtaja Tommi Lehmusvirta kertoo.

Teslojen suurta edustusta vahinkotilastoissa selitetään POP Vakuutuksen mukaan myös sillä, että Teslat ovat erityisen suosittuja kaupunkiliikenteessä, jossa vahinkoja sattuu keskimääräistä enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota yllättää negatiivisesti

Kolarivahinkojen kärkipäässä ovat tutut merkit, sillä Teslan ja BMW:n lisäksi sitä täydentävät kaksi muutakin saksalaismerkkiä: Audi ja Mercedes-Benz. Saksalaisten laatumerkkien läsnäolo ei yllätä POP Vakuutuksen edustajaa.

 Premium-autoissa arvostetaan usein suorituskykyä, mukavuutta ja teknologiaa, mutta liikenteessä nämä ominaisuudet eivät aina takaa vahingotonta matkaa, Lehmusvirta pohtii.

Vahinkotilastolistan kärjestä löytyy myös yllätysmerkki, sillä Toyota kiilaa kolaritilaston viidennelle sijalle ja Mercedes-Benzin ohi. Yleensä japanilaismerkin kuskit ovat harkitsevaista porukkaa, mutta Toyotan listalle päätymiseen saattaa olla hyvin yksinkertainen syy: Toyota on ollut jo vuosikausia Suomen suosituin automerkki ja liikenteessä on erityisen paljon merkin kalustoa.

Listan häntäpäässä on merkkejä, joiden sinne olettaisikin päätyvän. Kaikkein vähiten vahinkoja nimittäin sattuu Saab-kuskeille. Sanonta ”Saabismi on sairautta”, ei ainakaan näy pätevän kolarimielessä. Kun verrataan Saabia tilastokärki Teslaan, on kolarivahingoissa peräti 350 prosentin ero Saabin hyväksi.

Listan häntäpäästä löytyvät ruotsalaismerkin lisäksi Citroën, Seat ja Skoda. Näillä merkeillä vahinkoja sattuu erittäin paljon vähemmän kuin listan piikkipaikkaa pitelevillä. Tai sitten ne eivät vain päädy onnettomuustilastoihin, sillä ehkä kolhut vain kaunistavat.

Kommentit (2)

  • JARMO GILLBERG

    Kun näitä tilastoja referoidaan, niin ihan alkeismatematiikan mukaan kolaridata pitäisi luonnollisesti indeksoida sekä autokannan suuruuteen, että ajettuhin kilometreihin. Molemmat tiedot on helppo hakea julkisista lähteistä.
    On turhauttavaa viitata ”Toyota yllättää negatiivisesti” ihan otsikkotasolla ellei kolarien lukumäärää ole suhteutettu ajoneuvojen lukumäärään.

    BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista.

  • MIKA LEHTIMÄKI

    JARMO GILLBERG: ”BMW:n ja Teslan ajoneuvokanta lienee huomattavasti pienempi kuin Skodan joten tämä kertonee jotain noitten merkkien kuskien asenteista.”
    Paljon pitkiä työmatkoja viikottain ajavana ja runsaat 30 vuotta tien päällä olleena allekirjoitan Jarmon kommentin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat