17.8.2023 Matkailu Päivän kuva: kaupunki, jonka tunnetuin maamerkki ei itse koskaan käynyt siellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chemnitz. Kaupunki, joka ei kilkuttele monella kovin suuria kelloja. Kuulostaa itäiseltä. Oikein, entisessä elämässään se oli vuosina 1953–1990 Karl-Marx-Stadt. Vuonna 2025 se on Euroopan kulttuuripääkaupunki. Itä-Saksa. Se sosialismin aatetta levittävä Saksa, josta Neuvostoliitto yritti muokata esikuvaa kommunismille – tottelivathan saksalaiset tunnetusti paremmin komentoja ja sääntöjä kuin Neuvostoliiton omat kansalaiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunniaa sosialismin sankarilleTammikuun 1. päivänä 1953 SED:n (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands) keskuskomitea julisti uuden alkaneen vuoden Karl Marx -vuodeksi. Haluna oli juhlistaa "tieteellisen sosialismin” perustajan 135-vuotispäivää näyttävästi useilla erilaisilla toimenpiteillä.Leipzigin yliopisto sai uuden nimen, Karl Marxin rintakuvat pystytettiin sekä Berliiniin että Jenaan ja yksi kokonainen kaupunki sai luvan kantaa herran nimeä. Näin Chemnitzistä tuli 10. toukokuuta 1953 Karl-Marx-Stadt.Chemnitz ei ollut kuitenkaan ykkösvaihtoehto. Alunperin tuo kunnia piti langeta Eisenhüttenstadtille, mutta kun Stalin kuoli saman vuoden maaliskuussa, ensimmäisestä sosialistisesta kaupungista tuli ilman muuta Stalinstadt.Toisena listalla oli Leipzig, mutta se säästyi nimenvaihdokselta, koska sille oli messukaupunkina suunniteltu oma roolinsa porttina muuhun maailmaan. Niinpä kunnia lankesi lopulta Chemnitzille.Vanha nimi kunniaanKun muuri murtui vuoden 1989 lopulla, Karl-Marx-Staditin asukkaat ilmaisivat pontevasti mielipiteensä siitä, että kaupungin vanha nimi, Chemnitz, pitäisi palauttaa. Kansalaisaloitetta seuranneessa kansanäänestyksessä 76 prosenttia äänensä antaneista oli samaa mieltä, joten 1.6. 1990 Karl-Marx-Stadista tuli taas Chemnitz. Siis reilut neljä kuukautta ennen kuin Saksat virallisesti yhdistyivät.Chemnitz ei ole noussut vuosien varrella varsinaiseksi turistirysäksi, ja syykin on selvä. Ei siellä nyt niin paljon ihmeteltävää ole. Vuonna 1971 leveäkatuiseen ja avaraan ydinkeskustaan pystytetty komea ja 7,1 metriä korkea Karl Marxin pää seisoo toki yhä komeasti paikallaan. Yhdessä jalustan kanssa patsaskokonaisuudella on korkeutta vaikuttavasti yli 13 metriä. Kadun nimi oli tuolloin tietysti Karl-Marx-Allee, nykyään se kulkee nimellä Brückenstrasse.Ja suurin vitsihän tässä koko hommassa piilee tietysti siinä, ettei Karl Marx itse koskaan käynyt Chemnitzissä. Ja jos ette myöskään sitä tienneet, Chemnitzin ystävyyskaupunki on ollut vuodesta 1961 lähtien Tampere.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 3.3.2025 Matkailu La Gomera – patikoijan unelmakohde 2.3.2025 Matkailu Ars Electronica -tiedekeskus Linzissä – koko perheen löytöretki 2.3.2025 Matkailu Roadtrip Japaniin – autoilevan turistin Japani näyttää erilaiselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija