10.5.2021

Pula puolijohteista – valmistajat joutuvat riisumaan varusteita autoistaan

Peugeot 308 SW

Maailmanlaajuinen pula puolijohteista aiheuttaa todellisia ongelmia autonvalmistajille. Esimerkiksi Nissan ja Peugeot ovat ryhtyneet oveliin toimiin.

Kun maailmanlaajuinen pula puolijohteista viime vuonna iski, autonvalmistajat ajoivat alas tuotantoaan tarpeen mukaan. Kriisi on nyt kuitenkin venynyt niin pitkälle, että jotain muuta pitää keksiä.

Tällä hetkellä kriisi on käynnissä jo viidettä kuukautta ja näyttää vain pahenevan entisestään. Monia luovia ratkaisuja onkin löydetty.

Raportoimme jo aiemmin, että edellisen sukupolven tuotannon loppupään Peugeot 308 -mallit valmistetaan analogisilla mittaristoilla puolijohteiden säästämiseksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole yhden autonvalmistajan ongelma, vaan muutkin ovat joutuneet pohtimaan vaihtoehtoja.

Nissan varustelee noin kolmanneksen normaalia vähemmän autoja navigaattorilla, joten pian autokaupassa saattaa olla tarjolla tavallista runsaammin ilman navigaattoria olevia Nissaneita. Renault ei enää tarjoa ollenkaan suurinta digimittaristovaihtoehtoa Arkana-katumaasturiin.

Dodgelle kuuluva, nykyään oma brändinsä, Ram on poistanut 1500-lava-autonsa vakiovarustelusta älykkään peruutuspeilin. General Motors on kertonut, että se joutuu jättämään joistakin Chevrolet Silverado -lava-autoista polttoainetaloudellisuutta optimoivan moduulin kokonaan pois. Tämä tarkoittaa kuluttajalle, että hän pääsee jokaisella gallonalla (noin 4,5 litraa) yhden mailin lyhyemmän matkan (noin 1,6 kilometriä).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pula puolijohteista

Kyseessä on historiallisesti mielenkiintoinen tilanne autoalalle, joka pyrkii juuri digitalisoitumaan ja sähköistymään kovalla vauhdilla. Vuosikymmenten ajan autonvalmistajat ovat lisänneet autoihinsa mikropiirejä ja nyt ne joutuvat repimään niitä pois myynti- ja valmistusmääriensä pelastamiseksi – toki vain väliaikaisesti.

Yllä mainitut tuoreimmat askeleet kuvaavat kuinka laajamittaisesta ongelmasta on kyse. Edellä mainittujen valmistajien lisäksi muun muassa BMW, Ford ja Honda ovat raportoineet pahentuneesta tilanteesta. Pula puolijohteista on todellinen ongelma.

Tarvittavien raaka-aineiden ja materaalien saatavuusongelmat aiheuttavat valtavan lyhytaikaisen tappion autonvalmistajille. Tänä vuonna arvioidaan menetettävän miljoonia myytyjä autoja. Tämä luo samalla uhkaavan tulevaisuudenkuvan saataavusongelmista ja niistä aiheutuvista riskeistä, kun kodinkoneet ja viihde-elektroniikka taistelee samoista resursseista.

Puolijohdevalmisteiden kysyntä tuntuu kasvavan jatkuvalla syötöllä, joten tuotantokapasiteetin tulisi kasvaa hurjaa tahtia pysyäkseen perässä. Autoala ei voi jäädä lepäämään laakereillaan.

Yksi vaihtoehto on keskittää puolijohteet kalliimpiin, tuottoisampiin ja parhaiten myyviin malleihin muiden kustannuksella – toinen on karsia varusteita pois. Aika näyttää mihin tilanne vielä johtaa, mikäli entistä pahempaa on luvassa.

Kuvituskuva: Eetu Kokkonen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat