2.9.2022

Sähköpyörän koeajo: Trek Dual Sport+ 2 – ketterä ja hauska monitaituri

Hybridipyörä voi olla mukava monitaituri, joka toimii hyvin niin kaupungissa kuin vaikka pidemmällä työmatkalla. Trek Dual Sport+ 2 on tällainen sähköpyörä. Hyvää: hinta-laatu -suhde, mukavuus, ketteryys, integroidut etu- ja takavalot, paino. Huonoa: raskas polkea ilman sähköavustusta, digitaalinäytön puute, sähkömoottorin toiminta joissain tilanteissa.

Trek Dual Sport+ 2 on täysin uusi sähköpyörä, tämän koeajon julkaisun hetkellä pyörät ovat vasta saapumassa jälleenmyyjille.

Uutuudenviehätys on tietysti yksi, mikä Trek Dual Sport+ 2:ssa on äärimmäisen kiinnostavaa, mutta sen lisäksi se on kiinnostava hintaluokassaan. Lisäksi Trek Dual Sport+ 2 on hybridi, hybridit ovat yksi suosituimmista pyörämalleista. Hybridi on nimensä mukaisesti sekoitus maantiepyörää ja maastopyörää ja sen vuoksi se on useamman valinta, kun etsitään pyörää moneen käyttötarkoitukseen sekä päivittäiseen yleiskäyttöön.

Trek tunnetaan kalliista, mutta myös laadukkaista pyöristä ja sikäli Dual Sport+ 2 on Trekiltä hieno avaus, kun myös alempaan hintaluokkaan löytyy sähköavusteista pyörää.

Trek Dual Sport+ 2 on 2500 euron sähköpyörä, ja hinta on ennen kaikkea kohtuullinen. Kun pyörän valmistajana on Trek, alan suurimpiin kuuluva amerikkalaisyritys, odotukset luonnollisesti laadusta myös kohoavat erittäin korkealle.

Laadussa ei toki ole valittamista. Pyörä näyttää ja tuntuu erittäin hyvältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keveä sähköpyöräksi

Trek Dual Sport+ 2 -sähköpyörä on hybridipyörä ja se on todellinen monitaituri. Se on kiva ja ketterä pyörä ajaa kaupungissa, mutta se sopii sähköavustuksensa vuoksi myös pidemmälle muutaman kymmenen kilometrin matkalle. Rengaskokona oleva 27,5-tuumainen ja 2 tuumaa leveä rengastus sopii hyvin monenlaiseen käyttötarkoitukseen, asfaltille, soralle ja jopa pienille metsäpoluilla. Kaupungissa pyörän leveä rengastus korvaa hieman etujousituksen puutetta katukivetyksiä ylitettäessä.

Yksi Trek Dual Sport+ 2 -pyörän valtti on keveys. Alumiinirunkoinen pyörä painaa 17,4 kiloa. Kiloja on saatu pyörästä alas luonnollisesti sillä, että sähköavustuksen akku on pienikokoinen. Akku on integroitu rungon sisään. Pyörän kantavuus on 135 kiloa.

Pienestä akusta johtuen pyörän toimintamatka sähköavusteisena ei ole kuin noin 50 kilometriä. Tosin Trek on varustanut pyöränsä niin, että tähänkin pyörään saa rungon ulkopuolelle kiinnitettävän lisäakun. Lisävarusteinen Range Extender plug and play -akku lisää sähköavusteisen ajomatkan jopa yli 100 kilometriin. Trekinkin tapauksessa, akut on tällä liikkumaan lähdettäessä hyvä olla latauksessa ja pyörän toimintamatka sähköavusteisena on hyvä tiedostaa. Ilman sähköavustusta pyörä on raskas polkea.

Takanapamoottori laskee hintaa

Trek Dual Sport+ 2 -pyörässä on takanapamoottori. Takanapamoottori on se keino, millä sähköpyörän hintaa saadaan alhaisemmaksi.

Avustus on tällaisessa tapauksessa yleensä hieman vaimeampaa, mutta monesti pyörän käyttötarkoitusta vastaavaa ja riittävää, niin Trekinkin tapauksessa.

Trekin G2-sähkömoottori on teholtaan 250 wattia, joka antaa 40 newtonmetrin maksimiväännön. Takanapaan kiinnitetty moottori on kustannuksia säästävä keino muutenkin, takanapamoottori säästää myös ketjuja ja rattaita enemmän kuin keskiöön sijoitettu järeämpi sähkömoottori.

Trekin sähkömoottorissa on kolme eri avustustasoa. Trekin sähkömoottori toimii perustilanteissa niinkuin sen pitääkin. Se tarjoaa tasaista ja mukavan leppoisaa eteenpäin vievää voimaa. Kaikkein suurimmalla avustustasolla hitaassa nopeudessa sähkömoottori pyrkii välillä avustamaan enemmän kuin mitä kuski sillä hetkellä haluaisi ajaa, ja tämä aiheuttaa välillä nykäyksiä.

Sähkömoottori viipyilee

Joissain erikoisemmissa tilanteissa kaupunkiajossa sähkömoottori ei ole vastaavasti aina ihan mukana. Joskus tilanteissa, joissa hiljennetään esimerkiksi kaarteeseen tai risteykseen ja kiihdytetään taas siitä eteenpäin, sähkömoottori toimii kuin Volkswagen-konsernin DSG-vaihteisto – se miettii pari sekuntia, ennen kuin veto palaa taas päälle. Ikävä viive sähkömoottorin toiminnassa, joka tulee esille taajaan, jos ajaa esimerkiksi kaupungissa, jossa nopeuden vaihteluita tulee jonkun verran.

Trekissä akun varaustila sekä sähköavustuksen teho sekä sähköavustuksen säätö on sijoitettu vasemman kahvan viereen. Säätöyksikössä ilmoitetaan muutaman vihreän ledin nauhalla akun varaustila ja kolmen punaisen ledin avulla avustuksen teho.

Digitaalinäyttöä säätöyksikössä ei ole. Kahden puolen tuhannen euron arvoisessa amerikkalaispyörässä soisi digitaalinäytön jo olevan, kun se löytyy monesta 1500 euron kiinalaispyörästäkin.

Pyörällä ajaessa nopeuttaan ei myöskään tiedä, kun pyörässä ei ole digitaalinäyttöä. Mutta sähkömoottorin avustus on tässäkin pyörässä rajoitettu 25 kilometriin tunnissa. Silloin kun Trekillä ajaa niin sanotusti rajoitinta vasten, ajaminen on nykivää. Ajamisesta tulee ”avustaa, ei avusta, avustaa ei avusta” -tuntuista – sähkömoottori ei laske pyörän nopeuta ainakaan tasamaalla juurikaan yli rajoittimen ja kun mennään taas alle 25 kilometrin tuntinopeuden, se alkaa avustaa, mutta lopettaa sen heti kun nopeus taas nousee hieman.

Pyörän ohjainkulma on koeajetussa L-koossa 70 astetta, pienemmässä S ja M-koossa 70,5 astetta. Ohjainkulma tekee pyörästä ketterän ajaa, mutta samalla siinä on aistittavissa aavistus epävakautta ja rauhattomuutta suoraan ajettaessa.

Ajoasento on Dual Sport+ 2:ssa pysty, niinkuin hybridipyörissä on, mutta pyörän runkogeometria sopi ainakin hyvin allekirjoitetulle. Pyörän satulassa oli mukava istua ja ajaa. Koeajettu L-koon pyörä sopii hyvin yli 175 senttimetriä pitkille kuskeille.

Trek on kuitenkin hauska pyörä ajaa tilanteessa kuin tilanteessa ja se sopii hyvin niille, jotka hakevat monitaituria monipuoliseen päivittäiseen ajoon. Shimanon jarrut sekä Altus-sarjan vaihteet tuovat tähän myös luotettavuutta sekä vaivatonta huollettavuutta.

Koeajossa olleesta Trek Dual Sport+ 2 -sähköpyörästä on olemassa myös naisten malli, Dual Sport+ 2 Stagger, jossa pyörän yläputki on tuotu alemmaksi. Käytännössä tämän sähköpyörän koeajon koskee myös sitä, sillä pyörä on muuten täysin samanlainen.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Trek Dual Sport+ 2

Hinta: 2 549 €


Paino: 17,4 kg

Runko: Alpha Gold -alumiini

Rungon koko: S, M, L, XL

Etuhaarukka: DS+ Alloy

Ohjaustanko: Bontrager

Jarrut: Shimano RT26 -hydraulinen jarrulevy, 160 mm, UR300-jarrusatula, Promax DSK-927 -hydraulinen levyjarru, 160 mm

Vaihteisto: Shimano Altus M2000, pitkä häkki, 9 vaihdetta, vaihteiston ohjaus Shimano Altus M2010, rataspakka Shimano HG200

Ketju: KMC E9S

Kammet: ProWheel Pro alumiini

Istuin: Bontrager Sport
Rengaskoko: 27,5”
Vanteet: Bontrager Connection, 20 mm

Renkaat: Bontrager GR0 Comp, 650x50c

Sähkömoottori: G2-napamoottori, maksimivääntö 40 Nm

Akku: 250 Wh

Akun kantama: jopa 56 kilometriä, lisäakulla jopa 110 kilometriä

Akun latausaika: 6 h

Muuta: integroidut etu- ja takavalot, edessä Herrmans MR4, 120 lumenin LED-valo, takana Spanninga SOLO. Sisäinen vaijerireititys, sisäinen akku, tavaratelineen ja lokasuojan kiinnityspisteet, tukijalan kiinnityspiste ja tukijalka.

Takuu: Osat 2 vuotta, pyörän runkotakuu elinikäinen, kun sen rekisteröi Trekin järjestelmään.

Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus?

Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta.

Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus.

Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet.

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat