jutut 17.10.2017
Nokian Hakkapeliitan historia: nastarengas päätuotteena
Nastoitetun Hakkapeliitan kehitys on jatkunut kiivaana koko 2000-luvun ajan. Samalla myös nastat ovat kokeneet evoluution.
Vaikka kitkarenkaiden kannattajat ylistävät nastattomuuden etuja, valtaosa eli noin neljä viidestä suomalaisesta haluaa yhä ajaa nastarenkailla.
Niiden tuotekehitys onkin ollut Nokialla jatkuvaa. Hakkapeliitta 10 korvattiin vuonna 1996 voimakkaan nuolimaisella kuviolla toteutetulla Hakkapeliitta 1:llä. Hakkapeliitta 2 vuodelta 2000 puolestaan yhdisti nastattoman renkaan lamelloinnin sekä nastarenkaan edut samaan pakettiin. Testivoitot seurasivat toisiaan.
Parempaa pistovoimaa
Ison muutoksen kokivat myös itse nastat, joiden perinteinen pyöreä muoto korvattiin vuonna 2004 Hakkapeliitta 4:n nelikulmaisilla nastoilla. Patentoitu innovaatio tarjosi paitsi vieläkin paremman jääpidon, myös aiempaa hellemmän otteen tienpintaan.
Kaksi vuotta myöhemmin nähtiin Hakkapeliitta 5, jossa uudistetun neliönastan toimintaa paransi karhunkynneksi kutsuttu, kulutuspintaan asetettu tuki. Kehityskulku jatkui: vuonna 2009 lanseeratun Hakkapeliitta 7:n nastat oli sijoitettu uusien, väljempien määräysten myötä lähemmäs renkaan kulutuspinnan keskilinjaa.
Entistä enemmän nastoja
Nastamääräykset olivat suurin uutinen myös seuraavassa nokialaissukupolvessa.
Vuonna 2013 esitellyssä Hakkapeliitta 8:ssa lakimuutos, joka salli entistä enemmän nastoja rengasta kohden, oli hyödynnetty täysitehoisesti – renkaassa oli tuplasti nastoja edeltävään Hakkapeliitta 7:ään verrattuna!
Pitokyky liukkaalla tietysti parani, ja tästä huolimatta Hakkapeliitta 8:n melutaso ja ajettavuus kuivallakin pinnalla olivat vähintään edeltäjiensä tasolla. Viranomaisten teettämät yliajokokeet varmistivat, ettei kasvanut nastamäärä kuluttanut tietä aiempaa enemmän.