23.2.2021 Ajoneuvot Halpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein rengastestimme keskittyy markkinoiden edullisimpiin kesärenkaisiin. Niistä löytyi toden teolla eroja. Hyvät renkaat ovat tien päällä halpa henkivakuutus. Silti monelle hankintahinta on tärkeä kriteeri, ja edullisen hinnan ohella tämän päivän rengasvalinnassa korostuvat myös ympäristöä suojelevat arvot.Testasimme kuusi erihintaista kesärengasta, jotka lähestyvät säästöä hyvin erilaisista lähtökohdista. Testirenkaista Haida HD667 ja Tigar High Performance edustavat niin sanottuja hinnat alkaen -malleja ja hankintavaiheen rahasäästöä. Mukana on myös kaksi pinnoitettua eli uusiorengasta: espanjalainen Insa Turbo Eco Evolution Plus ja suomalainen Ässä HP. Pinnoitetut renkaat tehdään vanhoille rungoille, joten suuri osa uusiorenkaasta on kierrätettyä materiaalia – ja siinä mielessä rengas on myös ympäristöystävällinen valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium-rengas kirittäjänäToista ääripäätä edustaa tulevan kevään uutuus, Nokian Hakka Green 3. Kyseessä on ekorengas, joka ei hintansa ja segmenttinsä puolesta kilpaile halvimpien kanssa, mutta omaa huomattavan matalan vierinvastuksen, ja kulutuskestävyyden kerrotaan parantuneen edeltäjästä yli 30 %. Alhainen vierinvastus kääntyy suoraan kulutussäästöksi ja sitä kautta pienemmiksi päästöiksi. Kulutuskestävyys luonnollisesti säästää rahaa, kun uusia kumeja ei tarvitse hankkia usein.Kuudentena porukkaan valittiin Michelinin kakkosmerkki Kleber, jonka Dynaxer HP4 on hinnaltaan halvimman nelikon ja nokialaisen välissä.Testirenkaiden hintahaitari vaihtelee kiinalaisen Haidan noin 40 euron kappalehinnasta uutuusnokialaisen hieman yli 100 euroon.Vierintävastuksessa huimat erotTestin suurimmat erot tulivat esiin vierintävastuksessa. Renkaiden vierintävastukset mitattiin uusina Nokian Renkaiden testilaboratorion vierintävastusrummulla, joka on hyväksytty renkaiden EU-rengasmerkintöjen mittaamiseen (ISO 28580:2018). 5–6 prosentin ero vierintävastuksessa tarkoittaa yhden prosentin lisäystä polttonesteen kulutukseen.Kokeen tulokset selviävät oheisesta graafista: eroa parhaan ja huonoimman renkaan välille kertyi yli 15 prosenttia, eli jos auto kuluttaa esimerkiksi Hakka Green 3:lla polttoainetta 6,0 l/100 km, Insa Turboilla kulutus nousee lukemaan 6,9 l/100 km.Tällaista kulutuseroa voi pitää jo merkittävänä. Kun olemme aiemmissa testeissämme verranneet keskenään samaa hintaluokkaa edustavia renkaita, erot vierintävastuskokeessa ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa.Rengastestin täydelliset tulokset selviävät 24.2. ilmestyvästä Moottorin numerosta 3/2021. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisesti Lehtiluukusta. Testirenkaat, koko 205/55 R16 Haida HD667 Insa Turbo Eco Evolution Plus (uusiorengas) Kleber Dynaxer HP4 Nokian Hakka Green 3 Tigar High Performance Ässä HP (uusiorengas) Teksti: Jussi Saarinen ja Juuso Kallioinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa