23.2.2021 Ajoneuvot Halpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein rengastestimme keskittyy markkinoiden edullisimpiin kesärenkaisiin. Niistä löytyi toden teolla eroja. Hyvät renkaat ovat tien päällä halpa henkivakuutus. Silti monelle hankintahinta on tärkeä kriteeri, ja edullisen hinnan ohella tämän päivän rengasvalinnassa korostuvat myös ympäristöä suojelevat arvot.Testasimme kuusi erihintaista kesärengasta, jotka lähestyvät säästöä hyvin erilaisista lähtökohdista. Testirenkaista Haida HD667 ja Tigar High Performance edustavat niin sanottuja hinnat alkaen -malleja ja hankintavaiheen rahasäästöä. Mukana on myös kaksi pinnoitettua eli uusiorengasta: espanjalainen Insa Turbo Eco Evolution Plus ja suomalainen Ässä HP. Pinnoitetut renkaat tehdään vanhoille rungoille, joten suuri osa uusiorenkaasta on kierrätettyä materiaalia – ja siinä mielessä rengas on myös ympäristöystävällinen valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium-rengas kirittäjänäToista ääripäätä edustaa tulevan kevään uutuus, Nokian Hakka Green 3. Kyseessä on ekorengas, joka ei hintansa ja segmenttinsä puolesta kilpaile halvimpien kanssa, mutta omaa huomattavan matalan vierinvastuksen, ja kulutuskestävyyden kerrotaan parantuneen edeltäjästä yli 30 %. Alhainen vierinvastus kääntyy suoraan kulutussäästöksi ja sitä kautta pienemmiksi päästöiksi. Kulutuskestävyys luonnollisesti säästää rahaa, kun uusia kumeja ei tarvitse hankkia usein.Kuudentena porukkaan valittiin Michelinin kakkosmerkki Kleber, jonka Dynaxer HP4 on hinnaltaan halvimman nelikon ja nokialaisen välissä.Testirenkaiden hintahaitari vaihtelee kiinalaisen Haidan noin 40 euron kappalehinnasta uutuusnokialaisen hieman yli 100 euroon.Vierintävastuksessa huimat erotTestin suurimmat erot tulivat esiin vierintävastuksessa. Renkaiden vierintävastukset mitattiin uusina Nokian Renkaiden testilaboratorion vierintävastusrummulla, joka on hyväksytty renkaiden EU-rengasmerkintöjen mittaamiseen (ISO 28580:2018). 5–6 prosentin ero vierintävastuksessa tarkoittaa yhden prosentin lisäystä polttonesteen kulutukseen.Kokeen tulokset selviävät oheisesta graafista: eroa parhaan ja huonoimman renkaan välille kertyi yli 15 prosenttia, eli jos auto kuluttaa esimerkiksi Hakka Green 3:lla polttoainetta 6,0 l/100 km, Insa Turboilla kulutus nousee lukemaan 6,9 l/100 km.Tällaista kulutuseroa voi pitää jo merkittävänä. Kun olemme aiemmissa testeissämme verranneet keskenään samaa hintaluokkaa edustavia renkaita, erot vierintävastuskokeessa ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa.Rengastestin täydelliset tulokset selviävät 24.2. ilmestyvästä Moottorin numerosta 3/2021. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisesti Lehtiluukusta. Testirenkaat, koko 205/55 R16 Haida HD667 Insa Turbo Eco Evolution Plus (uusiorengas) Kleber Dynaxer HP4 Nokian Hakka Green 3 Tigar High Performance Ässä HP (uusiorengas) Teksti: Jussi Saarinen ja Juuso Kallioinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?