17.2.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf vertailuvalmistelujen kautta varsinaiseen käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimittajamme ovat tahkonneet käytettyyn sähköautoomme jo useamman tuhat kilometriä. Tähän asti Leafin kanssa vietettyyn arkeen on mahtunut lähinnä positiivisia kokemuksia. Leafimme osallistui Moottorin numerossa 1–2/2022 julkaistuun kolmen eri-ikäisen sähköauton vertailuun jo ennen kuin itse käyttötesti oli varsinaisesti edes alkanut. Nyt jälkikäteen on aikaa ja sivutilaa kertoa massasähköautojen isoisän arkikuulumisia, sillä mittariin on ehtinyt kertyä jo lähes 4 000 kilometriä.Auton ostamisen jälkeen tahdoimme päästä nopeasti perille sen kunnosta. Myös vertailun kannalta oli tärkeä tietää, onko tässä yksilössä jotakin normaalista poikkeavaa. Määräaikaishuoltokin kolkutti oven takana, joten veimme auton merkkiliikkeeseen huollettavaksi. Aiempia käytettyjä käyttötestiautoja emme ole raaskineet viedä ’’marmoritiskille’’, mutta Leafissa on täysi merkkiliikkeen huoltohistoria, eikä sitä kannata ainakaan vielä pilata. Hyvä huoltohistoria vaikuttaa nimittäin oleellisesti käytetyn auton arvoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKirpaiseva korjausarvioHelsingin Konalan Autokeskuksessa teetetty määräaikaishuolto oli selvästi polttomoottoriauton vastaavaa yksinkertaisempi, sillä huoltoon kuului ainoastaan raitisilmasuodattimen vaihto sekä erinäisiä tarkastuksia. Lista sisälsi muun muassa valojen, ilmastoinnin, polkimien toiminnan, pyyhkimen sulkien, nestevuotojen, alustan osien ja korin kohtien tarkastukset sekä saranoiden voitelua.Tarkastuksessa selvisi, että oikeanpuoleinen alapallonivel on väljä, vasemman etusumuvalon lasi rikki, renkaan paikka-ainepullo vanhentunut ja pyyhkimen sulat huonokuntoiset. Hinta-arvio kaikkien korjaamiselle olisi ollut 625,49 euroa – varsin karun kuuloinen summa.Päätimme ainakin tutkia miten paljon toimenpiteet tulisivat maksamaan, jos ne hoitaisi itse. Pyyhinsulat tyydyimme kuitenkin ostamaan liikkeestä 60,55 euron hintaan. Kaikkiaan määräaikaishuollosta kertyi 227,80 euron lasku. Leafin huoltoväli on 30 000 kilometriä tai yksi vuosi, sen mukaan kumpi täyttyy ensin.Akun kunnolle varmistusHuoltoon kuului myös korkeajänniteakun kuntotestaus. Iloksemme akku oli erinomaisessa kunnossa. Raportissa kerrotaan kahdentoista palkin asteikolla akun kunnon olevan täysi tusina, kuten havaitsimme auton mittarista jo ostohetkellä (Moottori 12/2021).Lisäksi raportti antaa palautetta siitä, miten autoa on akun kannalta käytetty. Tämä pisteytetään asteikolla 1–5. Leafimme ajosuorite sai täydet pojot siitä, ettei sitä ole pikaladattu toistuvasti juuri lainkaan, eikä sähkölaitteita ole käytetty liiallisesti ajon aikana. Neljä pistettä tuli siitä, ettei akkua ole ladattu toistuvasti akun ollessa jo täynnä. Huonoin tulos, kolme pistettä, tuli pitkäaikaisesta pysäköinnistä akun ollessa täyteen ladattuna – raportissa neuvotaan korjausliikkeeksi akun enimmäisvarauksen rajoittaminen 80 prosenttiin. Sitä emme kuitenkaan todennäköisesti tee – ainakaan talvella – sillä 20 prosentin nipistäminen jo valmiiksi pienellä toimintamatkalla varustetun auton varauksesta tuntuu kohtuuttomalta.Lisäksi huollossa selvitettiin Nissan EV -puhelinohjelman käyttöönottoa, sillä auto oli rekisteröity edellisen omistajan tilille, eikä kaupanteon yhteydessä huomattu setviä sovellusasioita kuntoon.Merkkiliikkeen avulla auton toiminnot saatiin käytettäväksi oman puhelimen kautta: nyt esimerkiksi sisätilojen lämmitys voidaan käynnistää etänä. Tämän kaltaiset toiminnot kannattaa ilman muuta ottaa käyttöön arjen mukavoittamiseksi.Ja vaikka sovellusta ei haluaisi käyttää, sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos auto jätetään hallittavaksi edellisen omistajan tilillä, kyseinen henkilö saa sovelluksen kautta tietoon muun muassa auton sijainnin, eli kyseessä on melkoinen tietoturvariski.Uudet talvirenkaat alleRenkaiden hankkiminen käytettyihin käyttötestiautoihimme alkaa olla arkipäivää, ja sama homma oli nytkin edessä. Olisi kieltämättä ollut mielenkiintoista kokeilla, olisiko nastarenkaiden melu pilannut auton hiljaisuuden, mutta tällä kertaa täytyi ajatella myös sähköautovertailua. Kun kaksi muuta vertailuautoa oli varustettu uusilla merkkikitkarenkailla, hankimme sellaiset myös Leafiin.Hetken haarukoinnin jälkeen päädyimme tukemaan kotimaista yritystä, ja hankimme Nokian Hakkapeliitta R3:t. Niillä Leaf on kuulostanut etenkin isommilla teillä yllättävän hiljaiselta: rengasmelua ei kantaudu kabiiniin juuri lainkaan, ja ainoastaan kovassa tuulessa kuuluvat suhinat päätyvät kuljettajan korviin asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokemuksia kehyskunta-arjestaSitten olikin aika kokeilla, miten Leaf pelaa tuiki tavallisessa arkiajossa. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Nihkeästä toimintamatkasta huolimatta autoa on voitu käyttää lähes koko ajan kotilatauksella, kun ajo on tapahtunut joko kotipaikkakunnan sisällä tai korkeintaan naapuripitäjään. Tällaisella ajosuoritteella ei ylimääräistä latailua ole juuri tarvinnut miettiä.Muutaman kerran piti kuitenkin vierailla hieman kauempanakin. Vaikka pääkaupunkiseudun ympärillä pikalatauspisteitä on jo kohtuullisesti, Leafin pienen toimintamatkan kanssa täytyy todella toivoa, että laturi, jolla on suunnitellut lataavansa todella toimii – tai sitten viimeistään se seuraava laturi. Nykyään kovin moni ei juuri pysähtelisi 150–200 kilometrin mittaisilla edestakaisilla matkoilla, mutta Leafin kanssa moinen on välttämätöntä. No, voihan stoppien yhteydessä hoitaa esimerkiksi päivän ruokaostokset, jolloin latausaika ei mene hukkaan. Nissan Leaf Acenta vm. 2014 Käyttötesti alkoi: 9.11.2021 Tähän mennessä ajettu: 3 886 km Huolto- ja korjauskulut: 228 € Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?