17.2.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf vertailuvalmistelujen kautta varsinaiseen käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimittajamme ovat tahkonneet käytettyyn sähköautoomme jo useamman tuhat kilometriä. Tähän asti Leafin kanssa vietettyyn arkeen on mahtunut lähinnä positiivisia kokemuksia. Leafimme osallistui Moottorin numerossa 1–2/2022 julkaistuun kolmen eri-ikäisen sähköauton vertailuun jo ennen kuin itse käyttötesti oli varsinaisesti edes alkanut. Nyt jälkikäteen on aikaa ja sivutilaa kertoa massasähköautojen isoisän arkikuulumisia, sillä mittariin on ehtinyt kertyä jo lähes 4 000 kilometriä.Auton ostamisen jälkeen tahdoimme päästä nopeasti perille sen kunnosta. Myös vertailun kannalta oli tärkeä tietää, onko tässä yksilössä jotakin normaalista poikkeavaa. Määräaikaishuoltokin kolkutti oven takana, joten veimme auton merkkiliikkeeseen huollettavaksi. Aiempia käytettyjä käyttötestiautoja emme ole raaskineet viedä ’’marmoritiskille’’, mutta Leafissa on täysi merkkiliikkeen huoltohistoria, eikä sitä kannata ainakaan vielä pilata. Hyvä huoltohistoria vaikuttaa nimittäin oleellisesti käytetyn auton arvoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKirpaiseva korjausarvioHelsingin Konalan Autokeskuksessa teetetty määräaikaishuolto oli selvästi polttomoottoriauton vastaavaa yksinkertaisempi, sillä huoltoon kuului ainoastaan raitisilmasuodattimen vaihto sekä erinäisiä tarkastuksia. Lista sisälsi muun muassa valojen, ilmastoinnin, polkimien toiminnan, pyyhkimen sulkien, nestevuotojen, alustan osien ja korin kohtien tarkastukset sekä saranoiden voitelua.Tarkastuksessa selvisi, että oikeanpuoleinen alapallonivel on väljä, vasemman etusumuvalon lasi rikki, renkaan paikka-ainepullo vanhentunut ja pyyhkimen sulat huonokuntoiset. Hinta-arvio kaikkien korjaamiselle olisi ollut 625,49 euroa – varsin karun kuuloinen summa.Päätimme ainakin tutkia miten paljon toimenpiteet tulisivat maksamaan, jos ne hoitaisi itse. Pyyhinsulat tyydyimme kuitenkin ostamaan liikkeestä 60,55 euron hintaan. Kaikkiaan määräaikaishuollosta kertyi 227,80 euron lasku. Leafin huoltoväli on 30 000 kilometriä tai yksi vuosi, sen mukaan kumpi täyttyy ensin.Akun kunnolle varmistusHuoltoon kuului myös korkeajänniteakun kuntotestaus. Iloksemme akku oli erinomaisessa kunnossa. Raportissa kerrotaan kahdentoista palkin asteikolla akun kunnon olevan täysi tusina, kuten havaitsimme auton mittarista jo ostohetkellä (Moottori 12/2021).Lisäksi raportti antaa palautetta siitä, miten autoa on akun kannalta käytetty. Tämä pisteytetään asteikolla 1–5. Leafimme ajosuorite sai täydet pojot siitä, ettei sitä ole pikaladattu toistuvasti juuri lainkaan, eikä sähkölaitteita ole käytetty liiallisesti ajon aikana. Neljä pistettä tuli siitä, ettei akkua ole ladattu toistuvasti akun ollessa jo täynnä. Huonoin tulos, kolme pistettä, tuli pitkäaikaisesta pysäköinnistä akun ollessa täyteen ladattuna – raportissa neuvotaan korjausliikkeeksi akun enimmäisvarauksen rajoittaminen 80 prosenttiin. Sitä emme kuitenkaan todennäköisesti tee – ainakaan talvella – sillä 20 prosentin nipistäminen jo valmiiksi pienellä toimintamatkalla varustetun auton varauksesta tuntuu kohtuuttomalta.Lisäksi huollossa selvitettiin Nissan EV -puhelinohjelman käyttöönottoa, sillä auto oli rekisteröity edellisen omistajan tilille, eikä kaupanteon yhteydessä huomattu setviä sovellusasioita kuntoon.Merkkiliikkeen avulla auton toiminnot saatiin käytettäväksi oman puhelimen kautta: nyt esimerkiksi sisätilojen lämmitys voidaan käynnistää etänä. Tämän kaltaiset toiminnot kannattaa ilman muuta ottaa käyttöön arjen mukavoittamiseksi.Ja vaikka sovellusta ei haluaisi käyttää, sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos auto jätetään hallittavaksi edellisen omistajan tilillä, kyseinen henkilö saa sovelluksen kautta tietoon muun muassa auton sijainnin, eli kyseessä on melkoinen tietoturvariski.Uudet talvirenkaat alleRenkaiden hankkiminen käytettyihin käyttötestiautoihimme alkaa olla arkipäivää, ja sama homma oli nytkin edessä. Olisi kieltämättä ollut mielenkiintoista kokeilla, olisiko nastarenkaiden melu pilannut auton hiljaisuuden, mutta tällä kertaa täytyi ajatella myös sähköautovertailua. Kun kaksi muuta vertailuautoa oli varustettu uusilla merkkikitkarenkailla, hankimme sellaiset myös Leafiin.Hetken haarukoinnin jälkeen päädyimme tukemaan kotimaista yritystä, ja hankimme Nokian Hakkapeliitta R3:t. Niillä Leaf on kuulostanut etenkin isommilla teillä yllättävän hiljaiselta: rengasmelua ei kantaudu kabiiniin juuri lainkaan, ja ainoastaan kovassa tuulessa kuuluvat suhinat päätyvät kuljettajan korviin asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokemuksia kehyskunta-arjestaSitten olikin aika kokeilla, miten Leaf pelaa tuiki tavallisessa arkiajossa. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Nihkeästä toimintamatkasta huolimatta autoa on voitu käyttää lähes koko ajan kotilatauksella, kun ajo on tapahtunut joko kotipaikkakunnan sisällä tai korkeintaan naapuripitäjään. Tällaisella ajosuoritteella ei ylimääräistä latailua ole juuri tarvinnut miettiä.Muutaman kerran piti kuitenkin vierailla hieman kauempanakin. Vaikka pääkaupunkiseudun ympärillä pikalatauspisteitä on jo kohtuullisesti, Leafin pienen toimintamatkan kanssa täytyy todella toivoa, että laturi, jolla on suunnitellut lataavansa todella toimii – tai sitten viimeistään se seuraava laturi. Nykyään kovin moni ei juuri pysähtelisi 150–200 kilometrin mittaisilla edestakaisilla matkoilla, mutta Leafin kanssa moinen on välttämätöntä. No, voihan stoppien yhteydessä hoitaa esimerkiksi päivän ruokaostokset, jolloin latausaika ei mene hukkaan. Nissan Leaf Acenta vm. 2014 Käyttötesti alkoi: 9.11.2021 Tähän mennessä ajettu: 3 886 km Huolto- ja korjauskulut: 228 € Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan