26.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV tarjoaa keveyttä ja pehmeyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV:n ajettavuus oli käyttötestissämme ennen kaikkea vaivatonta. Mukava alusta osoittautui sähkövoimalinjan kanssa jopa hieman liiankin pehmeäksi. Kia Niro EV:n ”tavallisuutta”, jota ruodimme edellisessä jutussa, korostaa sekin, että monille sähköautoille tyypillinen nyökkiminen ja nypyttäminen puuttuu alustasta tyystin. Toki oma osansa on suhteellisen maltillisella 1,7 tonnin omamassalla, mikä on helpottanut ajettavuuden ja mukavuuden hienohiontaa. Jousituksen perusvire on jopa pehmeänsorttinen, minkä erityispiirteet tulivat esiin myöhemmin keväällä pidon paranemisen myötä – siitä lisää edempänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKerkeä kaupunkisukkulaKäyttötestin alussa autolla ajettiin runsaasti talvista kaupunki- ja moottoritieajoa, ja pääosin myönteisissä merkeissä. Taajamapyörittelyssä Niro EV on mahdollisimman vaivaton, jopa niin, että ohjaukseen kaipaisi kitkarenkailla vähän lievempää tehostusta. Joka tapauksessa ratin kevyt kääntely asettuu samaan linjaan viiveettömän voimalinjan ja sähköautoksi harvinaisen luonnollisen kaasu- sekä jarrupoljintuntuman kanssa.Pieni kääntöympyrä, melko kompaktit ulkomitat ja riittävän suuret sivupeilit alleviivaavat kerkeän kaupunkisukkulan luonnetta, mutta viimeksi mainitut yhdessä paksujen A-pilarien kanssa rajoittavat hieman liiaksi näkyvyyttä etuviistoon.Niro EV:n käytös on yllätyksettömän aliohjautuvaa, eikä liukkaalla synny varsinaista ajamisen riemua. Kun sähköinen seisontajarrukin vaikuttaa nykytapaan kaikkiin pyöriin, kääntymistä pitää usein rauhassa vain odotella. Turvallista, kyllä, mutta samalla hieman tylsää. Talvisissa urissa panimme merkille myös ohjauksen kohtuullisen selvän vetelytarpeen.Kun vauhtia nostetaan 80 ja 100 km/h -rajoitusten tasolle, tunnelmat säilyvät pääsääntöisesti positiivisina. Ajomukavuus täyttää odotukset, mutta suuntavakavuus ei ole sivutuulisella moottoritiellä aivan paras mahdollinen, eikä ohjauksen hieman keinotekoinen keskityskään saa täysiä pisteitä. Tyynellä säällä ja alhaisemmissa nopeuksissa kulku on jo vakaata.Paljonkin pehmeyttäKun liukkaat hellittivät ja Nirolla suunnattiin kuivapintaisiin kurveihin, ajettavuudesta alkoi löytyä viihdyttävämpiä piirteitä. Kevään tullen alle vaihdetut kesärenkaat kohensivat ohjaustuntoa entisestään.Jousitus on kesäkelilläkin pehmeän mukava, mutta kuoppaisella mutkatiellä sinänsä kehuttava ominaisuus saa aikaan negatiivisiakin puolia. Isoissa heitoissa alusta niiailee todella syvälle tekemällä yhden ylimääräisen liikkeen, ja vaikka tällä ei ole vaikutusta auton kulkusuuntaan, se saa matkustajat kommentoimaan käytettyä ajonopeutta. Täydellä kuormalla jousitus on jopa lähellä pohjaamista niin hidastetöyssyissä kuin laajemmissakin heitoissa. Lisäksi kallistelu kaarteissa on runsasta.Mikä kuitenkin tärkeintä, Niro EV käyttäytyy ääritilanteissa turvallisesti, eikä kori huojahtele tiukempienkaan käännösten jälkimainingeissa. 80 km/h -nopeudella suoritetussa väistökokeessa ajonvakautus ottaa ensimmäisen käännön aikana vauhdin pois, mutta ohjautuvuus omalle kaistalle paluussa on laiskanpulskeaa.Karkealla kestopäällysteellä, etenkin kesärengaskaudella, ohjaamon takaosasta kantautuu varsin voimakasta kohinaa. Tavaratilan joustava näkösuoja ei juuri vaimenna ääniä ja myös paljastaa kolinoilla, mikäli kontissa kuljetetaan jotakin irtonaista.Maantieajo maistuuMuuten Niro EV on kesälläkin pistämätön matkakumppani, ja hyvä niin, riittäähän nykyaikaisessa sähköautossa virtaa pitkään yhtäjaksoiseen ajoon. Väsyttämättömän ajoasennon ja kelpo ajomukavuuden lisäksi matkaa jouduttaa erinomainen suorituskyky. Auto sinkoaa ohituksiin huomattavasti sähäkämmin kuin 150 kilowatin (204 hv) huipputehosta voisi päätellä, ja myös reagointi kaasupolkimeen on sähköautojen joukossa parhaasta päästä. Ja tämä kaikki taloudellisessa Eco-ajotilassa, jonka auto myös muistaa pitää päällä aina liikkeellelähdön jälkeen. Muita moodeja ei tullutkaan juuri käyttötestissä käytettyä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?