26.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV tarjoaa keveyttä ja pehmeyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV:n ajettavuus oli käyttötestissämme ennen kaikkea vaivatonta. Mukava alusta osoittautui sähkövoimalinjan kanssa jopa hieman liiankin pehmeäksi. Kia Niro EV:n ”tavallisuutta”, jota ruodimme edellisessä jutussa, korostaa sekin, että monille sähköautoille tyypillinen nyökkiminen ja nypyttäminen puuttuu alustasta tyystin. Toki oma osansa on suhteellisen maltillisella 1,7 tonnin omamassalla, mikä on helpottanut ajettavuuden ja mukavuuden hienohiontaa. Jousituksen perusvire on jopa pehmeänsorttinen, minkä erityispiirteet tulivat esiin myöhemmin keväällä pidon paranemisen myötä – siitä lisää edempänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKerkeä kaupunkisukkulaKäyttötestin alussa autolla ajettiin runsaasti talvista kaupunki- ja moottoritieajoa, ja pääosin myönteisissä merkeissä. Taajamapyörittelyssä Niro EV on mahdollisimman vaivaton, jopa niin, että ohjaukseen kaipaisi kitkarenkailla vähän lievempää tehostusta. Joka tapauksessa ratin kevyt kääntely asettuu samaan linjaan viiveettömän voimalinjan ja sähköautoksi harvinaisen luonnollisen kaasu- sekä jarrupoljintuntuman kanssa.Pieni kääntöympyrä, melko kompaktit ulkomitat ja riittävän suuret sivupeilit alleviivaavat kerkeän kaupunkisukkulan luonnetta, mutta viimeksi mainitut yhdessä paksujen A-pilarien kanssa rajoittavat hieman liiaksi näkyvyyttä etuviistoon.Niro EV:n käytös on yllätyksettömän aliohjautuvaa, eikä liukkaalla synny varsinaista ajamisen riemua. Kun sähköinen seisontajarrukin vaikuttaa nykytapaan kaikkiin pyöriin, kääntymistä pitää usein rauhassa vain odotella. Turvallista, kyllä, mutta samalla hieman tylsää. Talvisissa urissa panimme merkille myös ohjauksen kohtuullisen selvän vetelytarpeen.Kun vauhtia nostetaan 80 ja 100 km/h -rajoitusten tasolle, tunnelmat säilyvät pääsääntöisesti positiivisina. Ajomukavuus täyttää odotukset, mutta suuntavakavuus ei ole sivutuulisella moottoritiellä aivan paras mahdollinen, eikä ohjauksen hieman keinotekoinen keskityskään saa täysiä pisteitä. Tyynellä säällä ja alhaisemmissa nopeuksissa kulku on jo vakaata.Paljonkin pehmeyttäKun liukkaat hellittivät ja Nirolla suunnattiin kuivapintaisiin kurveihin, ajettavuudesta alkoi löytyä viihdyttävämpiä piirteitä. Kevään tullen alle vaihdetut kesärenkaat kohensivat ohjaustuntoa entisestään.Jousitus on kesäkelilläkin pehmeän mukava, mutta kuoppaisella mutkatiellä sinänsä kehuttava ominaisuus saa aikaan negatiivisiakin puolia. Isoissa heitoissa alusta niiailee todella syvälle tekemällä yhden ylimääräisen liikkeen, ja vaikka tällä ei ole vaikutusta auton kulkusuuntaan, se saa matkustajat kommentoimaan käytettyä ajonopeutta. Täydellä kuormalla jousitus on jopa lähellä pohjaamista niin hidastetöyssyissä kuin laajemmissakin heitoissa. Lisäksi kallistelu kaarteissa on runsasta.Mikä kuitenkin tärkeintä, Niro EV käyttäytyy ääritilanteissa turvallisesti, eikä kori huojahtele tiukempienkaan käännösten jälkimainingeissa. 80 km/h -nopeudella suoritetussa väistökokeessa ajonvakautus ottaa ensimmäisen käännön aikana vauhdin pois, mutta ohjautuvuus omalle kaistalle paluussa on laiskanpulskeaa.Karkealla kestopäällysteellä, etenkin kesärengaskaudella, ohjaamon takaosasta kantautuu varsin voimakasta kohinaa. Tavaratilan joustava näkösuoja ei juuri vaimenna ääniä ja myös paljastaa kolinoilla, mikäli kontissa kuljetetaan jotakin irtonaista.Maantieajo maistuuMuuten Niro EV on kesälläkin pistämätön matkakumppani, ja hyvä niin, riittäähän nykyaikaisessa sähköautossa virtaa pitkään yhtäjaksoiseen ajoon. Väsyttämättömän ajoasennon ja kelpo ajomukavuuden lisäksi matkaa jouduttaa erinomainen suorituskyky. Auto sinkoaa ohituksiin huomattavasti sähäkämmin kuin 150 kilowatin (204 hv) huipputehosta voisi päätellä, ja myös reagointi kaasupolkimeen on sähköautojen joukossa parhaasta päästä. Ja tämä kaikki taloudellisessa Eco-ajotilassa, jonka auto myös muistaa pitää päällä aina liikkeellelähdön jälkeen. Muita moodeja ei tullutkaan juuri käyttötestissä käytettyä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä