19.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV on harvinaisen helppo sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme osoitti, että Kia Niro EV tarjoaa yhden helpoimmista tavoista totutella sähköautoiluun. Tilaakin löytyy kompatista autosta yllättävän runsaasti. Jo Kia Niro EV:n käyttöopastuksessa panimme merkille, että vaikka malli oli kokenut uudistuksessaan melkoisen digiloikan edeltäjämalliin verrattuna, ergonomian osalta sitä tärkeintä eli ihmistä ei ollut unohdettu. Ja mitä enemmän autoa käytti, nämä tuntemukset vain vahvistuivat. Kojelaudassa on riittävästi nappuloita, joten kaikkea päivittäistä ei tarvitse ajon aikana haeskella kosketusnäytöstä, ja itse näyttö tarjoaa selvän sekä suomenkielisen tuen syvempien säätöjen toteuttamiseen. Käyttöliittymän ulkoasu ei ole ihan uusimpien trendien mukainen, mutta logiikka on fiksu, sillä moni toiminto löytyy nopeasti useamman vaihtoehtoisen polun takaa. Kojelaudasta löytyy toki myös virtuaalisia "nappuloita", mutta nekin on merkitty selkeästi ja kun ne vielä tottelevat talvihanskojakin, kokonaisuus on selvästi käytännöllisempi kuin vaikkapa eräissä Volkswagen-konsernin sähköautoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korimallien välimaastossa Muitakin helppouksia Nirosta löytyy. Kaksipuolainen ratti selkeine säätimineen on kätevä käyttää, mittaristoon voi valita joko rauhallisen diginäkymän tai perinteisen näköiset viisarimittarit, ja auto "startataan" virtanappulasta, mikä helpottaa polttomoottoriautoista siirtyvää käyttäjää. Pyöreä vaihteenvalitsin on niin ikään selkeä, mutta antaa odottaa hetkisen, kunnes ajoalue kytkeytyy – turha hätäily kannattaa siis pysäköintitilanteissa unohtaa. Myös Niro EV:n korimuotoilu komppaa käytännöllisyyttä. Esimerkkinä käyvät ovenkahvat, jotka monissa uusissa sähköautoissa nuolevat – aerodynamiikan ja/tai muodin mukaisesti – oven pintaa niin, että avaaminen on usein sekä kömpelöä että kuraista. Nirossa on toisin: ovet avataan tavallisilla, reiluilla kahvoilla, ja etuovien kahvat on vieläpä varustettu keskuslukituksen nappuloilla. Niro on markkinoilla niitä harvoja autoja, jotka sekoittavat viistoperän ja katumaasturin hyvät puolet. Hieman tavallista henkilöautoa korkeampaan koriin on helppo kulkea, mutta toisaalta kattolinja jää SUV-tasoa matalammaksi, mikä alentaa käytännön ilmanvastusta. Korkeus hallitsee myös ajoasentoa, mutta tästä ei ole huonoa sanottavaa: Nirossa istutaan ryhdikkäästi, ja kuljettajan jalat asettuvat luontevaan kulmaan. Sähköiset säätövarat ovat melko napakasti pehmustetussa istuimessa sen verran laajat, että reisitukea järjestyy takuulla tarpeeksi kaikenmittaisille, ja ohjauspyöräkin on oikealla paikallaan. Hyvät sisätilat, mutta... Pidemmät reissut todistivat myös kiitettävät sisä- ja tavaratilat. Sähköversion kontti on selvästi väljempi kuin Niron hybridi- ja lataushybridimalleissa, ja vetoisuutta voi säätää kallistettavalla takaselkänojalla sekä kahteen tasoon asettuvalla välipohjalla. Myös pikkutavaroiden tilat on muistettu, ja latauspiuhat saa piiloon auton etutavaratilaan. Ja jos kyytiin osuu pidempiä matkustajia, takaistuintilaa löytyy miltei kesällä vertailemiemme suurempien sähköautojen veroisesti. Aiemmin kirjoitimme, että autolle ei sallita lainkaan kattokuormaa, mutta nyt myös EV-mallille sallitaan 75 kg:n kattokuorma muiden Niro-mallien tavoin. Harmittamaan jää enää suksiluukun puute, ja myös vetomassat (jarrullinen perävaunu 750 kg, jarruton 300 kg) ovat jo kevytperäkärrynkin hinaamiseen liian alhaiset. Mutta jos nämä rajoitteet eivät haittaa, kompaktia sähköautoa hakeva saa Niro EV:stä tilavan, ja ennen kaikkea helppokäyttöisen kumppanin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe