20.12.2022

Käyttötesti: Kia Niro EV – Vuoden Auto Suomessa 2023 aloitti Moottorin käyttötestin

Käyttötesti: Kia Niro EV

Uusin käyttötestiautomme Kia Niro EV sai vastikään suitsutusta suomalaisilta autotoimittajilta, ja testi alkaa muutenkin mielenkiintoisista lähtökohdista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Joskus testiauton ajoitus sattuu harvinaisen hyvin kohdalleen. Olimme tuskin ehtineet sukeltaa upouudella, vain 40 kilometriä ajetulla Kia Niro EV:llä autoliikkeen kiillosta pahimpaan mahdolliseen lumimyräkkään, kun juuri tämä kyseinen malli palkittiin suomalaisten autotoimittajien toimesta Vuoden Auto Suomessa 2023 -arvonimellä. Raotettakoon vaalisalaisuutta sen verran, että henkilökohtaisestikin tuli annettua Nirolle ääniä. Onhan auton tilankäyttö 4,42 metrin kokonaispituuteen nähden erinomaista ja kokonaisuus vaikuttaa muutenkin hyvin käytännölliseltä. Kukkuraksi malli on saatavana peräti kolmella erilaisella voimalinjalla – hybridinä, ladattavana hybridinä ja sähköautona. [caption id="attachment_65851" align="aligncenter" width="600"]Käyttötesti: Kia Niro EV Automyyjä Heikki Tuominen Helsingin Autokeskus Konalasta opasti Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarisen uuden käyttötestiauton saloihin.[/caption]

Sähköversiolla Suomen talveen

Käyttötestiin, joka jatkuu tästä pitkälle ensi kesään, valitsimme juuri täyssähköpainoksen, joka kattaa tällä hetkellä puolet koko Niro-malliston myynnistä. Automme koko mallinimi on Kia Niro EV Business Premium 64,8 kWh 204 hv, mikä tarkoittaa toiseksi kalleinta tai kolmanneksi edullisinta varusteversiota – miten vain asian haluaa ilmaista. Sähköisessä Niro-mallistossa hinnat lähtevät LX-version 45 882 eurosta ja päätyvät Business Luxuryn 53 499 euroon; käyttötestiauto maksaa 50 728 euroa ja edustaa maahantuojan mukaan paletin myydyintä päätä. Käyttötesti: Kia Niro EV Varustelultaan Business Premium on varsin kattava, sillä perusjuttujen lisäksi esimerkiksi istuinten puolinahkaverhoilu, sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin, langaton matkapuhelimen lataus, lämmitettävä ohjauspyörä, peruutuskamera etu- ja takatutkineen, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, täysin avaimeton käyttö, sähkötoiminen takaluukku, tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin sekä Harman/Kardon-äänentoistojärjestelmä sisältyvät hintaan. Kia-tapaan lisävarusteita ei ole käytännössä saatavana, niinpä testiautossammekin ainoana ekstrana on metallivärin lisäksi C-pilarin hopeinen väri, joka sopivasti piristää autoyksilön muuten tummanharmaata olemusta. Käyttötesti: Kia Niro EV

Kunhan on pikalatauspiste

Niro EV ei ilmoitetulla 72 kilowatin ja koeajossamme toteutuneella 84 kilowatin pikalatauksen huipputehollaan edusta kaikkein terävintä sähköautokärkeä. Käyttötestin kannalta juuri tässä piilee kuitenkin eräs mielenkiintoinen lähtökohta, sillä autolla ei toisaalta tarvitse olla niin kranttu pikalatauspisteiden nopeuksien suhteen, vaan jo 50 kilowatin laturilla saavutetaan suhteellisen nopea lataustulos. 10,5 kilowatin kolmivaihelataus puolestaan tuottaa sekin kohtuullisen nopean akun täyttymisen esimerkiksi työpäivän aikana. Talvikäyttöä varten autossa on myös navigaatiopohjainen akuston esilämmitys. WLTP-toimintamatkaa luvataan ruhtinaalliset 460 kilometriä, josta on siis varaa luovuttaa osanen pakkaskeleihin ja muihin rangea rajoittaviin seikkoihin. Aivan aluksi keskitymme kuitenkin sähköautomme sisäänajoon. Luitte oikein: myös paikallispäästöttömään autoon suositellaan tätä toimenpidettä alkukilometrien aikana polttomoottoriautoista tuttuun tapaan. Testin alkutaipaleesta piakkoin lisää. Käyttötesti: Kia Niro EV

Luetuimmat