19.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV on harvinaisen helppo sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme osoitti, että Kia Niro EV tarjoaa yhden helpoimmista tavoista totutella sähköautoiluun. Tilaakin löytyy kompatista autosta yllättävän runsaasti. Jo Kia Niro EV:n käyttöopastuksessa panimme merkille, että vaikka malli oli kokenut uudistuksessaan melkoisen digiloikan edeltäjämalliin verrattuna, ergonomian osalta sitä tärkeintä eli ihmistä ei ollut unohdettu. Ja mitä enemmän autoa käytti, nämä tuntemukset vain vahvistuivat.Kojelaudassa on riittävästi nappuloita, joten kaikkea päivittäistä ei tarvitse ajon aikana haeskella kosketusnäytöstä, ja itse näyttö tarjoaa selvän sekä suomenkielisen tuen syvempien säätöjen toteuttamiseen. Käyttöliittymän ulkoasu ei ole ihan uusimpien trendien mukainen, mutta logiikka on fiksu, sillä moni toiminto löytyy nopeasti useamman vaihtoehtoisen polun takaa.Kojelaudasta löytyy toki myös virtuaalisia "nappuloita", mutta nekin on merkitty selkeästi ja kun ne vielä tottelevat talvihanskojakin, kokonaisuus on selvästi käytännöllisempi kuin vaikkapa eräissä Volkswagen-konsernin sähköautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorimallien välimaastossaMuitakin helppouksia Nirosta löytyy. Kaksipuolainen ratti selkeine säätimineen on kätevä käyttää, mittaristoon voi valita joko rauhallisen diginäkymän tai perinteisen näköiset viisarimittarit, ja auto "startataan" virtanappulasta, mikä helpottaa polttomoottoriautoista siirtyvää käyttäjää.Pyöreä vaihteenvalitsin on niin ikään selkeä, mutta antaa odottaa hetkisen, kunnes ajoalue kytkeytyy – turha hätäily kannattaa siis pysäköintitilanteissa unohtaa.Myös Niro EV:n korimuotoilu komppaa käytännöllisyyttä. Esimerkkinä käyvät ovenkahvat, jotka monissa uusissa sähköautoissa nuolevat – aerodynamiikan ja/tai muodin mukaisesti – oven pintaa niin, että avaaminen on usein sekä kömpelöä että kuraista. Nirossa on toisin: ovet avataan tavallisilla, reiluilla kahvoilla, ja etuovien kahvat on vieläpä varustettu keskuslukituksen nappuloilla.Niro on markkinoilla niitä harvoja autoja, jotka sekoittavat viistoperän ja katumaasturin hyvät puolet. Hieman tavallista henkilöautoa korkeampaan koriin on helppo kulkea, mutta toisaalta kattolinja jää SUV-tasoa matalammaksi, mikä alentaa käytännön ilmanvastusta.Korkeus hallitsee myös ajoasentoa, mutta tästä ei ole huonoa sanottavaa: Nirossa istutaan ryhdikkäästi, ja kuljettajan jalat asettuvat luontevaan kulmaan. Sähköiset säätövarat ovat melko napakasti pehmustetussa istuimessa sen verran laajat, että reisitukea järjestyy takuulla tarpeeksi kaikenmittaisille, ja ohjauspyöräkin on oikealla paikallaan.Hyvät sisätilat, mutta...Pidemmät reissut todistivat myös kiitettävät sisä- ja tavaratilat. Sähköversion kontti on selvästi väljempi kuin Niron hybridi- ja lataushybridimalleissa, ja vetoisuutta voi säätää kallistettavalla takaselkänojalla sekä kahteen tasoon asettuvalla välipohjalla. Myös pikkutavaroiden tilat on muistettu, ja latauspiuhat saa piiloon auton etutavaratilaan.Ja jos kyytiin osuu pidempiä matkustajia, takaistuintilaa löytyy miltei kesällä vertailemiemme suurempien sähköautojen veroisesti.Aiemmin kirjoitimme, että autolle ei sallita lainkaan kattokuormaa, mutta nyt myös EV-mallille sallitaan 75 kg:n kattokuorma muiden Niro-mallien tavoin. Harmittamaan jää enää suksiluukun puute, ja myös vetomassat (jarrullinen perävaunu 750 kg, jarruton 300 kg) ovat jo kevytperäkärrynkin hinaamiseen liian alhaiset. Mutta jos nämä rajoitteet eivät haittaa, kompaktia sähköautoa hakeva saa Niro EV:stä tilavan, ja ennen kaikkea helppokäyttöisen kumppanin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?