14.6.2024 Käyttötesti Kia Niro EV Käyttötesti: Kia Niro EV:n pohjakosketus – ei korjaustarvetta Teksti Jussi Saarinen Kuva Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV -sähköauto sai puoli vuotta kestäneen käyttötestimme aikana pohjakosketuksen, ja uhkana oli akun vaurioitumisen tuoma jättilasku. Nyt uhka peruuntui, sillä valmistaja katsoi auton täysin toimintakuntoiseksi. Auton mukana seuraa todistus tulevia katsastuksia varten. Kerroimme tammikuussa 2024 sähköautojen pohjakolhuista ja niitä mahdollisesti seuraavista jättimäisistä korjauskustannuksista. Kipinän artikkeliin saimme, kun käyttötestissämme olleesta Kia Niro EV -sähköautosta löytyi auton palautuksen jälkeen merkkejä pohjakosketuksesta, jota emme olleet ajon aikana havainneet.Kävimme tarkastamassa korjaamolla olleen käyttötestiauton kunnon, ja maallikon silmin korkeajänniteakun pohjakoteloon ilmestyneet naarmut ja painumat vaikuttivat varsin harmittomilta. Maahantuojan mukaan vaurio oli kuitenkin niin merkittävä, ettei auto olisi enää mennyt sellaisenaan katsastuksesta läpi.Varsinainen pommi oli kuitenkin korjauksen kustannusarvio. Vaurioitunut pohja on osa akun kantavaa rakennetta, joten koko pohjakotelo oli vaarassa mennä vaihtoon. Lisäksi tarvittaisiin vielä akkukotelon yläpuolella sijaitseva lämmönjohtomassa ja tiivistykset, joten kokonaiskustannusarvioksi tulisi töineen yli 15 000 euroa!Asia ei kuitenkaan sillä erää selvinnyt, vaan Niro jäi odottamaan valmistajan ohjeistusta. Maahantuojan mukaan Kian akuston pohja on suunniteltu kestämään pieniä osumia, ja korjaustoimenpiteet arvioidaan merkkihuollossa tapauskohtaisesti. Koska kyseessä oli entinen testiauto, maahantuoja jäi siis rauhassa odottamaan virallista korjausohjeistusta valmistajalta. Tästä ohjeistuksesta sitten riippuisi, pitääkö akku avata vai onko kyseessä pieneksi jäljeksi määriteltävä osuma, joka ei vaadi toimenpiteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatkaisu miltei vuoden jälkeenTapauksen aikajanasta tuli lopulta huomattavan pitkä. Käyttötesti alkoi 12.12.2022, ja palautimme auton maahantuojalle testin päätyttyä 28.6.2023. Ensitiedon pohjakosketuksesta saimme 31.7.2023 – testin viimeisinä päivinä joku sivullinen autoilija oli aiheuttanut parkkihallissa Niron takapuskuriin naarmun, jonka tarkastuksen yhteydessä auto nostettiin korjaamon nosturilla ylös, ja tällöin akun pohjassa olleet jäljet havaittiin.Tämän jälkeen jäimme sitten mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. Ratkaisu asiaan tuli viimein 20.5.2024, kun maahantuojan edustaja viestitti, että Niro oli saanut testeissä puhtaat paperit, ja auton käyttö voi jatkua normaaliin tapaan.Kyseisenä päivänä Autokeskuksen korjaamolla tehdyssä tarkastuksessa autolle oli tehty korkeajänniteakun jäähdytysjärjestelmän tiiviystesti, mistä ilmeni, että vuotoja ei ollut. Auto läpäisi myös eristysmittauksen ja akkupaketin ilmatiiviystestin. Viimeksi mainitun ajaksi korkeajänniteakku piti irrottaa. Kun auto ei antanut vikakoodeja, kaikki oli tältä osin kunnossa ja tapaus Niro taputeltu.Tulevia katsastuksia varten auton mukana seuraa dokumentointi, joka sisältää autolle tarkastuksessa tehdyt toimenpiteet kuvineen, jotka on otettu testerien näytöiltä sekä auton pohjasta. Seuraavien omistajien pitää siis näyttää nämä dokumentit katsastuksessa, jos niitä pyydetään. Kialla ei ole käytössä sähköistä huoltokirjaa, joten dokumentin säilyttäminen ja mukana pitäminen on käyttäjän vastuulla samalla tavalla kuten huoltokirjankin.Kyseessä ei myöskään ole merkki- ja mallikohtainen yleisohje, vaan todistus pätee vain tähän kyseiseen autoyksilöön. Maahantuojan mukaan pelkkä visuaalinen tarkistus ei tämänkokoisessa vauriossa riitä, minkä vuoksi vastaavissa tapauksissa akuston tiiviystesti on aina välttämätön. Katsastajilla on käytössään tietyt raja-arvot ja ohjeistukset, ja kyseisen Niron pohjassa olevat naarmut edellyttävät todistuksen läpäistystä tiiviystestistä.Entä tavallinen kuluttaja?Meidän osaltamme tapaus sujui siis lopulta mutkattomasti – ja ilman sitä jättilaskua. Varomattomasti ei sähköautolla silti kannata edelleenkään ajaa: maahantuojan mukaan 15 000 euron korjauskustannus pätee edelleen, jos vaurio olisi niin paha, että se vaatisi akun pohjakotelon vaihtamisen.Entä miten olisi toimittu, jos auto olisi ollut tavallisen kuluttajan omistuksessa? Maahantuojan mukaan kyseessä oli ensimmäinen heidän tietoonsa tullut tapaus kyseisen automallin osalta, joten maahantuoja joutui käymään keskustelua valmistajan kanssa oikeista toimenpiteistä.– Tällaisia tapauksia on sen verran vähän, että nämä hoidetaan aina yksilöllisesti ja tilanteen mukaan neuvottelemme asiakkaan kanssa sijaisauton tarpeesta, Kian maahantuonnista Astara Finlandista todetaan.Myös tarkastuksen kustannukset olisivat luonnollisesti koituneet omistajan maksettavaksi. Asentajalla kului toimenpiteisiin työaikaa noin kahdeksan tuntia, eli pääkaupunkiseudulla suoritettuna kustannus on 1 200 euron luokkaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen