19.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV on harvinaisen helppo sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme osoitti, että Kia Niro EV tarjoaa yhden helpoimmista tavoista totutella sähköautoiluun. Tilaakin löytyy kompatista autosta yllättävän runsaasti. Jo Kia Niro EV:n käyttöopastuksessa panimme merkille, että vaikka malli oli kokenut uudistuksessaan melkoisen digiloikan edeltäjämalliin verrattuna, ergonomian osalta sitä tärkeintä eli ihmistä ei ollut unohdettu. Ja mitä enemmän autoa käytti, nämä tuntemukset vain vahvistuivat.Kojelaudassa on riittävästi nappuloita, joten kaikkea päivittäistä ei tarvitse ajon aikana haeskella kosketusnäytöstä, ja itse näyttö tarjoaa selvän sekä suomenkielisen tuen syvempien säätöjen toteuttamiseen. Käyttöliittymän ulkoasu ei ole ihan uusimpien trendien mukainen, mutta logiikka on fiksu, sillä moni toiminto löytyy nopeasti useamman vaihtoehtoisen polun takaa.Kojelaudasta löytyy toki myös virtuaalisia "nappuloita", mutta nekin on merkitty selkeästi ja kun ne vielä tottelevat talvihanskojakin, kokonaisuus on selvästi käytännöllisempi kuin vaikkapa eräissä Volkswagen-konsernin sähköautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorimallien välimaastossaMuitakin helppouksia Nirosta löytyy. Kaksipuolainen ratti selkeine säätimineen on kätevä käyttää, mittaristoon voi valita joko rauhallisen diginäkymän tai perinteisen näköiset viisarimittarit, ja auto "startataan" virtanappulasta, mikä helpottaa polttomoottoriautoista siirtyvää käyttäjää.Pyöreä vaihteenvalitsin on niin ikään selkeä, mutta antaa odottaa hetkisen, kunnes ajoalue kytkeytyy – turha hätäily kannattaa siis pysäköintitilanteissa unohtaa.Myös Niro EV:n korimuotoilu komppaa käytännöllisyyttä. Esimerkkinä käyvät ovenkahvat, jotka monissa uusissa sähköautoissa nuolevat – aerodynamiikan ja/tai muodin mukaisesti – oven pintaa niin, että avaaminen on usein sekä kömpelöä että kuraista. Nirossa on toisin: ovet avataan tavallisilla, reiluilla kahvoilla, ja etuovien kahvat on vieläpä varustettu keskuslukituksen nappuloilla.Niro on markkinoilla niitä harvoja autoja, jotka sekoittavat viistoperän ja katumaasturin hyvät puolet. Hieman tavallista henkilöautoa korkeampaan koriin on helppo kulkea, mutta toisaalta kattolinja jää SUV-tasoa matalammaksi, mikä alentaa käytännön ilmanvastusta.Korkeus hallitsee myös ajoasentoa, mutta tästä ei ole huonoa sanottavaa: Nirossa istutaan ryhdikkäästi, ja kuljettajan jalat asettuvat luontevaan kulmaan. Sähköiset säätövarat ovat melko napakasti pehmustetussa istuimessa sen verran laajat, että reisitukea järjestyy takuulla tarpeeksi kaikenmittaisille, ja ohjauspyöräkin on oikealla paikallaan.Hyvät sisätilat, mutta...Pidemmät reissut todistivat myös kiitettävät sisä- ja tavaratilat. Sähköversion kontti on selvästi väljempi kuin Niron hybridi- ja lataushybridimalleissa, ja vetoisuutta voi säätää kallistettavalla takaselkänojalla sekä kahteen tasoon asettuvalla välipohjalla. Myös pikkutavaroiden tilat on muistettu, ja latauspiuhat saa piiloon auton etutavaratilaan.Ja jos kyytiin osuu pidempiä matkustajia, takaistuintilaa löytyy miltei kesällä vertailemiemme suurempien sähköautojen veroisesti.Aiemmin kirjoitimme, että autolle ei sallita lainkaan kattokuormaa, mutta nyt myös EV-mallille sallitaan 75 kg:n kattokuorma muiden Niro-mallien tavoin. Harmittamaan jää enää suksiluukun puute, ja myös vetomassat (jarrullinen perävaunu 750 kg, jarruton 300 kg) ovat jo kevytperäkärrynkin hinaamiseen liian alhaiset. Mutta jos nämä rajoitteet eivät haittaa, kompaktia sähköautoa hakeva saa Niro EV:stä tilavan, ja ennen kaikkea helppokäyttöisen kumppanin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan