6.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV:n rengas tyhjeni yllättäen, mutta tiepalvelu toimi täydellisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV -käyttötestiautomme ensimmäinen fyysinen vika ei johtunut itse autosta. Valmistajan oma tiepalvelu hoiti homman nopeasti kotiin. Se oli aivan tavallinen maaliskuun lopun maanantaiaamupäivä valtatie 4:n moottoritiellä. Matka sujui Kia Niro EV -käyttötestiautolla lumisessa säässä suurin piirtein sallitulla 100 km/h -nopeudella kohti Helsinkiä, kunnes Lahden eteläisen liittymän kohdalla digitaaliseen mittaristoon ilmestyi varoitus alhaisesta rengaspaineesta.Ihan aluksi vain hymähdin. Nykyautojen rengaspainevaroittimiin on oppinut vuosien saatossa suhteutumaan hieman ylimalkaisesti, sillä järjestelmät saattavat ilmoittaa pienestäkin rengaspaineen alentumasta hyvinkin herkästi, eikä varoitus anna useinkaan aihetta välittömiin toimenpiteisiin.Nyt oli kuitenkin toinen ääni kellossa. Niron mittariston grafiikassa eturenkaat sekä vasen takarengas olivat normaalin 35 PSI (2,4 bar) paineen lukemissa, mutta oikealle takarenkaalle monitori näytti vain 20 PSI:n lukemaa (1,4 bar). Kun paineen vajaus oli näinkin suuri vain hetki ensimmäisen varoituksen jälkeen, oli selvää, että rengas oli oikeasti vaurioitunut.Asia varmistui monitoria tarkkailemalla. Seuraavan parin kilometrin matkalla paine laski silmissä: 19, 18, 17 PSI… Tyhjentyminen oli niin nopeaa, että perille pääsy muuttui mahdottomaksi – oli mietittävä nopeasti, mihin voisin pysähtyä.Lumi pöllysi siihen malliin, ettei moottoritien pientareelle jääminen ollut vaihtoehdoista järkevin: jo pelkästään varoituskolmion vieminen muutaman sadan metrin päähän auton taakse olisi hengenvaarallista hommaa. Niinpä päätin edetä hivenen etelämmäs Tuuliharjan palvelualueelle. Siellä voisin rauhassa miettiä mitä tehdä, ja myös mahdollisen hinausauton odottelu olisi kahvilassa miellyttävämpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuuri ja juuri pysähdykseenPian vuodon suuruus alkoi kuitenkin muodostua ongelmaksi. Paine laski nopeaan tahtiin kohti 10 PSI:tä, joten ajonopeutta oli alennettava entisestään, ettei rengas vaurioituisi ja mikä tärkeintä, auto pysyisi turvallisesti ajoradalla.Onneksi Niro oli edelleen suhteellisen vakaa ajettava ja liikenne melko harvaa, mutta silti kuudenkympin nopeudella körötellessä olin senhetkisen moottoritieosuuden selvästi hitain kulkija.Katse tiukasti taustapeilissä kuitenkin varmisti sen, ettei kukaan ollut tulossa ”niskaan”, ja vihdoin valuttelin Tuuliharjan erkanemiskaistalle. Kreivin aikaan, sillä kun sain pysäytettyä palvelualueen parkkiruutuun, takarenkaassa oli painetta enää 6 PSI (0,4 bar). Pian loputkin ilmat vuotivat pihalle, ja monitori näytti paineeksi pyöreää nollaa.Tunne siitä, että matka ei jatku, oli tässä vaiheessa aika tyhjentävä. Työpäivän aikataulut Helsingissä odottavine tiimipalavereineen menisivät joka tapauksessa uusiksi: oli aika selvittää, miten ylipäätään pääsisin täältä huoltoaseman pihasta pois.Ensimmäiseksi vierailin takakontilla. Vararengasta ei autossamme ole, vaan sen virkaa ajaa nykytapaan kompressori ja paikkausainepullo. Niiden käyttö etenkin talvella on osoittautunut kiusallisen hankalaksi puuhaksi, joten päädyin hakemaan ulkopuolista apua.Soitto Kian maahantuojalle paljasti, että heillä on toiminnassa oma tiepalvelu, johon sain kehotuksen soittamaan. Kortti puhelinnumeroineen löytyi auton hansikaslokerosta, ja asiat alkoivat rullaamaan. Selvittelimme ensin yhteyshenkilön kanssa sitä, minne auto kannattaisi hinata, ja päädyimme Lahteen, koska sieltä apua saataisiin nopeimmin.Hinausauto lähti tilaukseen saman tien, ja virkailija ryhtyi seuraavaksi selvittämään jatkotoimenpiteitä. Kävi ilmi, että käyttötestiautomme on matkanjatkamispalvelun piirissä, joten sijaisauto järjestyisi kolmeksi seuraavaksi päiväksi – missä ajassa rengas todennäköisesti saataisiin kuntoon. Käyttötestiauto vietäisiin paikalliseen Delta Autoon, joka sijaitsee Lahden eteläisen liittymän lähistöllä vain kilometrin päässä moottoritieltä. Yhteyshenkilö kehotti vielä pitämään puhelimen lähettyvillä, kun hinurikuski pian soittaisi kertoakseen omasta aikataulustaan.Pikainen kahvitaukoAuton luona en voinut edistää asiaa sen enempää, joten siirryin lumipyrystä kahvion lämpöön. Tuskin ehdin sumppia ryystää, kun kännykkä jo soi: hinausauto olisi pihassa puolen tunnin sisään. Aikataulu päti, ja jo viisi minuuttia ennen määräaikaa punainen pelastaja näkyi ikkunoiden takana.Kuski lisäsi takarenkaaseen hieman painetta omilla välineillään, jotta auto saataisiin siirrettyä parkkiruudusta hinurin taakse ja edelleen lavetille. Renkaan paikkaus paikan päälläkin olisi saattanut onnistua, jos keli olisi ollut lämpimämpi: nyt asteita oli miinus kolme, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi korjaamokeikka.Niro saatiin hilattua kyytiin, ja hyppäsin apukuskin paikalle. Keli muuttui aina vain huonommaksi, ja kuskin mukaan päivä oli ollut kiireinen, kun tieltä suistuneita ajoneuvoja oli pitänyt hinata takaisin tielle: siihenkin suhteutettuna avun nopea tuleminen oli hatunnoston arvoinen suoritus.Kian renkaan osalta hän arveli, että kumissa oli ollut jo aiemmin ruuvi tai muu sentapainen, joka sitten moottoritienopeudessa oli puhkaissut pinnan. Jos rengas ei ollut vaurioitunut vajaapaineilla ajaessani, se saattaisi olla vielä paikattavissa.Vartin päästä saavuimme korjaamon pihaan. Kuski laski Niron parkkiin, ja kävelin huollon vastaanottoon selvittämään asiaa. Juuri kun olin allekirjoittamassa työtilausta, vuokra-autofirman edustaja saapui paikalle ja ojensi pihalla odottavan Kia Stonicin avaimen. Olin takaisin moottoritiellä keula kohti Helsinkiä tasan kaksi tuntia siitä, kun käyttötestiauton rengas alkoi tyhjentyä. Ei lainkaan huono suoritus.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenPs, Niron rengas saatiin kuin saatiinkin paikattua: työ valmistui jo vuorokauden kuluttua, ja koko pieti kustansi vaivaiset 35 euroa. Lisää käyttötestiautosta hieman myöhemmin keväällä julkaistavissa väliraporteissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä