7.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV käy vaikka talvilämpimästä taukotuvasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV -käyttötesti ei ole tarjonnut erityistä talviriehaa, käytännöllisyyttä senkin edestä. Varsin monimutkaisen Peugeot 308 -käyttötestin jälkeen olemme palanneet Kia Niro EV:n avulla tietynlaiseen Nissan Qashqai -maailmaan. Aivan kuten japanilaisella katumaasturilla, myös korealaisella sähköautolla arki sujuu kuin ajatus, eikä mitään toimintoa ole tarvinnut erikseen opetella.Yleinen vaivattomuus ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jotain huomioitavaa löytyisi; niistä lisää nyt, kun talvista käyttötestiä on ajettu kolmisen kuukautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämpiää – liiaksikinAluksi kiitokset Niron lämmityslaitteelle – yleiseen sähköautotapaan. Kuten aiemmassa väliraportissa kerrottiin, olemme käyttäneet ahkerasti älypuhelimella käynnistyvää etälämmitystä, jolloin auto odottaa lähtöhetkellä ikkunat kirkkaina ja matkustamo miellyttävänä.Mutta riittää lämmityslaitteessa puhtia ihan kylmiltäänkin. Kun lyö virrat päälle ja ryhtyy sen jälkeen raappaamaan sivuikkunoita, tuulilasi ehtii tällä välillä sulaa. Käyttötesti-Niron varustukseen ei kuulu lämmitettävää tuulilasia, mutta emme ole ehtineet sitä tässä yhteydessä edes kaivata.Ajossa matkustamo alkaa lämmetä jo parin kilometrin ajon jälkeen, ja kritisoitavaa jää lähinnä automaatti-ilmastoinnin yläpainotteisesta lämmönjaosta sekä taajamassa turhan kovasta puhallinnopeudesta – vaikka esiasetuksen olisi säätänyt miedoimmalle tasolle.Sähköauton etuihin polttomoottoriautoon nähden lukeutuu myös taukolämmitys. Kun pitää pakkasella odottaa kadunreunassa kyytiin tulijaa, auton voi pitää ”käynnissä” ja lämmityslaitteen päällä tyhjäkäyntirajoituksia rikkomatta.Ratin ja istuinten lämmittimien käyttö käy Nirossa keskikonsolin nappuloilla liikennettä vaarantamatta – terveisiä vain eräiden saksalaisten sähköautojen suuntaan. Myös digitaalista lämmityslaitteen säätöpaneelia pystyy näppäilemään talvikäsineillä, tosin paksuimmilla rukkasilla virtuaalinappuloita joutuu vähän kutittelemaan.Ohjauspyörän lämmitys pelaa Nirossa harmonisesti, mutta istuinlämmittimet pitää liian tehokkaina kytkeä pois jo kilometrin ajon jälkeen. Talvitestaus näyttäisi siis tältä osin jääneen puolitiehen, varsinkin kun grillaus jättää osan istuinosasta kylmäksi.Bugipäivitys tulossaMitä tulee aiemmin raportoimaamme bugiin, se on esiintynyt nyt kaikkiaan kolme kertaa. Ensimmäisellä kerrallahan Niro ei halunnut lähteä heti liikkeelle etälämmityksen jälkeen, kun auto ei ollut latauksessa, ja toisella tenkkapoo tuli täysin toisenlaisessa tilanteessa, nimittäin piuhan päässä ja ilman etälämmitystä.Kolmas otos toi vielä yhden uuden ulottuvuuden, kun auto ei suostunut yhteistyöhön puolen tunnin moottoritieajon ja sitä seuranneen pikapysähdyksen jälkeen. Tällä kertaa Niro virkosi vielä aiempiakin kertoja nopeammin, vain minuutin odottelulla.Kovin kroonista ei sairastelu ole, sillä episodien väleihin mahtuu lukemattomia liikkeellelähtöjä – ja pian se lienee muisto vain, sillä Kian maahantuoja viestitti, että bugin alkuperä on saatu selville ja päivitys on tarkoitus toteuttaa testiautoomme alkukevään aikana.Puskee, muttei ainaNiron talviajettavuus on ennen kaikkea vaivatonta. Taajamassa ohjaus on jopa turhan kevyt, lumisella mutkatiellä jo huomattavasti luonnollisempi muuttuakseen sitten moottoritiellä taas hieman puuromaiseksi. Viimeksi mainitussa sivutuuli tuntuu myös puuttuvan kulkusuuntaan melko herkästi.Mitään yllättävää ei käytöksessä ole. Auto kääntyy tasaisen aliohjautuvasti paitsi silloin, kun jarrutusenergian talteenoton voimakkaimmat asetukset ovat päällä – tällöin esiintyvä yliohjautuminen saattaa hätkähdyttää kokemattomamman kuskin. Voimakkaassa kiihdytyksessä ohjauksessa tuntuu myös selvää vetelyä.Lumihangessa ryömittäessä oman rajoituksensa asettaa luistonesto, joka toimii poikkeuksellisen terävin syklein. Kannattaakin painaa pitkään ohjauspyörässä olevaa ajotilavalitsinta: se tuo käyttöön rauhallisemman Snow-ajotilan. Joka tapauksessa sähköauton ja luistoneston ohjelmointi olisi mahdollista toteuttaa huomattavasti pehmeämminkin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?