7.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV käy vaikka talvilämpimästä taukotuvasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV -käyttötesti ei ole tarjonnut erityistä talviriehaa, käytännöllisyyttä senkin edestä. Varsin monimutkaisen Peugeot 308 -käyttötestin jälkeen olemme palanneet Kia Niro EV:n avulla tietynlaiseen Nissan Qashqai -maailmaan. Aivan kuten japanilaisella katumaasturilla, myös korealaisella sähköautolla arki sujuu kuin ajatus, eikä mitään toimintoa ole tarvinnut erikseen opetella. Yleinen vaivattomuus ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jotain huomioitavaa löytyisi; niistä lisää nyt, kun talvista käyttötestiä on ajettu kolmisen kuukautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lämpiää – liiaksikin Aluksi kiitokset Niron lämmityslaitteelle – yleiseen sähköautotapaan. Kuten aiemmassa väliraportissa kerrottiin, olemme käyttäneet ahkerasti älypuhelimella käynnistyvää etälämmitystä, jolloin auto odottaa lähtöhetkellä ikkunat kirkkaina ja matkustamo miellyttävänä. Mutta riittää lämmityslaitteessa puhtia ihan kylmiltäänkin. Kun lyö virrat päälle ja ryhtyy sen jälkeen raappaamaan sivuikkunoita, tuulilasi ehtii tällä välillä sulaa. Käyttötesti-Niron varustukseen ei kuulu lämmitettävää tuulilasia, mutta emme ole ehtineet sitä tässä yhteydessä edes kaivata. Ajossa matkustamo alkaa lämmetä jo parin kilometrin ajon jälkeen, ja kritisoitavaa jää lähinnä automaatti-ilmastoinnin yläpainotteisesta lämmönjaosta sekä taajamassa turhan kovasta puhallinnopeudesta – vaikka esiasetuksen olisi säätänyt miedoimmalle tasolle. Sähköauton etuihin polttomoottoriautoon nähden lukeutuu myös taukolämmitys. Kun pitää pakkasella odottaa kadunreunassa kyytiin tulijaa, auton voi pitää ”käynnissä” ja lämmityslaitteen päällä tyhjäkäyntirajoituksia rikkomatta. Ratin ja istuinten lämmittimien käyttö käy Nirossa keskikonsolin nappuloilla liikennettä vaarantamatta – terveisiä vain eräiden saksalaisten sähköautojen suuntaan. Myös digitaalista lämmityslaitteen säätöpaneelia pystyy näppäilemään talvikäsineillä, tosin paksuimmilla rukkasilla virtuaalinappuloita joutuu vähän kutittelemaan. Ohjauspyörän lämmitys pelaa Nirossa harmonisesti, mutta istuinlämmittimet pitää liian tehokkaina kytkeä pois jo kilometrin ajon jälkeen. Talvitestaus näyttäisi siis tältä osin jääneen puolitiehen, varsinkin kun grillaus jättää osan istuinosasta kylmäksi. Bugipäivitys tulossa Mitä tulee aiemmin raportoimaamme bugiin, se on esiintynyt nyt kaikkiaan kolme kertaa. Ensimmäisellä kerrallahan Niro ei halunnut lähteä heti liikkeelle etälämmityksen jälkeen, kun auto ei ollut latauksessa, ja toisella tenkkapoo tuli täysin toisenlaisessa tilanteessa, nimittäin piuhan päässä ja ilman etälämmitystä. Kolmas otos toi vielä yhden uuden ulottuvuuden, kun auto ei suostunut yhteistyöhön puolen tunnin moottoritieajon ja sitä seuranneen pikapysähdyksen jälkeen. Tällä kertaa Niro virkosi vielä aiempiakin kertoja nopeammin, vain minuutin odottelulla. Kovin kroonista ei sairastelu ole, sillä episodien väleihin mahtuu lukemattomia liikkeellelähtöjä – ja pian se lienee muisto vain, sillä Kian maahantuoja viestitti, että bugin alkuperä on saatu selville ja päivitys on tarkoitus toteuttaa testiautoomme alkukevään aikana. Puskee, muttei aina Niron talviajettavuus on ennen kaikkea vaivatonta. Taajamassa ohjaus on jopa turhan kevyt, lumisella mutkatiellä jo huomattavasti luonnollisempi muuttuakseen sitten moottoritiellä taas hieman puuromaiseksi. Viimeksi mainitussa sivutuuli tuntuu myös puuttuvan kulkusuuntaan melko herkästi. Mitään yllättävää ei käytöksessä ole. Auto kääntyy tasaisen aliohjautuvasti paitsi silloin, kun jarrutusenergian talteenoton voimakkaimmat asetukset ovat päällä – tällöin esiintyvä yliohjautuminen saattaa hätkähdyttää kokemattomamman kuskin. Voimakkaassa kiihdytyksessä ohjauksessa tuntuu myös selvää vetelyä. Lumihangessa ryömittäessä oman rajoituksensa asettaa luistonesto, joka toimii poikkeuksellisen terävin syklein. Kannattaakin painaa pitkään ohjauspyörässä olevaa ajotilavalitsinta: se tuo käyttöön rauhallisemman Snow-ajotilan. Joka tapauksessa sähköauton ja luistoneston ohjelmointi olisi mahdollista toteuttaa huomattavasti pehmeämminkin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku