7.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV käy vaikka talvilämpimästä taukotuvasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV -käyttötesti ei ole tarjonnut erityistä talviriehaa, käytännöllisyyttä senkin edestä. Varsin monimutkaisen Peugeot 308 -käyttötestin jälkeen olemme palanneet Kia Niro EV:n avulla tietynlaiseen Nissan Qashqai -maailmaan. Aivan kuten japanilaisella katumaasturilla, myös korealaisella sähköautolla arki sujuu kuin ajatus, eikä mitään toimintoa ole tarvinnut erikseen opetella.Yleinen vaivattomuus ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jotain huomioitavaa löytyisi; niistä lisää nyt, kun talvista käyttötestiä on ajettu kolmisen kuukautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämpiää – liiaksikinAluksi kiitokset Niron lämmityslaitteelle – yleiseen sähköautotapaan. Kuten aiemmassa väliraportissa kerrottiin, olemme käyttäneet ahkerasti älypuhelimella käynnistyvää etälämmitystä, jolloin auto odottaa lähtöhetkellä ikkunat kirkkaina ja matkustamo miellyttävänä.Mutta riittää lämmityslaitteessa puhtia ihan kylmiltäänkin. Kun lyö virrat päälle ja ryhtyy sen jälkeen raappaamaan sivuikkunoita, tuulilasi ehtii tällä välillä sulaa. Käyttötesti-Niron varustukseen ei kuulu lämmitettävää tuulilasia, mutta emme ole ehtineet sitä tässä yhteydessä edes kaivata.Ajossa matkustamo alkaa lämmetä jo parin kilometrin ajon jälkeen, ja kritisoitavaa jää lähinnä automaatti-ilmastoinnin yläpainotteisesta lämmönjaosta sekä taajamassa turhan kovasta puhallinnopeudesta – vaikka esiasetuksen olisi säätänyt miedoimmalle tasolle.Sähköauton etuihin polttomoottoriautoon nähden lukeutuu myös taukolämmitys. Kun pitää pakkasella odottaa kadunreunassa kyytiin tulijaa, auton voi pitää ”käynnissä” ja lämmityslaitteen päällä tyhjäkäyntirajoituksia rikkomatta.Ratin ja istuinten lämmittimien käyttö käy Nirossa keskikonsolin nappuloilla liikennettä vaarantamatta – terveisiä vain eräiden saksalaisten sähköautojen suuntaan. Myös digitaalista lämmityslaitteen säätöpaneelia pystyy näppäilemään talvikäsineillä, tosin paksuimmilla rukkasilla virtuaalinappuloita joutuu vähän kutittelemaan.Ohjauspyörän lämmitys pelaa Nirossa harmonisesti, mutta istuinlämmittimet pitää liian tehokkaina kytkeä pois jo kilometrin ajon jälkeen. Talvitestaus näyttäisi siis tältä osin jääneen puolitiehen, varsinkin kun grillaus jättää osan istuinosasta kylmäksi.Bugipäivitys tulossaMitä tulee aiemmin raportoimaamme bugiin, se on esiintynyt nyt kaikkiaan kolme kertaa. Ensimmäisellä kerrallahan Niro ei halunnut lähteä heti liikkeelle etälämmityksen jälkeen, kun auto ei ollut latauksessa, ja toisella tenkkapoo tuli täysin toisenlaisessa tilanteessa, nimittäin piuhan päässä ja ilman etälämmitystä.Kolmas otos toi vielä yhden uuden ulottuvuuden, kun auto ei suostunut yhteistyöhön puolen tunnin moottoritieajon ja sitä seuranneen pikapysähdyksen jälkeen. Tällä kertaa Niro virkosi vielä aiempiakin kertoja nopeammin, vain minuutin odottelulla.Kovin kroonista ei sairastelu ole, sillä episodien väleihin mahtuu lukemattomia liikkeellelähtöjä – ja pian se lienee muisto vain, sillä Kian maahantuoja viestitti, että bugin alkuperä on saatu selville ja päivitys on tarkoitus toteuttaa testiautoomme alkukevään aikana.Puskee, muttei ainaNiron talviajettavuus on ennen kaikkea vaivatonta. Taajamassa ohjaus on jopa turhan kevyt, lumisella mutkatiellä jo huomattavasti luonnollisempi muuttuakseen sitten moottoritiellä taas hieman puuromaiseksi. Viimeksi mainitussa sivutuuli tuntuu myös puuttuvan kulkusuuntaan melko herkästi.Mitään yllättävää ei käytöksessä ole. Auto kääntyy tasaisen aliohjautuvasti paitsi silloin, kun jarrutusenergian talteenoton voimakkaimmat asetukset ovat päällä – tällöin esiintyvä yliohjautuminen saattaa hätkähdyttää kokemattomamman kuskin. Voimakkaassa kiihdytyksessä ohjauksessa tuntuu myös selvää vetelyä.Lumihangessa ryömittäessä oman rajoituksensa asettaa luistonesto, joka toimii poikkeuksellisen terävin syklein. Kannattaakin painaa pitkään ohjauspyörässä olevaa ajotilavalitsinta: se tuo käyttöön rauhallisemman Snow-ajotilan. Joka tapauksessa sähköauton ja luistoneston ohjelmointi olisi mahdollista toteuttaa huomattavasti pehmeämminkin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita