7.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV käy vaikka talvilämpimästä taukotuvasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV -käyttötesti ei ole tarjonnut erityistä talviriehaa, käytännöllisyyttä senkin edestä. Varsin monimutkaisen Peugeot 308 -käyttötestin jälkeen olemme palanneet Kia Niro EV:n avulla tietynlaiseen Nissan Qashqai -maailmaan. Aivan kuten japanilaisella katumaasturilla, myös korealaisella sähköautolla arki sujuu kuin ajatus, eikä mitään toimintoa ole tarvinnut erikseen opetella.Yleinen vaivattomuus ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jotain huomioitavaa löytyisi; niistä lisää nyt, kun talvista käyttötestiä on ajettu kolmisen kuukautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämpiää – liiaksikinAluksi kiitokset Niron lämmityslaitteelle – yleiseen sähköautotapaan. Kuten aiemmassa väliraportissa kerrottiin, olemme käyttäneet ahkerasti älypuhelimella käynnistyvää etälämmitystä, jolloin auto odottaa lähtöhetkellä ikkunat kirkkaina ja matkustamo miellyttävänä.Mutta riittää lämmityslaitteessa puhtia ihan kylmiltäänkin. Kun lyö virrat päälle ja ryhtyy sen jälkeen raappaamaan sivuikkunoita, tuulilasi ehtii tällä välillä sulaa. Käyttötesti-Niron varustukseen ei kuulu lämmitettävää tuulilasia, mutta emme ole ehtineet sitä tässä yhteydessä edes kaivata.Ajossa matkustamo alkaa lämmetä jo parin kilometrin ajon jälkeen, ja kritisoitavaa jää lähinnä automaatti-ilmastoinnin yläpainotteisesta lämmönjaosta sekä taajamassa turhan kovasta puhallinnopeudesta – vaikka esiasetuksen olisi säätänyt miedoimmalle tasolle.Sähköauton etuihin polttomoottoriautoon nähden lukeutuu myös taukolämmitys. Kun pitää pakkasella odottaa kadunreunassa kyytiin tulijaa, auton voi pitää ”käynnissä” ja lämmityslaitteen päällä tyhjäkäyntirajoituksia rikkomatta.Ratin ja istuinten lämmittimien käyttö käy Nirossa keskikonsolin nappuloilla liikennettä vaarantamatta – terveisiä vain eräiden saksalaisten sähköautojen suuntaan. Myös digitaalista lämmityslaitteen säätöpaneelia pystyy näppäilemään talvikäsineillä, tosin paksuimmilla rukkasilla virtuaalinappuloita joutuu vähän kutittelemaan.Ohjauspyörän lämmitys pelaa Nirossa harmonisesti, mutta istuinlämmittimet pitää liian tehokkaina kytkeä pois jo kilometrin ajon jälkeen. Talvitestaus näyttäisi siis tältä osin jääneen puolitiehen, varsinkin kun grillaus jättää osan istuinosasta kylmäksi.Bugipäivitys tulossaMitä tulee aiemmin raportoimaamme bugiin, se on esiintynyt nyt kaikkiaan kolme kertaa. Ensimmäisellä kerrallahan Niro ei halunnut lähteä heti liikkeelle etälämmityksen jälkeen, kun auto ei ollut latauksessa, ja toisella tenkkapoo tuli täysin toisenlaisessa tilanteessa, nimittäin piuhan päässä ja ilman etälämmitystä.Kolmas otos toi vielä yhden uuden ulottuvuuden, kun auto ei suostunut yhteistyöhön puolen tunnin moottoritieajon ja sitä seuranneen pikapysähdyksen jälkeen. Tällä kertaa Niro virkosi vielä aiempiakin kertoja nopeammin, vain minuutin odottelulla.Kovin kroonista ei sairastelu ole, sillä episodien väleihin mahtuu lukemattomia liikkeellelähtöjä – ja pian se lienee muisto vain, sillä Kian maahantuoja viestitti, että bugin alkuperä on saatu selville ja päivitys on tarkoitus toteuttaa testiautoomme alkukevään aikana.Puskee, muttei ainaNiron talviajettavuus on ennen kaikkea vaivatonta. Taajamassa ohjaus on jopa turhan kevyt, lumisella mutkatiellä jo huomattavasti luonnollisempi muuttuakseen sitten moottoritiellä taas hieman puuromaiseksi. Viimeksi mainitussa sivutuuli tuntuu myös puuttuvan kulkusuuntaan melko herkästi.Mitään yllättävää ei käytöksessä ole. Auto kääntyy tasaisen aliohjautuvasti paitsi silloin, kun jarrutusenergian talteenoton voimakkaimmat asetukset ovat päällä – tällöin esiintyvä yliohjautuminen saattaa hätkähdyttää kokemattomamman kuskin. Voimakkaassa kiihdytyksessä ohjauksessa tuntuu myös selvää vetelyä.Lumihangessa ryömittäessä oman rajoituksensa asettaa luistonesto, joka toimii poikkeuksellisen terävin syklein. Kannattaakin painaa pitkään ohjauspyörässä olevaa ajotilavalitsinta: se tuo käyttöön rauhallisemman Snow-ajotilan. Joka tapauksessa sähköauton ja luistoneston ohjelmointi olisi mahdollista toteuttaa huomattavasti pehmeämminkin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen