Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle

Kuva Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen

Volkswagen Tiguan -käyttötestiauton seuraava välietappi käsitti hieman kovemman maantienopeuden toimintamatkakokeen.

Käyttötestin edellisessä väliraportissa käsittelimme Volkswagen Tiguan eHybridin sähköistä toimintamatkaa rauhallisessa maantieajossa. Kokeista viimeisimmässä, missä liikkeelle lähdettiin miltei täydellä akulla, käyttötestiauto suorastaan yllätti peräti 112 kilometrin toimintamatkallaan, ja aivan piripintaan ladattu akku olisi tuottanut vieläkin mojovamman tuloksen.

Tuosta rohkaistuneena päätimme tehdä vielä yhden vertailevan kokeen, kun autossa oli yhä nastattomat talvirenkaat alla ja keli oli keväisen viileä. Tulevissa, kesäkaudella tehtävissä koitoksissa kun ulkolämpötilat saattavat olla jo selvästi korkeampia, ja myös kesärenkaiden erilainen vierintävastus vaikuttaa osaltaan virran kulutukseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Siirtyminen moottoritielle

Kun edellinen koe oli tehty 60–80 km/h -nopeuksilla, oli siis aika nostaa vauhtia. Sopiva mittausnopeus oli tietenkin talvirengaskaudelle ominainen 100 km/h -maksimi, joten ei muuta kuin akku täyteen ja siirtyminen jälleen lähtöruutuun.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat