1.5.2025 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan -käyttötestiauton seuraava välietappi käsitti hieman kovemman maantienopeuden toimintamatkakokeen. Käyttötestin edellisessä väliraportissa käsittelimme Volkswagen Tiguan eHybridin sähköistä toimintamatkaa rauhallisessa maantieajossa. Kokeista viimeisimmässä, missä liikkeelle lähdettiin miltei täydellä akulla, käyttötestiauto suorastaan yllätti peräti 112 kilometrin toimintamatkallaan, ja aivan piripintaan ladattu akku olisi tuottanut vieläkin mojovamman tuloksen.Tuosta rohkaistuneena päätimme tehdä vielä yhden vertailevan kokeen, kun autossa oli yhä nastattomat talvirenkaat alla ja keli oli keväisen viileä. Tulevissa, kesäkaudella tehtävissä koitoksissa kun ulkolämpötilat saattavat olla jo selvästi korkeampia, ja myös kesärenkaiden erilainen vierintävastus vaikuttaa osaltaan virran kulutukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiirtyminen moottoritielleKun edellinen koe oli tehty 60–80 km/h -nopeuksilla, oli siis aika nostaa vauhtia. Sopiva mittausnopeus oli tietenkin talvirengaskaudelle ominainen 100 km/h -maksimi, joten ei muuta kuin akku täyteen ja siirtyminen jälleen lähtöruutuun. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen