12.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: miten pitkälle Kia Niro EV:llä pääsee? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On Kia Niro EV -sähköauton käyttötestin loppuraportin aika. Ensimmäiseksi selvitämme, miten auton toimintamatka vaihtelee eri ajo-olosuhteissa. Kia Niro EV:n käyttötesti starttasi likipitäen vuosi sitten, joulukuun puolivälissä, kun uutuuttaan kiiltelevä korealainen lipui äänettömästi Autokeskus Konalan luovutushallista helsinkiläiseen lumipyryyn.Kuten aina käyttötesteissämme, pyrimme kattamaan autoilla mahdollisimman monenlaiset ajo-olosuhteet, ja tämä toteutui Nironkin kanssa. Kun testi oli kesäkuun lopulla ohitse, olimme kirjanneet ylös niin talvi-, välikausi- kuin kesäkokemuksetkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAluksi pienempi toimintamatkaAjoakku Nirossa on kiitettävän kokoinen, käytössä ilmoitetaan olevan 64,8 kilowattituntia. Ja kun kulutus on alhainen, myös todellinen toimintamatka yhdellä latauksella on pitkä, mutta vaihtelee luonnollisesti ajotilanteen mukaan.Aivan käyttötestin alussa saimme totutella huomattavasti pienempään toimintamatkaan kuin WLTP-normin mukaiset 460 kilometriä, sillä sovimme maahantuojan kanssa, että käyttötestiautolle suoritetaan erityinen sähköauton sisäänajo. Siitä kerroimme yksityiskohtaisemmin ensimmäisessä väliraportissa.Tiivistettynä sisäänajolla pyritään varmistamaan samankaltaisia asioita kuin polttomoottoripuolellakin, eli mekaaniset komponentit saavat asettuvat rauhassa uomiinsa.Käytön kannalta isoin asia oli se, että ensimmäisen tuhannen kilometrin matkalla DC- eli pikalataus oli pannassa, ja AC- eli pistorasia- tai asiointilatauksessakin akun varaustila pidettiin 20 ja 80 prosentin välimaastossa. Niinpä täysi toimintamatka ei ollut käytössä, ja lataaminen oli tavallista hitaampaa.Kulutus 16–25 kWh/100 kmOlimme siis asennoituneet tavallista hitaampaan etenemiseen, mutta ilahduttavasti toimintamatka osoittautui sisäänajovaiheessakin aivan riittäväksi. Niin suko- kuin voimavirtatyyppiset lataukset mahdollistivat joustavan etenemisen, eikä yli 200 kilometrin ajo putkeen tuottanut pakkaskeleilläkään tuskaa.Ja kun ensimmäinen tuhat kilometriä ja samalla sisäänajo olivat takana, täysi 100 prosentin varaustila kasvatti talvisen moottoritien toimintamatkan jo 250 kilometrin tuolle puolen.Maantieajossa Niron virran menekki on pihiä – hieman päälle 16 kWh/100 km -taso pätee niin talvisessa 80 km/h kuin kesäisessä 100 km/h -ajossa, vaikka matkalle sattuisi ohituksiakin. Toimintamatkaa kertyy tällä tahdilla vajaat 400 kilometriä.Moottoritiellä kulutus pysyy niin ikään hyvin aisoissa. Pakkaskelillä tyypillinen lukema oli noin 22 kWh/100 km, ja ilmojen lämmettyä kulutus putosi kahdenkymmenen kilowattitunnin tuntumaan. Kun siirryttiin kesänopeuksiin mutta lämpötila pysyi kymmenen asteen molemmin puolin, kulutus saattoi pompata lähelle 25 kWh/100 km, mutta lämpimällä säällä päästiin taas lähemmäs 20 kilowattitunnin tasoa. Käyttötestissä toimintamatka moottoritiellä vaihteli yleensä 250–300 kilometrin välillä.Ennen kaikkea kotilataajalleNiro EV soveltuu pitkine toimintamatkoineen erinomaisesti nimenomaan kotilataajalle. Akku täyttyy kolmivaihevirralla vajaassa kuudessa ja puolessa tunnissa eli kun kuljettajan pitää joka tapauksessa nukkua, akku on yleensä aamulla lähdettäessä täynnä. Sama pätee työpaikalla työpäivän aikana tapahtuvaan lataamiseen.Käyttötestin aikana latasimme autoa runsaasti myös tätä tarkoitusta varten asennetusta suko-pistorasiasta, jolla tyhjästä täyteen lataus ottaa luonnollisesti kauemmin, mutta yön yli lataamalla tälläkin keinolla saa helposti lisää rangea kaupunkien välisiin siirtymiin – varsinkin kun ennen latausta akkua tulee harvoin ajettua täysin tyhjäksi.Sen sijaan pidemmille, välilatausta edellyttäville matkoille Niro EV sopii selvästi huonommin: auto kun pohjautuu vanhempaan sähkötekniikkaan kuin aivan uusimmat sähköautomallit. Korkeimmaksi pikalataustehoksi luvataan 72 kilowattia, mutta talvikelillä into hiipuu alun jälkeen nopeasti reiluun 40 kilowattiin, vaikka käyttäisi navigaatiopohjaista akun esilämmitystä.Lämpimämmillä keleillä päästään jo lähemmäs luvattua latauksen maksimitehoa ja ylikin – mutta vain hetkellisesti, eli Nirolla kannattaa joko varautua pitkiin latausstoppeihin tai rajoittaa päivämatkat yllä mainittuihin toimintamatkojen sykleihin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen