12.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: miten pitkälle Kia Niro EV:llä pääsee? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On Kia Niro EV -sähköauton käyttötestin loppuraportin aika. Ensimmäiseksi selvitämme, miten auton toimintamatka vaihtelee eri ajo-olosuhteissa. Kia Niro EV:n käyttötesti starttasi likipitäen vuosi sitten, joulukuun puolivälissä, kun uutuuttaan kiiltelevä korealainen lipui äänettömästi Autokeskus Konalan luovutushallista helsinkiläiseen lumipyryyn. Kuten aina käyttötesteissämme, pyrimme kattamaan autoilla mahdollisimman monenlaiset ajo-olosuhteet, ja tämä toteutui Nironkin kanssa. Kun testi oli kesäkuun lopulla ohitse, olimme kirjanneet ylös niin talvi-, välikausi- kuin kesäkokemuksetkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aluksi pienempi toimintamatka Ajoakku Nirossa on kiitettävän kokoinen, käytössä ilmoitetaan olevan 64,8 kilowattituntia. Ja kun kulutus on alhainen, myös todellinen toimintamatka yhdellä latauksella on pitkä, mutta vaihtelee luonnollisesti ajotilanteen mukaan. Aivan käyttötestin alussa saimme totutella huomattavasti pienempään toimintamatkaan kuin WLTP-normin mukaiset 460 kilometriä, sillä sovimme maahantuojan kanssa, että käyttötestiautolle suoritetaan erityinen sähköauton sisäänajo. Siitä kerroimme yksityiskohtaisemmin ensimmäisessä väliraportissa. Tiivistettynä sisäänajolla pyritään varmistamaan samankaltaisia asioita kuin polttomoottoripuolellakin, eli mekaaniset komponentit saavat asettuvat rauhassa uomiinsa. Käytön kannalta isoin asia oli se, että ensimmäisen tuhannen kilometrin matkalla DC- eli pikalataus oli pannassa, ja AC- eli pistorasia- tai asiointilatauksessakin akun varaustila pidettiin 20 ja 80 prosentin välimaastossa. Niinpä täysi toimintamatka ei ollut käytössä, ja lataaminen oli tavallista hitaampaa. Kulutus 16–25 kWh/100 km Olimme siis asennoituneet tavallista hitaampaan etenemiseen, mutta ilahduttavasti toimintamatka osoittautui sisäänajovaiheessakin aivan riittäväksi. Niin suko- kuin voimavirtatyyppiset lataukset mahdollistivat joustavan etenemisen, eikä yli 200 kilometrin ajo putkeen tuottanut pakkaskeleilläkään tuskaa. Ja kun ensimmäinen tuhat kilometriä ja samalla sisäänajo olivat takana, täysi 100 prosentin varaustila kasvatti talvisen moottoritien toimintamatkan jo 250 kilometrin tuolle puolen. Maantieajossa Niron virran menekki on pihiä – hieman päälle 16 kWh/100 km -taso pätee niin talvisessa 80 km/h kuin kesäisessä 100 km/h -ajossa, vaikka matkalle sattuisi ohituksiakin. Toimintamatkaa kertyy tällä tahdilla vajaat 400 kilometriä. Moottoritiellä kulutus pysyy niin ikään hyvin aisoissa. Pakkaskelillä tyypillinen lukema oli noin 22 kWh/100 km, ja ilmojen lämmettyä kulutus putosi kahdenkymmenen kilowattitunnin tuntumaan. Kun siirryttiin kesänopeuksiin mutta lämpötila pysyi kymmenen asteen molemmin puolin, kulutus saattoi pompata lähelle 25 kWh/100 km, mutta lämpimällä säällä päästiin taas lähemmäs 20 kilowattitunnin tasoa. Käyttötestissä toimintamatka moottoritiellä vaihteli yleensä 250–300 kilometrin välillä. Ennen kaikkea kotilataajalle Niro EV soveltuu pitkine toimintamatkoineen erinomaisesti nimenomaan kotilataajalle. Akku täyttyy kolmivaihevirralla vajaassa kuudessa ja puolessa tunnissa eli kun kuljettajan pitää joka tapauksessa nukkua, akku on yleensä aamulla lähdettäessä täynnä. Sama pätee työpaikalla työpäivän aikana tapahtuvaan lataamiseen. Käyttötestin aikana latasimme autoa runsaasti myös tätä tarkoitusta varten asennetusta suko-pistorasiasta, jolla tyhjästä täyteen lataus ottaa luonnollisesti kauemmin, mutta yön yli lataamalla tälläkin keinolla saa helposti lisää rangea kaupunkien välisiin siirtymiin – varsinkin kun ennen latausta akkua tulee harvoin ajettua täysin tyhjäksi. Sen sijaan pidemmille, välilatausta edellyttäville matkoille Niro EV sopii selvästi huonommin: auto kun pohjautuu vanhempaan sähkötekniikkaan kuin aivan uusimmat sähköautomallit. Korkeimmaksi pikalataustehoksi luvataan 72 kilowattia, mutta talvikelillä into hiipuu alun jälkeen nopeasti reiluun 40 kilowattiin, vaikka käyttäisi navigaatiopohjaista akun esilämmitystä. Lämpimämmillä keleillä päästään jo lähemmäs luvattua latauksen maksimitehoa ja ylikin – mutta vain hetkellisesti, eli Nirolla kannattaa joko varautua pitkiin latausstoppeihin tai rajoittaa päivämatkat yllä mainittuihin toimintamatkojen sykleihin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe