3.1.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV – sähköautokin tarvitsee sisäänajon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttomoottorin puuttuminen ei poista auton totutusajon tarvetta. Niinpä myös käyttötestissä olevalle Kia Niro EV -sähköautolle suoritettiin sellainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKia Niro EV tuli käyttötestirivistöömme joulukuun puolivälissä, ja jo aiemmin oli selvillä, että miltei ajamattomaan autoon (matkamittarissa lepäsi luovutushetkellä 40 kilometrin lukema) tultaisiin suorittamaan erityinen sisäänajo- tai ehkä kuvaavammin totutusajo-ohjelma. Se ei ole pakollinen mutta silti suositeltava toimenpide, sillä myös sähköautossa mekaanisia komponentteja on hyvä totuttaa uuteen ympäristöönsä ensikilometrien aikana. Kevyesti ajaen ja lataillen Kian maahantuojan mukaan olennaista totutusajon aikana on välttää suuria lämpökuormia, mikä tarkoittaa raskaan ajon välttämistä sekä AC-latauksessa pitäytymistä muutaman ensimmäisen lataussyklin ajan. Kuorman rauhallisella lisäämisellä varmistetaan se, että esimerkiksi erilaisissa nivelissä olevat pinnat saavat rauhassa asettua paikoilleen. Lisäksi ensimmäisten lataussyklien osalta on suositeltavaa pitää akun varaustila välillä 20–80 %, millä parannetaan akuston mahdollisten sisäisten jännite-erojen tasoittumista. Todennäköisesti näiden käytännön vaikutus on hyvin vähäinen, tai olematon ensimmäisten vuosien käytön osalta, mutta joissakin tapauksissa näillä toimilla voi olla vaikutusta akuston toimintaan pidemmällä aikavälillä. Maahantuoja mainitsee myös, että auton tarkoituksenmukaisen toiminnan kannalta jarrujen sisäänajo ja säännöllinen puhdistaminen on tärkein toimi. Tällä tarkoitetaan sitä, että sekä levyjen että palojen tehdaspinta saadaan auki ja näiden välinen kitka on suunnitellulla tasolla. Tämä on hyvä huomioida etenkin sähkö- ja hybridiautoissa, joissa normaaleissa ajotilanteissa hidastaminen tapahtuu pääasiassa sähkömoottorin toimesta. Nirossa levyjarrut voi ”pakottaa” toimimaan pitämällä pitkään painettuna keskikonsolista löytyvää Auto Hold -painiketta, jonka jälkeen mittaristoon tulee teksti ”Jarrulevyjen puhdistustoiminto aktivoitu”. Tämä asetus pysyy päällä keskimäärin 8–10 jarrutusta, jonka jälkeen hidastuksissa jälleen hyödynnetään sähkömoottoria. Tavallaan paluu menneeseen Ajamisen kannalta sisäänajojakso ei sinänsä sisällä mitään erikoista – pienellä porukalla matkustaen ja lievästi lastattuna autoa kuormitetaan normaalissa liikenteessä sen verran kevyesti, että ”raskasta ajoa” on helppo vältellä. Niro, kuten useimmat muutkin uudet sähköautot, liikkuu jo pintakaasulla niin liukkaasti, ettei koko suorituskykyä tarvitse varsinkaan liukkaalla kelillä muutenkaan ottaa käyttöön. Sen sijaan totutusajon edellyttämä AC-lataus sekä varaustilan pitäminen alle 80 prosentissa vaikuttivat arkeen jo selvemmin. Käytännössähän edellä mainittu tarkoittaa sitä, että autoa ei voi pikaladata ja jälkimmäinen sitä, ettei kaikkea Niro EV:n toimintamatkasta voi käyttää. Näillä eväillä toimintamatkaa jää pakkaskelissä noin 250 kilometriä ja kun latailu tapahtuu joko työpäivän aikana tai öisin, peräkkäiset pidemmät reissut vaativat tarkempaa suunnittelua – onneksi siitä oli runsaasti kokemuksia muun muassa Moottorin Vuosi Sähköllä -juttusarjan Hyundai Ioniq Electricistä muutaman vuoden takaa. No, toivottavasti käyttötestiauto kiittää aikanaan kohtelusta – ja onneksi sisäänajojakso oli pian ohitse, jolloin pääsimme toden teolla hyödyntämään Niro EV:n ominaisuuksia. Seuraavassa väliraportissa onkin tarkoitus kertoa hieman enemmän auton toiminnasta suomalaisessa vaihtelevassa talvisäässä. Sen voimme jo paljastaa, että jokapäiväisessä käytössä Niro EV on osoittautunut poikkeuksellisen mutkattomaksi sähköautoksi. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku