3.1.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV – sähköautokin tarvitsee sisäänajon Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Polttomoottorin puuttuminen ei poista auton totutusajon tarvetta. Niinpä myös käyttötestissä olevalle Kia Niro EV -sähköautolle suoritettiin sellainen. Kia Niro EV tuli käyttötestirivistöömme joulukuun puolivälissä, ja jo aiemmin oli selvillä, että miltei ajamattomaan autoon (matkamittarissa lepäsi luovutushetkellä 40 kilometrin lukema) tultaisiin suorittamaan erityinen sisäänajo- tai ehkä kuvaavammin totutusajo-ohjelma. Se ei ole pakollinen mutta silti suositeltava toimenpide, sillä myös sähköautossa mekaanisia komponentteja on hyvä totuttaa uuteen ympäristöönsä ensikilometrien aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyesti ajaen ja lataillen Kian maahantuojan mukaan olennaista totutusajon aikana on välttää suuria lämpökuormia, mikä tarkoittaa raskaan ajon välttämistä sekä AC-latauksessa pitäytymistä muutaman ensimmäisen lataussyklin ajan. Kuorman rauhallisella lisäämisellä varmistetaan se, että esimerkiksi erilaisissa nivelissä olevat pinnat saavat rauhassa asettua paikoilleen. Lisäksi ensimmäisten lataussyklien osalta on suositeltavaa pitää akun varaustila välillä 20–80 %, millä parannetaan akuston mahdollisten sisäisten jännite-erojen tasoittumista. Todennäköisesti näiden käytännön vaikutus on hyvin vähäinen, tai olematon ensimmäisten vuosien käytön osalta, mutta joissakin tapauksissa näillä toimilla voi olla vaikutusta akuston toimintaan pidemmällä aikavälillä. Maahantuoja mainitsee myös, että auton tarkoituksenmukaisen toiminnan kannalta jarrujen sisäänajo ja säännöllinen puhdistaminen on tärkein toimi. Tällä tarkoitetaan sitä, että sekä levyjen että palojen tehdaspinta saadaan auki ja näiden välinen kitka on suunnitellulla tasolla. Tämä on hyvä huomioida etenkin sähkö- ja hybridiautoissa, joissa normaaleissa ajotilanteissa hidastaminen tapahtuu pääasiassa sähkömoottorin toimesta. Nirossa levyjarrut voi ”pakottaa” toimimaan pitämällä pitkään painettuna keskikonsolista löytyvää Auto Hold -painiketta, jonka jälkeen mittaristoon tulee teksti ”Jarrulevyjen puhdistustoiminto aktivoitu”. Tämä asetus pysyy päällä keskimäärin 8–10 jarrutusta, jonka jälkeen hidastuksissa jälleen hyödynnetään sähkömoottoria. Tavallaan paluu menneeseen Ajamisen kannalta sisäänajojakso ei sinänsä sisällä mitään erikoista – pienellä porukalla matkustaen ja lievästi lastattuna autoa kuormitetaan normaalissa liikenteessä sen verran kevyesti, että ”raskasta ajoa” on helppo vältellä. Niro, kuten useimmat muutkin uudet sähköautot, liikkuu jo pintakaasulla niin liukkaasti, ettei koko suorituskykyä tarvitse varsinkaan liukkaalla kelillä muutenkaan ottaa käyttöön. Sen sijaan totutusajon edellyttämä AC-lataus sekä varaustilan pitäminen alle 80 prosentissa vaikuttivat arkeen jo selvemmin. Käytännössähän edellä mainittu tarkoittaa sitä, että autoa ei voi pikaladata ja jälkimmäinen sitä, ettei kaikkea Niro EV:n toimintamatkasta voi käyttää. Näillä eväillä toimintamatkaa jää pakkaskelissä noin 250 kilometriä ja kun latailu tapahtuu joko työpäivän aikana tai öisin, peräkkäiset pidemmät reissut vaativat tarkempaa suunnittelua – onneksi siitä oli runsaasti kokemuksia muun muassa Moottorin Vuosi Sähköllä -juttusarjan Hyundai Ioniq Electricistä muutaman vuoden takaa. No, toivottavasti käyttötestiauto kiittää aikanaan kohtelusta – ja onneksi sisäänajojakso oli pian ohitse, jolloin pääsimme toden teolla hyödyntämään Niro EV:n ominaisuuksia. Seuraavassa väliraportissa onkin tarkoitus kertoa hieman enemmän auton toiminnasta suomalaisessa vaihtelevassa talvisäässä. Sen voimme jo paljastaa, että jokapäiväisessä käytössä Niro EV on osoittautunut poikkeuksellisen mutkattomaksi sähköautoksi. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Käyttötesti Käyttötesti: 286 hevosvoimaa muistuttavat, että Škoda Elroq on takavetoinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista