5.9.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Crossin toimintamatka saa kaipaamaan arkeen sähköautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimintamatka-ahdistuksesta puhuminen on muotia, joten ulotetaan keskustelu tällä kertaa polttomoottoriautoihin asti. Moottorin käyttötestissä oleva Toyota Corolla Cross on ehtinyt pyörähtämään jo useamman toimittajan ajossa. Edellisessä väliraportissa paneuduttiin auton toyotamaisuuksiin, ja tällä kertaa otetaan käsittelyyn aihe, jota ei yleensä polttomoottoriautojen kanssa juuri arvioida. Nimittäin toimintamatkaan.Toimintamatkasta puhutaan lähinnä sähköautojen parissa, ja aivan ymmärrettävästi – meneehän tien päällä pikalataamisessa parhaillakin sähköautoilla selvästi pidempään, kuin fossiilisia polttoaineita imevän auton tankkaamiseen.Vaikka tankkaaminen ei ole kovin kummoinen vaiva, tulee sitä jostain syystä välteltyä viimeiseen asti. Ajatuksissa tankkaaminen tuntuu paljon työläämmältä, kuin se oikeasti on. Harvoin autoa tulee tankattua ennen kuin siihen on oikeasti tarve, vaikka elämässä yleisestikin olisi hyvä pitää kiinni periaatteesta ”älä jätä huomiselle sitä, minkä voit tehdä tänään”. Aina ei kuitenkaan vain yksinkertaisesti jaksa, tai jaksa kiinnostaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkällä matkalla kyllä kelpaaPidemmällä matkalla Toyota Corolla Crossilla ei varsin pienestä (43 litraa) polttoainesäiliöstä huolimatta tule vastaan ongelmia. Helsingistä Pohjois-Savoon siirtyminen onnistuu helposti ilman välitankkauksia, eli tuhannen kilometrinkin matka vaatisi vain yhden pysähdyksen mittarilla. Ei onnistu muuten kovinkaan monella sähköautolla.Sen sijaan toimintamatka tankillisella tuntuu enemmän aivan normaalissa arjessa. Aluksi pohjustetaan, että allekirjoittaneella kilometrejä kertyy päivässä selvästi keskivertokuljettajaa enemmän. Aivan joka päivä auto ei välttämättä liiku pihasta, mutta yleensä vuorokaudessa matkamittariin kertyy noin 60 km ajoa, ja joinain päivinä selvästi enemmänkin. Tämä tarkoitti esimerkiksi käyttötestiauton kanssa reilun viikon väliä tankkauksissa. Ei paha, vai mitä?Riippuu mihin on tottunut. Täyssähköisten käyttötestiautojen kanssa on tottunut siihen, ettei asioikseen energiaa tarvitse arjessa käydä mistään hakemassa. Kun kotiin tullaan, auto lyödään pistokkeeseen, ja aamulla akku on yleensä täynnä – tai ainakin melkein täynnä. Pikalaturilla asioidaan ainoastaan pidemmillä välimatkoilla.Sama koskee myös useita lataushybridejä. Mikäli sähköllä voi ajaa päivässä esimerkiksi 40 kilometriä, ei polttoainesäiliö pääse kauheasti vajumaan viikon aikana.Kynnys rutiinien rikkomiseenTeistä jotka olette jutun loppuun asti lukeneet, löytyy varmasti useampi innokas kommentoija kertomaan viisaasti miten tämäkin artikkeli on aivopesua sähköautoihin, mädätystä, tai jotain muuta yhtä himmeää. Tässä jutussa ei kuitenkaan ollut tarkoitus keskittyä käyttövoimakiistelyyn, vaan huomauttaa miten moni asia tuntuu normaalia työläämmältä vain sen takia, että se poikkeaa meidän perinteisistä rutiineistamme. Sama koskee niin sähköautojen latausta, kuin polttomoottoriautojen tankkaustakin.Koittakaa siis käyttövoimaa valitessa miettiä asioita oikeasti avoimin mielin. Jokaiselle tarjolla olevalle käyttövoimalle on yhä oma käyttäjäkuntansa, eikä mitään niistä kannata tyrmätä suorilta käsin – vaan miettiä mikä niistä oikeasti sopisi parhaiten omaan käyttöön.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKäyttötesti: Corolla Cross teki meille toyotat! Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ja hiekkatien kutsu Käyttötesti: Toyota Corolla Cross lomareissulla Hollannissa – tavaratila ei riittänyt sellaisenaan Käyttötesti: Toyota Corolla Cross on meillä kesästä talveenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen