5.9.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Crossin toimintamatka saa kaipaamaan arkeen sähköautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimintamatka-ahdistuksesta puhuminen on muotia, joten ulotetaan keskustelu tällä kertaa polttomoottoriautoihin asti. Moottorin käyttötestissä oleva Toyota Corolla Cross on ehtinyt pyörähtämään jo useamman toimittajan ajossa. Edellisessä väliraportissa paneuduttiin auton toyotamaisuuksiin, ja tällä kertaa otetaan käsittelyyn aihe, jota ei yleensä polttomoottoriautojen kanssa juuri arvioida. Nimittäin toimintamatkaan.Toimintamatkasta puhutaan lähinnä sähköautojen parissa, ja aivan ymmärrettävästi – meneehän tien päällä pikalataamisessa parhaillakin sähköautoilla selvästi pidempään, kuin fossiilisia polttoaineita imevän auton tankkaamiseen.Vaikka tankkaaminen ei ole kovin kummoinen vaiva, tulee sitä jostain syystä välteltyä viimeiseen asti. Ajatuksissa tankkaaminen tuntuu paljon työläämmältä, kuin se oikeasti on. Harvoin autoa tulee tankattua ennen kuin siihen on oikeasti tarve, vaikka elämässä yleisestikin olisi hyvä pitää kiinni periaatteesta ”älä jätä huomiselle sitä, minkä voit tehdä tänään”. Aina ei kuitenkaan vain yksinkertaisesti jaksa, tai jaksa kiinnostaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkällä matkalla kyllä kelpaaPidemmällä matkalla Toyota Corolla Crossilla ei varsin pienestä (43 litraa) polttoainesäiliöstä huolimatta tule vastaan ongelmia. Helsingistä Pohjois-Savoon siirtyminen onnistuu helposti ilman välitankkauksia, eli tuhannen kilometrinkin matka vaatisi vain yhden pysähdyksen mittarilla. Ei onnistu muuten kovinkaan monella sähköautolla.Sen sijaan toimintamatka tankillisella tuntuu enemmän aivan normaalissa arjessa. Aluksi pohjustetaan, että allekirjoittaneella kilometrejä kertyy päivässä selvästi keskivertokuljettajaa enemmän. Aivan joka päivä auto ei välttämättä liiku pihasta, mutta yleensä vuorokaudessa matkamittariin kertyy noin 60 km ajoa, ja joinain päivinä selvästi enemmänkin. Tämä tarkoitti esimerkiksi käyttötestiauton kanssa reilun viikon väliä tankkauksissa. Ei paha, vai mitä?Riippuu mihin on tottunut. Täyssähköisten käyttötestiautojen kanssa on tottunut siihen, ettei asioikseen energiaa tarvitse arjessa käydä mistään hakemassa. Kun kotiin tullaan, auto lyödään pistokkeeseen, ja aamulla akku on yleensä täynnä – tai ainakin melkein täynnä. Pikalaturilla asioidaan ainoastaan pidemmillä välimatkoilla.Sama koskee myös useita lataushybridejä. Mikäli sähköllä voi ajaa päivässä esimerkiksi 40 kilometriä, ei polttoainesäiliö pääse kauheasti vajumaan viikon aikana.Kynnys rutiinien rikkomiseenTeistä jotka olette jutun loppuun asti lukeneet, löytyy varmasti useampi innokas kommentoija kertomaan viisaasti miten tämäkin artikkeli on aivopesua sähköautoihin, mädätystä, tai jotain muuta yhtä himmeää. Tässä jutussa ei kuitenkaan ollut tarkoitus keskittyä käyttövoimakiistelyyn, vaan huomauttaa miten moni asia tuntuu normaalia työläämmältä vain sen takia, että se poikkeaa meidän perinteisistä rutiineistamme. Sama koskee niin sähköautojen latausta, kuin polttomoottoriautojen tankkaustakin.Koittakaa siis käyttövoimaa valitessa miettiä asioita oikeasti avoimin mielin. Jokaiselle tarjolla olevalle käyttövoimalle on yhä oma käyttäjäkuntansa, eikä mitään niistä kannata tyrmätä suorilta käsin – vaan miettiä mikä niistä oikeasti sopisi parhaiten omaan käyttöön.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKäyttötesti: Corolla Cross teki meille toyotat! Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ja hiekkatien kutsu Käyttötesti: Toyota Corolla Cross lomareissulla Hollannissa – tavaratila ei riittänyt sellaisenaan Käyttötesti: Toyota Corolla Cross on meillä kesästä talveenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 5.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Prätkän peseminen kannattaa aina – CF Moto 800 MT-X laitettiin pyhäkuntoon 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Käyttötesti Hämmentävät ja koomiset käännösmokat kiusaavat jälleen käyttötestiautoamme – Dacia Duster 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen