8.8.2023

Käyttötesti: Corolla Cross teki meille toyotat!

Toyota Corolla Cross käyttötesti

Toyota Corolla Cross -käyttötesti alkoi tylsästi, mutta sitten auto sulautui osaksi arkea.

Avausraportissamme kuvailimme, miten Toyota Corolla Crossin valinta uusimmaksi käyttötestiautoksemme sisälsi ikään kuin arkirakkautta ensi silmäyksellä. Kun testi sitten saatiin pyöräytettyä kunnolla käyntiin, edellä mainitun yhdyssanan arki-osa vaikutti hallitsevan kokonaisuutta odottamattomankin selvästi.

Ensikilometrien vaikutelma kun oli, miten sen nyt kauniisti muotoilisi, hieman kolkko ja jopa muovinen. Corolla Crossin ulkoinen habitus ei nimittäin ole etenkään yksilömme mustanpuhuvan värisenä mitenkään kovin sykähdyttävä vaan pikemminkin tiukan asiallinen, ja sisätilat jatkavat samaa sävytöntä linjaa.

Asia korostuu, kun tarkastelee Toyotan muuta nykymallistoa: esimerkiksi Corolla Touring Sports -farkku on kaksivärisenä huomattavasti menevämpi, eivätkä pienemmät Yaris Cross ja uusi C-HR tai suurempi RAV4 nekään mitään katumaastureiden harmaavarpusia ole. Ja onpa hybridien esiäiti Priuskin vihdoin saatu ulos ekokuorestaan käyttäjiänsä viihdyttämään.

Toyota Corolla Cross käyttötesti

Sokerina pohjalla Toyota-paletissa on sitten suorastaan riemukas bZ4X-sähköauto.

Emme olekaan voineet välttyä ajatukselta, että kunpa Corolla Crossin sisuskalut saisi heitettyä nimenomaan bZ4X:n koriin – etenkin, kun persoonallisuus ei siinä ole lainkaan torpannut arkiautossa tärkeää käytettävyyttä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisäistä kauneutta

Mutta autotoimittajan haaveitahan nuo vain ovat: käyttötestissä mennään niillä eväillä, jotka japanilaistehdas on meille kehittänyt. Sitä paitsi auton pitkäaikaiseen käyttöön sisältyy yleisestikin kosolti tottumista vaativia piirteitä, ja vasta tämän jälkeen voi antaa pitkän linjan tuomioita siitä, mikä toimii ja mikä ei.

Tämän huomasimme ensimmäisten testiviikkojen aikana, kun Corolla Crossin hyvät puolet alkoivat pikku hiljaa kaivautua esiin. Auton ovenkahvat ovat simppelit, kulku sisään helppoa, ajoasento on ryhdikäs ja istuimet sopivan pehmeät, perinteisiä hallintalaitteita on mutkatonta käyttää ja hybridivoimalinja reagoi kaasupolkimeen viiveettä. Ajettavuuskin täyttää ainakin kesäkelillä odotukset niin kaupunki- kuin kovemmassakin ajossa.

Kirjautumalla sovellukseen saimme navigaattorinkin toimimaan: sen käyttöoikeus kun sisältyy auton omistukseen – tässä nykyautot toimivat tismalleen älypuhelimen lailla. Senkin olemme ehtineet havaitsemaan, että Toyotan uuden sukupolven käyttöliittymä toimii takkuilematta varsin suuren kosketusnäytön avulla.

Osuvasti nimetty

Kiteytettynä voi siis sanoa, että Corolla Cross teki meille heti lähtöön perinteiset ”toyotat”. Japanilaisvalmistajan jo vuosikymmeniä harrastamaan kujeeseen kuuluu se, että auto tuntuu alkuun kovin harmaalta, mutta käytön aikana – ja varsinkin silloin, kun ei jatkuvasti ajele joillakin persoonallisemmilla kulkupeleillä – Toyotat ovat sulautuneet osaksi arkea vaikkapa pyykinpesukoneen lailla.

Mitä ilmeisimmin Corolla Crossin olemus on siis Toyotalla tarkkaan harkittu juttu. Malli on suunnattu heille, jotka hakevat niin-kuin-se-on-aina-tehty -maailmaa myös auton käyttövoiman suhteen; vaikkapa bZ4X puolestaan irrottelee Toyotaksi poikkeuksellisen rohkeasti muutoinkin kuin täyssähköisyytensä osalta.

Toyota Corolla Cross hybridi neliveto crossover tila-auto
Toyota Corolla Crossista löytyy oheinen logo yhteensä yli 20 kertaa auton eri osista. Logoista 15 on löydettävissä ilman auton purkamista, esimerkiksi konetilasta tai tuulilasista.

Tässä mielessä juuri käyttötestiautomme nimi, joka sisältää sen maagisen Corolla-sanan, on osunut harvinaisen hyvin maaliin: auto ei takuulla tuota riskiä yli puoli vuosisataa vanhalle mallibrändille, joka on aina toiminut eräänlaisena massaan sulautumisen symbolina.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen, Jari Saarentaus, Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat