10.4.2019

Koeajo: legendan paluu – Toyota Corolla Touring Sports

Toyota Corolla Touring Sports

Toyota Corolla ilmoittautuu takaisin kisaan markkinoiden ykköspaikoista. Hyvää: alhainen kulutus ja päästöt, suorituskyky, vaivattomuus, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: kevyt ohjaus, tuntuma tiehen, soran rapina.

Toyota Corolla on maailman myydyin auto 48 miljoonaan yltävällä valmistusmäärällään. Suomessakin se oli myyntilistan kärjessä kymmenien vuosien ajan, kunnes viistoperän ja farmarin nimeksi vaihdettiin Auris. Porrasperä on jatkanut Corollana, vaikka sedanien suosio on ajan myötä hiipunut.

Toyota Corolla Touring Sports

Nyt Corolla palaa kaikkien korimallien nimeksi. Corollan urakka on iso, sillä Auriksen lisäksi auton pitäisi paikata myös markkinoilta poistunutta Avensista. Sedan ja Touring Sports -nimeä kantava farmari ovatkin kasvaneet lähestulkoon Avensiksen mittoihin, mutta viisiovinen luukkuperä on akseliväliltään ja pituudeltaan pykälää pienempi.

Maahantuoja uskoo farmarimallin lohkaisevan leijonanosan myynnistä, joten kinusimme sen ajoon ensimmäisenä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Farmarista suosituin korimalli

Takaistuimelle mahtuu aikuinen istumaan pitkänkin kuljettajan taakse, mutta ylen määrin tilaa ei ole. Istuma-asento on luonteva niin edessä kuin takanakin. Tavaratila on kookas, ja pohja ylimpään asentoonsa nostettuna lattiasta tulee tasainen, kun selkänojat kaadetaan.

Esittelyauton valkoinen sisäverhous anastaa huomion, mutta muutoin kojelauta on muodoiltaan ja toiminnoiltaan selkeä. Automaattivaihteiston valitsinkin on vaihtunut perinteisempään. Ohjekirjaa ei tarvita, vaikka Style-varustetason autoon on pakattu runsaasti mukavuus- ja turvavarustelua. Sähköiset turva-avustimet kuuluvat ilahduttavasti jo Life-perusvarusteluun.

Päävoimalinjana hybridi

Toyota Corolla Touring Sports

Uuden Corollan saa jopa kahtena eri hybridiversiona, joko tuttu 1.8 tai kokonaan uusi 2.0. Kumpikaan ei ole lataushybridi, eli johtojen kanssa ei tarvitse touhuta. Hybriditekniikkaa vierastaville on tarjolla vain 1,2-litrainen bensaturbo, dieseliä tai biopolttoaineita käyttäville Toyota ei tarjoa mitään.

Saimme ajoon uusimman voimalinjan: pitkäiskuinen kaksilitrainen on varustettu sekä suoralla että epäsuoralla suihkutuksella, ja imuventtiilien ajoitus on sähköinen. Tehokkaamman sähkömoottorin kanssa yhteisteho 180 hevosvoimaa.

Toyota Corolla Touring Sports

Sähkömoottorin alavääntö tekee Corollasta sähäkän liikennevalolähtijän, ja sivutieltä uskaltaa puikahtaa tiukkaankin väliin. Kun tehoa on riittävästi, moottoria ei tarvitse huudattaa – kyyti on ripeää ja arvokasta.

Mukava ja vaivaton

Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta mutkatiellä vähän liiankin kevyt. Tunto etupyöriin on parantunut, mutta se on edelleen hiukan etäinen niin ohjauksen kuin sähköisesti välitetyn kaasupolkimen kauttakin.

Matalampi painopiste, jäykempi kori ja uudistettu monivarsituenta takana tekevät ajettavuudessa eroa Aurikseen. Mukavuuspainotteinen jousitus selvittää niin isot heitot kuin mukulakivetyksenkin kunnialla. Corolla ei hätkähdä routavaurioita tai hiekkateitä, mutta sora rapisee lokasuojissa pelästyttävän äkäisesti.

Corollan ajettavuutta leimaa vaivattomuus ja konstailemattomuus: hybriditekniikkaan ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Moottori on kaupunkiajossa sammutettuna yli puolet ajasta, ja pysähtyy sekä käynnistyy huomaamattomasti omia aikojaan.

Toyota Corolla Touring Sports

Viimeistään tankatessa Corolla todistaa etevyytensä. Keskikulutus jää helposti viiteen litraan, mihin eivät muut tämänkokoiset ja -tehoiset bensiiniautot pysty.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Style

Hinta alkaen

31 567 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

34 559 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto

Hybridijärjestelmän yhteisteho

132 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,2 (yhd.)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4653 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 450 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat