10.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: legendan paluu – Toyota Corolla Touring Sports Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla ilmoittautuu takaisin kisaan markkinoiden ykköspaikoista. Hyvää: alhainen kulutus ja päästöt, suorituskyky, vaivattomuus, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: kevyt ohjaus, tuntuma tiehen, soran rapina. Toyota Corolla on maailman myydyin auto 48 miljoonaan yltävällä valmistusmäärällään. Suomessakin se oli myyntilistan kärjessä kymmenien vuosien ajan, kunnes viistoperän ja farmarin nimeksi vaihdettiin Auris. Porrasperä on jatkanut Corollana, vaikka sedanien suosio on ajan myötä hiipunut. Nyt Corolla palaa kaikkien korimallien nimeksi. Corollan urakka on iso, sillä Auriksen lisäksi auton pitäisi paikata myös markkinoilta poistunutta Avensista. Sedan ja Touring Sports -nimeä kantava farmari ovatkin kasvaneet lähestulkoon Avensiksen mittoihin, mutta viisiovinen luukkuperä on akseliväliltään ja pituudeltaan pykälää pienempi. Maahantuoja uskoo farmarimallin lohkaisevan leijonanosan myynnistä, joten kinusimme sen ajoon ensimmäisenä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Farmarista suosituin korimalli Takaistuimelle mahtuu aikuinen istumaan pitkänkin kuljettajan taakse, mutta ylen määrin tilaa ei ole. Istuma-asento on luonteva niin edessä kuin takanakin. Tavaratila on kookas, ja pohja ylimpään asentoonsa nostettuna lattiasta tulee tasainen, kun selkänojat kaadetaan. Esittelyauton valkoinen sisäverhous anastaa huomion, mutta muutoin kojelauta on muodoiltaan ja toiminnoiltaan selkeä. Automaattivaihteiston valitsinkin on vaihtunut perinteisempään. Ohjekirjaa ei tarvita, vaikka Style-varustetason autoon on pakattu runsaasti mukavuus- ja turvavarustelua. Sähköiset turva-avustimet kuuluvat ilahduttavasti jo Life-perusvarusteluun. Päävoimalinjana hybridi Uuden Corollan saa jopa kahtena eri hybridiversiona, joko tuttu 1.8 tai kokonaan uusi 2.0. Kumpikaan ei ole lataushybridi, eli johtojen kanssa ei tarvitse touhuta. Hybriditekniikkaa vierastaville on tarjolla vain 1,2-litrainen bensaturbo, dieseliä tai biopolttoaineita käyttäville Toyota ei tarjoa mitään. Saimme ajoon uusimman voimalinjan: pitkäiskuinen kaksilitrainen on varustettu sekä suoralla että epäsuoralla suihkutuksella, ja imuventtiilien ajoitus on sähköinen. Tehokkaamman sähkömoottorin kanssa yhteisteho 180 hevosvoimaa. Sähkömoottorin alavääntö tekee Corollasta sähäkän liikennevalolähtijän, ja sivutieltä uskaltaa puikahtaa tiukkaankin väliin. Kun tehoa on riittävästi, moottoria ei tarvitse huudattaa – kyyti on ripeää ja arvokasta. Mukava ja vaivaton Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta mutkatiellä vähän liiankin kevyt. Tunto etupyöriin on parantunut, mutta se on edelleen hiukan etäinen niin ohjauksen kuin sähköisesti välitetyn kaasupolkimen kauttakin. Matalampi painopiste, jäykempi kori ja uudistettu monivarsituenta takana tekevät ajettavuudessa eroa Aurikseen. Mukavuuspainotteinen jousitus selvittää niin isot heitot kuin mukulakivetyksenkin kunnialla. Corolla ei hätkähdä routavaurioita tai hiekkateitä, mutta sora rapisee lokasuojissa pelästyttävän äkäisesti. Corollan ajettavuutta leimaa vaivattomuus ja konstailemattomuus: hybriditekniikkaan ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Moottori on kaupunkiajossa sammutettuna yli puolet ajasta, ja pysähtyy sekä käynnistyy huomaamattomasti omia aikojaan. Viimeistään tankatessa Corolla todistaa etevyytensä. Keskikulutus jää helposti viiteen litraan, mihin eivät muut tämänkokoiset ja -tehoiset bensiiniautot pysty. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Style Hinta alkaen 31 567 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 559 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4653 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku