Koeajo: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i – viiden hevosvoiman nelivedolla
Toyota Yaris Cross muuttuu nelivetoiseksi lisäämällä pikkuruinen sähkömoottori taka-akselille. Hyvää: etenemiskyky, kulutus, vähäpäästöisyys, varustelu. Huonoa: takatilat, ohituskiihtyvyys, rengasmelu.
Toyota Yaris Cross on tavallisen kaupunkilais-Yariksen suurempi maalaisserkku. Korotetulla alustalla ja mustilla muovihelmoilla ei kuitenkaan selvitä kaikista maatilan askareista, eikä ulkomuodoltaan maasturimaisella autolla oikein kehtaisi jäädä sutimaan kaupungin liikennevaloihinkaan.
Ennakkoon tieto taka-akselille siirretystä toisesta sähkömoottorista herättää epäuskoa ilmoitetulla viiden hevosvoiman tehollaan. Hämmästystä onkin vaikea peitellä, kun maasturinpoikanen selvittää talven viimeiset hanget ja jääspoorit eleettömästi. Automaattiasennossa etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä, mutta kytkeminen Snow- tai Trail-tilaan poistaa viiveen. Maantienopeuksissa pieni sähkömoottori ei kuitenkaan tuo samanlaista vakauden varmuutta loskavallien ylitykseen kuin jatkuva neliveto.
Harvinaista nelivetoherkkua
Cross-versio on 24 senttiä vakio-Yarista pidempi, mutta tilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa, sillä akseliväli on pysynyt samana. Edessä ei ahdista mihinkään suuntaan ja istuma-asento on luonteva. Takanakin voi istua aikuinen, kunhan kuski ei ole kovin pitkä tai pidä makaavasta ajoasennosta. Kolmelle takaistuin on tiukka. Takaovien aukko on kapeahko, mikä tekee lastenistuimen pujottamisesta sisään työlästä.
Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta takamoottorin lisääminen on vienyt pohjan alla olevan lisätilan. Ajossa olleen kalleimman mallin takaselkänoja kaatuu kolmessa osassa 40-20-40. Keskivälikköön saa mahtumaan koko porukan sukset ja laudat.
Kojelaudan ilmeestä sukulaisuus tavalliseen Yarikseen paljastuu selvemmin, vaikka mittaristo ja lämmityslaitteen säätimet ovatkin erilaisia. Liki kaikkiin toimintoihin on vielä perinteiset nappulat, mutta myös uuden kosketusnäytön valikot ovat selkeämpiä ja nopeampia. Esittelyauton Premium-varustetaso on pikkuautoksi ylellinen ja sisältää uusimmat turvavarusteet. Samalla hinta alkaa lähennellä 40 000 euroa, mikä vie pienokaisen isompien poikien reviirille.
Ällistyttävää pihiyttä
Nelivedon lisäksi Yaris Cross erottuu kilpailijoistaan hybriditekniikallaan. Tekniikan pioneerina Toyota on kehittänyt järjestelmän huippuunsa. Sähkömoottoreiden ja 1,5-litraisen bensiinimoottorin yhteisteho on maltilliset 85 kW (116 hv). Liikkeellelähdöt ovat sähkömoottorin ansiosta pirteitä ja taajamassa moottoreiden yhteispeli on saumatonta, mutta maantienopeuksissa ja isolla kuormalla voimantuntu hiipuu.
Bensiinimoottorin rallatus kantautuu pienillä nopeuksilla sisään turhan selkeästi, mutta vauhdin kasvaessa se peittyy renkaiden jyrinään. Osasyynä ovat huippuversion matalaprofiilirenkaat, jotka tuovat myös turhaa kovuutta jo valmiiksi topakkaan jousitukseen. Alustaan lienee haettu urheilullisuutta ralli-Yariksen innoittamana, mutta tällöin myös ohjaus ja jarrut olisivat kaivanneet tuhdimpaa tuntoa tien pintaan.
Rallimallissa hybriditekniikka on tehty lisäämään tehoa, mutta tässä kansanversiossa paukut on laitettu taloudellisuuteen ja vähäpäästöisyyteen todellakin onnistuneesti. Nelivedon painonlisäyksestä ja leveiden renkaiden lisävastuksesta huolimatta koeajon keskikulutukseksi muodostui 4,3 l/100 km. Kilpailijat eivät pääse edes etuvetoisina samalle litraluvulle.