31.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i – viiden hevosvoiman nelivedolla Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris Cross muuttuu nelivetoiseksi lisäämällä pikkuruinen sähkömoottori taka-akselille. Hyvää: etenemiskyky, kulutus, vähäpäästöisyys, varustelu. Huonoa: takatilat, ohituskiihtyvyys, rengasmelu. Toyota Yaris Cross on tavallisen kaupunkilais-Yariksen suurempi maalaisserkku. Korotetulla alustalla ja mustilla muovihelmoilla ei kuitenkaan selvitä kaikista maatilan askareista, eikä ulkomuodoltaan maasturimaisella autolla oikein kehtaisi jäädä sutimaan kaupungin liikennevaloihinkaan.Ennakkoon tieto taka-akselille siirretystä toisesta sähkömoottorista herättää epäuskoa ilmoitetulla viiden hevosvoiman tehollaan. Hämmästystä onkin vaikea peitellä, kun maasturinpoikanen selvittää talven viimeiset hanget ja jääspoorit eleettömästi. Automaattiasennossa etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä, mutta kytkeminen Snow- tai Trail-tilaan poistaa viiveen. Maantienopeuksissa pieni sähkömoottori ei kuitenkaan tuo samanlaista vakauden varmuutta loskavallien ylitykseen kuin jatkuva neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaista nelivetoherkkuaCross-versio on 24 senttiä vakio-Yarista pidempi, mutta tilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa, sillä akseliväli on pysynyt samana. Edessä ei ahdista mihinkään suuntaan ja istuma-asento on luonteva. Takanakin voi istua aikuinen, kunhan kuski ei ole kovin pitkä tai pidä makaavasta ajoasennosta. Kolmelle takaistuin on tiukka. Takaovien aukko on kapeahko, mikä tekee lastenistuimen pujottamisesta sisään työlästä.Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta takamoottorin lisääminen on vienyt pohjan alla olevan lisätilan. Ajossa olleen kalleimman mallin takaselkänoja kaatuu kolmessa osassa 40-20-40. Keskivälikköön saa mahtumaan koko porukan sukset ja laudat. Kojelaudan ilmeestä sukulaisuus tavalliseen Yarikseen paljastuu selvemmin, vaikka mittaristo ja lämmityslaitteen säätimet ovatkin erilaisia. Liki kaikkiin toimintoihin on vielä perinteiset nappulat, mutta myös uuden kosketusnäytön valikot ovat selkeämpiä ja nopeampia. Esittelyauton Premium-varustetaso on pikkuautoksi ylellinen ja sisältää uusimmat turvavarusteet. Samalla hinta alkaa lähennellä 40 000 euroa, mikä vie pienokaisen isompien poikien reviirille.Ällistyttävää pihiyttäNelivedon lisäksi Yaris Cross erottuu kilpailijoistaan hybriditekniikallaan. Tekniikan pioneerina Toyota on kehittänyt järjestelmän huippuunsa. Sähkömoottoreiden ja 1,5-litraisen bensiinimoottorin yhteisteho on maltilliset 85 kW (116 hv). Liikkeellelähdöt ovat sähkömoottorin ansiosta pirteitä ja taajamassa moottoreiden yhteispeli on saumatonta, mutta maantienopeuksissa ja isolla kuormalla voimantuntu hiipuu.Bensiinimoottorin rallatus kantautuu pienillä nopeuksilla sisään turhan selkeästi, mutta vauhdin kasvaessa se peittyy renkaiden jyrinään. Osasyynä ovat huippuversion matalaprofiilirenkaat, jotka tuovat myös turhaa kovuutta jo valmiiksi topakkaan jousitukseen. Alustaan lienee haettu urheilullisuutta ralli-Yariksen innoittamana, mutta tällöin myös ohjaus ja jarrut olisivat kaivanneet tuhdimpaa tuntoa tien pintaan.Rallimallissa hybriditekniikka on tehty lisäämään tehoa, mutta tässä kansanversiossa paukut on laitettu taloudellisuuteen ja vähäpäästöisyyteen todellakin onnistuneesti. Nelivedon painonlisäyksestä ja leveiden renkaiden lisävastuksesta huolimatta koeajon keskikulutukseksi muodostui 4,3 l/100 km. Kilpailijat eivät pääse edes etuvetoisina samalle litraluvulle.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i Premium Hinta alkaen 26 433 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 058 € Moottori Bensiinihybridi 1 490 cm³, 3-sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Teho 85 kW (116 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4180 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1580 mm, akseliväli 2560 mm Tavaratila: 314 l Omamassa: 1290 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 550 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle