11.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris – luokkansa suosituimman auton tuorein painos on yhä parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris on aiempaa ketterämpi, tilavampi, taloudellisempi, suorituskykyisempi ja turvallisempi. Toisin sanoen parempi auto, kuten uusien mallien lähtökohtaisesti kuuluukin olla. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, helppous. Huonoa: moottorin melu, tietoviihdejärjestelmä. Vaikka edellinen Toyota Yaris -sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2010, sen kasvojenkohotukset ovat kantaneet mallia hyvin tähän päivään saakka. Esimerkiksi Suomessa mallin osuus B-segmentin myynnistä vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla on ollut lähes neljännes. Kilpailijoita tuskin helpottaa tieto, että uusi Yaris vaikuttaa entistäkin lupaavammalta. Uuden mallin kanssa ei ole lähdetty kikkailemaan, vaan valmistaja on keskittynyt niihin osa-alueisiin, joiden ansiosta Yaris on ylipäätään ansainnut paikkansa myyntitilastoissa. Ulkomittojen kasvua on tapahtunut ainoastaan leveydessä, 40 mm verran. Kokonaispituus on sen sijaan kutistunut 5 mm. Tilaa on tarjolla aiempaa enemmän, sillä akseliväliä on venytetty 50 mm. Sisätilat mahdollistavatkin neljän aikuisen matkustamisen, ei toki vieläkään järin mukavasti, kuten tämän kokoluokan autolta voi odottaakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiotun hybridin yhä pienempi kulutus Aluksi koeajoimme hybridimallin, josta löytyy korkeapuristeinen 1,5 litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori sähkömoottoriin paritettuna. Vanhaakaan hybridi-Yarista ei voi moittia janoiseksi, mutta uuden mallin kulutuksen luvataan olevan 19 prosenttia edeltäjää alhaisempi. Runsaasti moottoritieajoa sisältäneen koeajon jälkeen ajotietokone näytti 4,1 l/100 km keskikulutusta, ilman sen suurempaa pihistelyä. Taloudellisuuden lisäksi myös hybridin suorituskyky on parantunut. Yhteistehoa on aiemman sadan hevosvoiman sijaan 116 hv, ja kiihtyvyys nollasta sataan on painunut alle kymmenen sekunnin. Hybridin parantuneiden ominaisuuksien myötä osuus mallin kokonaismyynnistä on tarkoitus nostaa nykyisestä noin puolesta aina 80 prosenttiin saakka. Peräkärrykansaa kiinnostanee tieto siitäkin, että Yaris Hybridillä voi ensimmäistä kertaa vetää myös perävaunua. Ei tosin kovin kummoista, sillä vetomassaa saa olla enimmillään 450 kg. Ajoltaan uuden Yarisin voimalinja on miellyttävän saumaton, kuten muissakin Toyotan hybridimalleissa. Meno on kauttaaltaan tasaista, ja nyt voimaakin on tarjolla niin, että ohitukset onnistuvat vaivatta. Häiritseväksi tekijäksi muodostuu ainoastaan moottorin melu. Voiman luomiseksi tarvitaan kierroksia, ja sen myös kuulee – koneen huutoa voisi kuvailla pölynimurimaiseksi. Moottoriteiden ulkopuolella kaasupoljinta ei tarvitse onneksi usein survoa pohjaan saakka, ja muissa liikennetilanteissa äänet pysyttelevät siedettävällä tasolla. Turvallisuus ei rahakkaiden etuoikeus Turvallisuuspuolella uusi Yaris tarjoaa jo lähtötason Life-varustelusta alkaen Toyota Safety Sense 2.5 -paketin, johon kuuluu muun muassa jalankulkijan tunnistus (myös risteysajossa ja pimeällä), väistöavustin, ohjausavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja kaukovaloautomatiikka. Suurinta osaa turvallisuusvarusteista ei koeajon aikana tarvittu, mutta kaista-avustin ilmoitti itsestään turhan kovaäänisellä rääkäisyllä. Myös nopeuskameroiden varoitus on melkoisen hätkähdyttävä. Digiäkin tarjolla Toyotan tietoviihdejärjestelmä ei edusta markkinoiden kärkipäätä, vaan tuntuu jo tuoreena vanhahtavalta. Onneksi järjestelmä tukee tätä nykyä älypuhelinpeilausta johdon kautta. Koeajoyksilömme kahdeksantuumainen viihdejärjestelmän näyttö kuuluu varusteisiin Active Plus -tasosta ylöspäin. Edullisemmissa malleissa näytön koko on seitsemän tuumaa. Style-varustelusta lähtien löytyy puolestaan kiikarimainen digimittaristo. Sen keskinäyttö on pienehkö ja tuntuu toisinaan olevan tupaten täynnä erilaista informaatiota. Tämä ei kuitenkaan sinällään haittaa, sillä keskeisimmät tiedot löytyvät omista pyöreistä paikoistaan. Uusi Yaris tuntuu varsin yksinkertaisten kangas- ja muovilaatujen yhdistelystä huolimatta hyvin tehdyltä. Autossa myös luotetaan varsin laajasti fyysisiin kytkimiin, joita monet muut valmistajat ovat alkaneet viime vuosina karsastamaan. Kytkimet on vieläpä sijoitettu helposti löydettäville paikoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehtoisesti sähköttä Hybridin jälkeen pääsimme kokeilemaan uudistunutta 1,5-litraista bensiinimoottoria ilman sähköapua – portaattomalla automaattivaihteistolla varustettuna. Pelkkä bensiinimoottorikin vakuutti: meno oli yhtä vaivatonta kuin Hybridissäkin, ja kulutus pysyi alle viidessä litrassa sataa kilometriä kohden. Melutaso oli kovemmissa kiihdytyksissä samaa luokkaa. Syyt ”hybridittömän” mallin ostamiseen alkavat tosin olla vähissä. Myydyimmäksi povatussa Active-varustelussa automaattivaihteisen perusbensamallin ja Hybridin hintaeroksi muodostuu reilut 1 500 euroa. Kun WLTP-kulutusero on litran luokkaa, saa hintaeron kuolettamiseksi kerryttää kilometrejä yllättävän paljon. Uudesta Yariksesta on haastavaa löytää suurempia heikkouksia. Jatkamme niiden etsimistä, kun auto saapuu pidempään koeajoon Suomessa. Tämä tapahtuu piakkoin eli syyskuussa. Ensivaikutelmalta auto on kuitenkin joka osa-alueelta paranneltu versio edeltäjästä, eli varmasti kova pala kilpailijoille. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Yaris Hybrid Limited Launch Edition Hinta alkaen 26 993 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (79 hv). Teho 68 kW (91 hv), 5500 r/min Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8–4,3 (yhd.) CO2-päästöt 87–98 g/km Mitat pituus 3940 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2560 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?