16.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota RAV4 – pienin askelein kohti vielä parempaa kokonaisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suursuosion saavuttanut viidennen sukupolven Toyota RAV4 päivittyy kevyesti elinkaarensa jälkimmäiselle puoliskolle. Oleellisimmat muutokset on suunnattu digiasioihin, aktiiviseen turvallisuuteen ja uuteen varustetasoon. Toyota RAV4 siirtyi viidenteen sukupolveensa vuonna 2019. Perinteisen automallin elinkaaren mukaisesti nyt vuonna 2023 on kevyen päivityksen, eli kasvojenkohotuksen aika. Ainakin joidenkin tilastojen mukaan malli oli vuonna 2022 maailman toiseksi myydyin auto heti Toyota Corollan jälkeen. Mainittakoon myös, että Suomessakin RAV4 oli vuonna 2022 kolmanneksi eniten ensirekisteröity malli. Meikäläisillä Corollan ja kyseisen katumaasturin väliin kiilasi vielä saman valmistajan pikkuauto Yaris. Myyntimenestyksen perusteella kovinkaan radikaaleille muutoksille ei siis ollut tarvetta, eikä sellaisia ole tehtykään. Ulkonäköön ei ole kajottu oikeastaan lainkaan – tarjolla on kuitenkin uusi Platinum White Pearl -värivaihtoehto, ja oikealla varustelulla sen katon väriksi vaihtuu musta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Panostus digiin ja turvallisuuteen Uudistuksen keskiössä on ollut paremmat digijärjestelmät, turvallisuusjärjestelmät ja uusi GR Sport -varustetaso. Käytännössä digijärjestelmien uusiminen tarkoittaa esimerkiksi vastikään päivittyneestä Toyota Corollasta tuttua 12,3-tuumaista digimittaristoa ja 10,5-tuumaista keskinäyttöä uudella tietoviihdejärjestelmällä. Vanhahtavat grafiikat ovatkin olleet jo jonkin aikaa yksi Toyotan ongelmista, ja päivitys tuo tähän selkeän parannuksen. Uuden keskinäytön myötä tietoviihdejärjestelmän fyysiset painikkeet ovat kadonneet, mutta äänenvoimakkuuden säätämisen voi ilahduttavasti yhä hoitaa oikean rullan kautta. Tietoviihdejärjestelmä tukee myös Apple CarPlay ja Android Auto -puhelinpeilaustoimintoja, mutta näistä vain Applen sovellusta voi käyttää myös langattomasti. Aiemmin Toyotan aktiiviset turva- ja ajoavustinjärjestelmät kuuluivat Toyota Safety Sense Package -nimiseen lokerikkoon, joka nyttemmin on uudelleenbrändätty simppelimpään T-Mate -muotoon. Tällä ei sinällään ole merkitystä. Oleellisempaa on, että PCS-törmäyksenestojärjestelmä tunnistaa nyt myös risteävän liikenteen – pyöräilijät ja jalankulkijat mukaan luettuina. Jatkossa RAV4 päivittyy myös osittain etänä, eli faceliftin myötä auto tukee Over The Air -etäpäivitystä. Ei tehoa, mutta ehkä tuntumaa? Ennen varustetasoon tutustumista yksi muistuttamisen arvoinen seikka: GR Sport -lisänimi ei tarkoita lisää suorituskykyä autoon, vaikka GR muodostuukin sanoista Gazoo Racing. Kyseinen varustetaso sijoittuu yleensä Toyotan mallistossa malliston keskivaiheen ja huippupään väliin, ja niin kerrotaan nytkin olevan. Varustetaso on saatavilla täyshybridin ja ladattavan hybridin yhteyteen. Eräiden pienten ulkonäöllisten seikkojen lisäksi GR Sport tarkoittaa esimerkiksi hieman jämäkämpää jousitusta. Hybridittömissä malleissa jousitusta on kiristetty edessä n. 20 % ja takana n. 12 %. Hybridimalleissa muutokset on olleet noin 7 % ja 15 %. Tämän tuomaa muutosta on vaikea kommentoida tarkemmin ilman suoraa vertailukohtaa, mutta jousitus tuntuu monttuisella tiellä hieman pintakovalle, ja vastavuoroisesti tuntuu ottavan kovaa ajettaessa epätasaisuudet vastaan mukavasti. Tarkemmin ajotuntumia kuitenkin kommentoidaan myöhemmin, kun auto saadaan pidempään koeajoon kotimaassa. Enemmänkin olisi saanut olla Kuten päivitysten määrästä voi päätellä, ei Toyota RAV4 kokonaisuutena poikkea juuri alkuperäisestä versiosta. Jos halusit sellaisen aiemmin, haluat nyt sen vielä himpun verran todennäköisemmin. Niille jotka olisivat kaivanneet esimerkiksi nopeampaa latausta, ei päivitys tuo mukanaan apuja. 18,1 kilowattitunnin ajoakku latautuu yhä yhden vaiheen kautta 6,6 kilowatin teholla, mutta tämä vaatii 32 ampeerin sulakkeen. Tyypillisemmän 16 ampeerin latausvirran kautta latausteho on siis 3,3 kW, jolloin akku latautuu tyhjästä täyteen noin viidessä ja puolessa tunnissa. Hintoja ja ennakkotilausten aukeamista saadaan odottaa ”kevään korville”. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeajo: Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid on esimerkki siitä, kuinka hyvä lataushybridi pitää tehdä Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Koeajo: Toyota Corolla Cross – sopii kuin nenä päähän Koeajo: Toyota bZ4X – RAV4:n sähköveli on edelläkävijän viivelähtö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku