16.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota RAV4 – pienin askelein kohti vielä parempaa kokonaisuutta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suursuosion saavuttanut viidennen sukupolven Toyota RAV4 päivittyy kevyesti elinkaarensa jälkimmäiselle puoliskolle. Oleellisimmat muutokset on suunnattu digiasioihin, aktiiviseen turvallisuuteen ja uuteen varustetasoon. Toyota RAV4 siirtyi viidenteen sukupolveensa vuonna 2019. Perinteisen automallin elinkaaren mukaisesti nyt vuonna 2023 on kevyen päivityksen, eli kasvojenkohotuksen aika. Ainakin joidenkin tilastojen mukaan malli oli vuonna 2022 maailman toiseksi myydyin auto heti Toyota Corollan jälkeen. Mainittakoon myös, että Suomessakin RAV4 oli vuonna 2022 kolmanneksi eniten ensirekisteröity malli. Meikäläisillä Corollan ja kyseisen katumaasturin väliin kiilasi vielä saman valmistajan pikkuauto Yaris. Myyntimenestyksen perusteella kovinkaan radikaaleille muutoksille ei siis ollut tarvetta, eikä sellaisia ole tehtykään. Ulkonäköön ei ole kajottu oikeastaan lainkaan – tarjolla on kuitenkin uusi Platinum White Pearl -värivaihtoehto, ja oikealla varustelulla sen katon väriksi vaihtuu musta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Panostus digiin ja turvallisuuteen Uudistuksen keskiössä on ollut paremmat digijärjestelmät, turvallisuusjärjestelmät ja uusi GR Sport -varustetaso. Käytännössä digijärjestelmien uusiminen tarkoittaa esimerkiksi vastikään päivittyneestä Toyota Corollasta tuttua 12,3-tuumaista digimittaristoa ja 10,5-tuumaista keskinäyttöä uudella tietoviihdejärjestelmällä. Vanhahtavat grafiikat ovatkin olleet jo jonkin aikaa yksi Toyotan ongelmista, ja päivitys tuo tähän selkeän parannuksen. Uuden keskinäytön myötä tietoviihdejärjestelmän fyysiset painikkeet ovat kadonneet, mutta äänenvoimakkuuden säätämisen voi ilahduttavasti yhä hoitaa oikean rullan kautta. Tietoviihdejärjestelmä tukee myös Apple CarPlay ja Android Auto -puhelinpeilaustoimintoja, mutta näistä vain Applen sovellusta voi käyttää myös langattomasti. Aiemmin Toyotan aktiiviset turva- ja ajoavustinjärjestelmät kuuluivat Toyota Safety Sense Package -nimiseen lokerikkoon, joka nyttemmin on uudelleenbrändätty simppelimpään T-Mate -muotoon. Tällä ei sinällään ole merkitystä. Oleellisempaa on, että PCS-törmäyksenestojärjestelmä tunnistaa nyt myös risteävän liikenteen – pyöräilijät ja jalankulkijat mukaan luettuina. Jatkossa RAV4 päivittyy myös osittain etänä, eli faceliftin myötä auto tukee Over The Air -etäpäivitystä. Ei tehoa, mutta ehkä tuntumaa? Ennen varustetasoon tutustumista yksi muistuttamisen arvoinen seikka: GR Sport -lisänimi ei tarkoita lisää suorituskykyä autoon, vaikka GR muodostuukin sanoista Gazoo Racing. Kyseinen varustetaso sijoittuu yleensä Toyotan mallistossa malliston keskivaiheen ja huippupään väliin, ja niin kerrotaan nytkin olevan. Varustetaso on saatavilla täyshybridin ja ladattavan hybridin yhteyteen. Eräiden pienten ulkonäöllisten seikkojen lisäksi GR Sport tarkoittaa esimerkiksi hieman jämäkämpää jousitusta. Hybridittömissä malleissa jousitusta on kiristetty edessä n. 20 % ja takana n. 12 %. Hybridimalleissa muutokset on olleet noin 7 % ja 15 %. Tämän tuomaa muutosta on vaikea kommentoida tarkemmin ilman suoraa vertailukohtaa, mutta jousitus tuntuu monttuisella tiellä hieman pintakovalle, ja vastavuoroisesti tuntuu ottavan kovaa ajettaessa epätasaisuudet vastaan mukavasti. Tarkemmin ajotuntumia kuitenkin kommentoidaan myöhemmin, kun auto saadaan pidempään koeajoon kotimaassa. Enemmänkin olisi saanut olla Kuten päivitysten määrästä voi päätellä, ei Toyota RAV4 kokonaisuutena poikkea juuri alkuperäisestä versiosta. Jos halusit sellaisen aiemmin, haluat nyt sen vielä himpun verran todennäköisemmin. Niille jotka olisivat kaivanneet esimerkiksi nopeampaa latausta, ei päivitys tuo mukanaan apuja. 18,1 kilowattitunnin ajoakku latautuu yhä yhden vaiheen kautta 6,6 kilowatin teholla, mutta tämä vaatii 32 ampeerin sulakkeen. Tyypillisemmän 16 ampeerin latausvirran kautta latausteho on siis 3,3 kW, jolloin akku latautuu tyhjästä täyteen noin viidessä ja puolessa tunnissa. Hintoja ja ennakkotilausten aukeamista saadaan odottaa ”kevään korville”. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeajo: Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid on esimerkki siitä, kuinka hyvä lataushybridi pitää tehdä Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Koeajo: Toyota Corolla Cross – sopii kuin nenä päähän Koeajo: Toyota bZ4X – RAV4:n sähköveli on edelläkävijän viivelähtö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista