16.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota RAV4 – pienin askelein kohti vielä parempaa kokonaisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suursuosion saavuttanut viidennen sukupolven Toyota RAV4 päivittyy kevyesti elinkaarensa jälkimmäiselle puoliskolle. Oleellisimmat muutokset on suunnattu digiasioihin, aktiiviseen turvallisuuteen ja uuteen varustetasoon. Toyota RAV4 siirtyi viidenteen sukupolveensa vuonna 2019. Perinteisen automallin elinkaaren mukaisesti nyt vuonna 2023 on kevyen päivityksen, eli kasvojenkohotuksen aika. Ainakin joidenkin tilastojen mukaan malli oli vuonna 2022 maailman toiseksi myydyin auto heti Toyota Corollan jälkeen. Mainittakoon myös, että Suomessakin RAV4 oli vuonna 2022 kolmanneksi eniten ensirekisteröity malli. Meikäläisillä Corollan ja kyseisen katumaasturin väliin kiilasi vielä saman valmistajan pikkuauto Yaris.Myyntimenestyksen perusteella kovinkaan radikaaleille muutoksille ei siis ollut tarvetta, eikä sellaisia ole tehtykään. Ulkonäköön ei ole kajottu oikeastaan lainkaan – tarjolla on kuitenkin uusi Platinum White Pearl -värivaihtoehto, ja oikealla varustelulla sen katon väriksi vaihtuu musta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPanostus digiin ja turvallisuuteenUudistuksen keskiössä on ollut paremmat digijärjestelmät, turvallisuusjärjestelmät ja uusi GR Sport -varustetaso.Käytännössä digijärjestelmien uusiminen tarkoittaa esimerkiksi vastikään päivittyneestä Toyota Corollasta tuttua 12,3-tuumaista digimittaristoa ja 10,5-tuumaista keskinäyttöä uudella tietoviihdejärjestelmällä. Vanhahtavat grafiikat ovatkin olleet jo jonkin aikaa yksi Toyotan ongelmista, ja päivitys tuo tähän selkeän parannuksen. Uuden keskinäytön myötä tietoviihdejärjestelmän fyysiset painikkeet ovat kadonneet, mutta äänenvoimakkuuden säätämisen voi ilahduttavasti yhä hoitaa oikean rullan kautta. Tietoviihdejärjestelmä tukee myös Apple CarPlay ja Android Auto -puhelinpeilaustoimintoja, mutta näistä vain Applen sovellusta voi käyttää myös langattomasti.Aiemmin Toyotan aktiiviset turva- ja ajoavustinjärjestelmät kuuluivat Toyota Safety Sense Package -nimiseen lokerikkoon, joka nyttemmin on uudelleenbrändätty simppelimpään T-Mate -muotoon. Tällä ei sinällään ole merkitystä. Oleellisempaa on, että PCS-törmäyksenestojärjestelmä tunnistaa nyt myös risteävän liikenteen – pyöräilijät ja jalankulkijat mukaan luettuina. Jatkossa RAV4 päivittyy myös osittain etänä, eli faceliftin myötä auto tukee Over The Air -etäpäivitystä.Ei tehoa, mutta ehkä tuntumaa?Ennen varustetasoon tutustumista yksi muistuttamisen arvoinen seikka: GR Sport -lisänimi ei tarkoita lisää suorituskykyä autoon, vaikka GR muodostuukin sanoista Gazoo Racing. Kyseinen varustetaso sijoittuu yleensä Toyotan mallistossa malliston keskivaiheen ja huippupään väliin, ja niin kerrotaan nytkin olevan. Varustetaso on saatavilla täyshybridin ja ladattavan hybridin yhteyteen.Eräiden pienten ulkonäöllisten seikkojen lisäksi GR Sport tarkoittaa esimerkiksi hieman jämäkämpää jousitusta. Hybridittömissä malleissa jousitusta on kiristetty edessä n. 20 % ja takana n. 12 %. Hybridimalleissa muutokset on olleet noin 7 % ja 15 %.Tämän tuomaa muutosta on vaikea kommentoida tarkemmin ilman suoraa vertailukohtaa, mutta jousitus tuntuu monttuisella tiellä hieman pintakovalle, ja vastavuoroisesti tuntuu ottavan kovaa ajettaessa epätasaisuudet vastaan mukavasti. Tarkemmin ajotuntumia kuitenkin kommentoidaan myöhemmin, kun auto saadaan pidempään koeajoon kotimaassa.Enemmänkin olisi saanut ollaKuten päivitysten määrästä voi päätellä, ei Toyota RAV4 kokonaisuutena poikkea juuri alkuperäisestä versiosta. Jos halusit sellaisen aiemmin, haluat nyt sen vielä himpun verran todennäköisemmin.Niille jotka olisivat kaivanneet esimerkiksi nopeampaa latausta, ei päivitys tuo mukanaan apuja. 18,1 kilowattitunnin ajoakku latautuu yhä yhden vaiheen kautta 6,6 kilowatin teholla, mutta tämä vaatii 32 ampeerin sulakkeen. Tyypillisemmän 16 ampeerin latausvirran kautta latausteho on siis 3,3 kW, jolloin akku latautuu tyhjästä täyteen noin viidessä ja puolessa tunnissa.Hintoja ja ennakkotilausten aukeamista saadaan odottaa ”kevään korville”.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid on esimerkki siitä, kuinka hyvä lataushybridi pitää tehdä Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Koeajo: Toyota Corolla Cross – sopii kuin nenä päähän Koeajo: Toyota bZ4X – RAV4:n sähköveli on edelläkävijän viivelähtö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta